NES Remix 2 Review

maandag, 28 april 2014 om 12:00
Eigenlijk doet de naam van deze game, de game niet helemaal eer aan. Had NES Remix 2 niet beter Epic NES-feelings 2 kunnen heten?
Het Nintendo Entertainment System. Sommigen onder ons waren nog niet eens geboren toen zijn opvolger, de SNES, verscheen. Dat is ook het leuke van NES Remix 2. Het is voor NES-leken een mooie en korte kennismaking met de games die het begin betekenden voor veel zeer succesvolle franchises die nu nog steeds gaan als een trein. Handig als je geen zin hebt om de hele games helemaal te spelen.
De titels in deze verzamelgame zijn tijdloos, maar iedereen ziet dat ze heel wat anders zijn dan de pracht en praal die huidige games voorstellen. Mooi dus om even te snuffelen door een korte opdracht in de game te doen, want als je klaar bent en hij smaakt toch naar meer, dan kun je ’t betreffende spel altijd nog in zijn geheel op de kop tikken.
En voor de oude rotten in de gamehobby: soms wil je weer even aan een game van vroeger ruiken. Niet dat hele verhaal weer doorspelen, maar even diep in je ziel naar dat nostalgische gevoel duiken en er net op tijd weer weggaan om de herinnering niet te verdoezelen. Nintendo blijkt precies te weten hoe daarmee om te gaan. Dat bewees de gamemaker al met NES Remix 1, maar die trend wordt vrolijk doorgezet in NES Remix 2.
NES Remix 2 Logo

Kopiekat

Het is natuurlijk wat gevaarlijk, een review schrijven over een game die eigenlijk alles herkauwt. ‘Lekker makkelijk’ gaat hier dan ook geheel op. Gelukkig maar dat Nintendo vijfentwintig jaar geleden al fantastische, tijdloze games wist te maken, want dat zorgt ervoor dat je die kopieerkritiek al snel vergeet. Je bent al gauw te druk bezig om in luttele seconden je doel te behalen en steeds weer een klein stukje extra te spelen van bijvoorbeeld Super Mario Bros. 2.
Dat is namelijk wat NES Remix 2 is. Het is een verzameling van korte opdrachtjes per game, waarmee je sterren kunt verdienen. Doe je het snel en behendig, dan verdien je drie sterren, anders kun je rekenen op een of twee sterren. Er wordt netjes per opdrachtje bijgehouden hoe goed je het hebt gedaan, zodat je altijd weer terug kunt gaan om meer sterren te verdienen. Daarmee speel je namelijk nieuwe game-opdrachtjes mee vrij.
Opdrachtjes kunnen zijn om in een level tien vijanden dood te maken, of een level uit te spelen zonder te worden geraakt. Hoe dan ook kosten ze allemaal niet langer dan een minuutje en behaal je dus snel resultaat. Heel verslavend natuurlijk, steeds weer beloond worden voor je niet-eens-zo-heel-harde-werk. Bovendien werkt het spel als een soort doos bonbons, als je tenminste niet van te voren op het bijgevoegde smakenkaartje (of in dit geval dan internet) kijkt. Je weet niet welke games er vrijgespeeld worden, dus je kunt je laten verrassen.
NES Remix 2

Pimp je post

Een game als deze ga je geen tien geven omdat hij briljant is. Hij bevat weliswaar vele geweldige titels zoals: Dr. Mario, Wario’s Woods en Punch-Out!! Als je alles doorspeelt, dan heb je ruim 150 challenges volbracht. Daarnaast heb je dan ook een flinke collectie stempels, want elke keer als je de scorebalk vol hebt, dan krijg je er weer een. De stempels zijn van bekende personages uit de oude games en die zijn heel tof om je Miiverse-posts op te fleuren. Dat is ook hun enige nut trouwens.
Er is nog een gedeelte in de game dat apart moet worden genoemd en dat zijn de Remix Stages. In eerste instantie zul je je afvragen wat hier zo speciaal aan is, maar speel er een paar en je weet het. Heb jij wel eens een Donkey Kong-level gespeeld met als hoofdrolspeler Link? In de Remix-levels kan dat van je worden gevraagd.
Een van de grootste pluspunten aan dit fijne verzamelen is het feit dat het off-tv speelbaar is. Juist omdat het allemaal kleine spelletjes zijn, kun je als iemand tien minuten het nieuws wil kijken op de televisie lekker je game spelen op je Gamepad. Eigenlijk zou deze Remix-game ook verschijnen op 3DS, want de Gamepad bewijst wel dat deze spellen ideaal zijn voor de handheld. Helaas was het uiteindelijk technisch iets te ingewikkeld om het spel naar 3DS te brengen.
NES Remix 2 Mario

Meer te halen

Nintendo zou nog meer uit deze gameserie kunnen halen. NES Remix kan uiteraard makkelijk uitgroeien tot SNES Remix en GBA Remix (en ga zo maar door), maar er is meer. Het zou vet zijn als je de uitdagingen niet alleen maar ‘tegen jezelf’ speelde, maar ook online kon tegen een ander of wellicht je familieleden kon uitdagen in een splitscreen duel. Er hadden ook best wat easter egg-achtige dingen in de oldschool spellen kunnen worden gestopt, zodat je die bijvoorbeeld moest vinden waarmee je dan een ‘achievement’ afgevinkt zou krijgen.
Laten we de game beoordelen op wat hij nu is. Het is en blijft natuurlijk een makkelijke kopie met een nieuw schilletje, maar het is wel een heel vermakelijke. Zoals gezegd kan het een mooie eerste ontmoeting met oude games zijn voor jonge games, terwijl de doorgewinterde spelers juist herinneringen kunnen ophalen met deze oude titels. Het is bizar om te ervaren hoe het is om een oude game voor je neus te krijgen en - alsof je het gisteren nog speelde - zo weer door de levels heen te zoeven.

Prettige proefmonsters

Epic NES Feelings 2? Zo mag deze game zeker genoemd worden. Of je er nu nieuwe epische herinneringen door maakt, of juist oude weer even koestert. Het is een mix met een heleboel Mario-spellen, maar ook genoeg bescheidenere titels die we voor het verrassingseffect niet bij naam zullen noemen. De ene opdracht is moeilijker dan de ander, de ene game zal meer in je straatje passen dan de volgende, maar dat is juist de charme van NES Remix 2. Zie het als een bak vol prettige proefmonstertjes die je allemaal mag uitproberen. En, zie het vooral als een uitdaging om bij alle opdrachten die felbegeerde drie sterren te halen. Maar dat laatste hoeft eigenlijk niet gezegd te worden, want dit charmante spel zorgt er zelf binnen tien seconden al voor dat je doorspeelt.