NHL 2K8 Review

maandag, 19 november 2007 om 12:57
Aan ijshockey games heb ik tot nu erg veel plezier gehad. Het klonk dan ook als muziek in de oren dat de nieuwe NHL van 2K Games mijn kant op kwam. Wanneer je een sport serie behandelt ga je er haast blind van uit dat het nieuwste deel weer wat beter is dan zijn voorganger(s). Mogen we dit ook verwachten van NHL 2K8?
Voordat je met het echte werk begint..
De sport ijshockey zal bij haast iedereen wel bekend in de oren klinken, of ze dan ook de spelregels kennen is een tweede. Vooral in Amerika en Canada is ijshockey een grote sport, hier in Nederland behoort het tot de wat minder populaire spellen. Om die reden zullen NHL games nooit echt goed verkocht worden hier in ons kikkerlandje, is dit niet zonde? Voordat je in NHL 2K8 het echte werk op gaat zoeken in bijvoorbeeld zelf gemaakte competities zou het verstandiger zijn dat je eerst de basis bewegingen onder de knie probeert te krijgen, dit kan in de aanvallende en verdedigende modus. Hoe moet je pasen, op doel slaan, een hoge bal slaan of een schijnbeweging maken? En hoe kun je een tegenstander omver duwen of de puck afpakken? Dit alles kom je te weten in die training modus. Als je deze game in huis haalt zul je dit zeker even door moeten lopen, anders weet je niet welke knop je in moet drukken om bijvoorbeeld op doel te slaan.

Verander competities naar eigen keuze
Nu je weet hoe je moet schaatsen, slaan en sliden kun je beginnen met het echte werk. Je hebt de keuze om een nieuw seizoen te starten of een competitie compleet te veranderen naar je eigen keuze. Je kunt bepalen hoeveel teams er meedoen en hoe de wedstrijden gespeeld worden. Eenmaal zelf een team gekozen te hebben en alle instellingen ingesteld te hebben kun je aan de slag. Het menu wordt omgetoverd naar een soort agenda waarop je kan zien welke dag het in de game is en wanneer je tegen wie moet spelen. Je kunt langs de dagen scrollen en, wanneer je bij een wedstrijddag aangekomen bent, op Play Game drukken om de wedstrijd te starten. Nu komt het erop aan of je alle basis stappen (nog) kent en of je deze ook vlekkeloos kan uitvoeren. Elke wedstrijd begint in het midden met een speler van je eigen team, van het andere team en de scheidsrechter. De scheidsrechter gooit vervolgens de puck op het ijs en de wedstrijd is begonnen. Het begint al meteen met veel gebeuk om de puck te bemachtigen. Eenmaal de puck verovert te hebben is het aan jou om natuurlijk te scoren. Door het nogal kleine doeltje gaat dit niet erg simpel, gelukkig is de puck dan wel weer zo klein dat het ook niet té moeilijk wordt om te scoren.
Duw de wanden omver
De aantrekkelijke gameplay wordt weergeven met hele redelijke graphics. Het komt toch aardig dicht in de buurt van dat je naar een echte wedstrijd zit te kijken. Niet alleen de spelers bewegen zich helemaal suf, de wanden om het veld kunnen er ook wat van. Zodra de tegenstander namelijk de puck in handen heeft is het aan jou om deze te veroveren, dit is natuurlijk het leukst met veel geweld, oftewel met een flinke beuk. Wanneer je dit bij de wand doet en je beukt je tegenstander keihard tegen de wand dan gaat deze aardig heen en weer, erg leuk om te zien. Houdt je dus vooral niet in met het beuken, de muur zal zich wel staande houden.

Online is ook van de partij
Naast de uitgebreide single player mogelijkheden kun je ook online aan de slag. Dit kan zowel voor je plezier of voor de keiharde punten. Het jammere van online is dat er nooit echt (wat mijn ervaring betreft) een Nederlander online is, of als je echt ongeluk hebt dat er helemaal niemand online is die een potje wil ijshockey'en met jou. Toch is het goed dat ze de online modus niet vergeten zijn, dit hoort gewoon tegenwoordig bij elke game, ook al zijn er niet veel mensen online te vinden.
Wanneer je NHL 2K8 aan je collectie toevoegt haal je een game in huis waarmee je jezelf in de single player modi een aardig lange tijd zoet kan houden. Ben je hier op uitgekeken, kies dan voor de multi player mogelijkheden. Een minpunt van NHL 2K8 was de toch wel erg drukke muziek. Gelukkig kun je dit uitzetten. De besturing verdient nou niet meteen een minpunt, alleen is het wel erg wennen om de juiste knoppen in te drukken.