Need for Speed: Hot Pursuit Review

door Timo
zaterdag, 13 november 2010 om 16:00
Als klein kind zal iedereen wel gespeeld hebben met autootjes. Bij de jongens telde je dan ook pas echt mee als je zowel een politie- als boevenauto had, zodat je “achtervolgertje” kon spelen. Toen er bekend werd dat we dit weer konden gaan doen in een nieuwe Need for Speed: Hot Pursuit waren veel gamers dan ook zo blij als een klein kind. Maar weet deze titel ook echt de need for speed in ons weer naar boven te brengen?
Seacrest County is een waar raceparadijs. Een speelplaats voor de meest exotische wagens en beste racers ter wereld. Maar je kunt hier niet zomaar je gang gaan. De constante strijd tussen racers en politie heeft geleid tot het snelste politiekorps ter wereld. De politie spaart kosten noch moeite om de wetten te handhaven en de wegpiraten te arresteren. Elke dag komen er nieuwe racers bij die Seacrest County proberen te temmen en uit handen van de politie te blijven. De zoektocht naar de ultieme race begint hier. Aan welke kant sta jij?
Beide natuurlijk! Het ene moment zul je namelijk als racer met je Audi R8 moeten ontsnappen aan de supersnelle Nissan 370Z van de politie, terwijl je het andere moment juist die illegale racers hard moet aanpakken. Zodra we de game dan ook begonnen te spelen, merkten we dat het weer allemaal draait om hetgeen waar de Need for Speed-franchise vroeger altijd om draaide: exotische racebolides, over the top actie en belachelijk hoge snelheden.
Driften, zo simpel als het bakken van een eitje
Je moet het vorige deel, SHIFT, dan ook even helemaal vergeten. Het racen is nu verre van realistisch, eerder 100% arcade. Driften is zo simpel als het bakken van een eitje en nitro vult zich bij door gevaarlijke dingen te doen tijdens het racen. Rijden op de verkeerde weghelft, het dichtbij passeren van tegenliggers en het in de slipstream rijden van je voorganger wordt allemaal beloond. En dat geldt zowel voor de politie als voor de racers. Dacht je dat dat al de absurde kant op gaat? Dan heb je nog niet gezien hoe het arresteren in z’n werk gaat.
EMP's, blokkades en meer
De politie doet er alles aan om jou te stoppen en andersom. Dit kun je doen door simpelweg vol op de tegenstander in te beuken, maar het kan ook op wat meer spectaculaire manieren. Helikopters, spijkermatten, blokkades en EMP’s heb je tot je beschikking om de orde in Seacrest County te handhaven. Als racer heb je soortgelijke uitrustingen, enkel is de helikopter dan vervangen door een stoorzender en de blokkades hebben plaatsgemaakt voor turbo.
Het leuke hieraan is dat jij geheel zelf bepaalt wanneer je deze uitrusting gebruikt en ze ook kunt upgraden. Gebruik je de spijkermatten een paar keer zeer effectief, dan zal deze een niveau omhoog gaan. Zet je vaak blokkades in, dan zullen die naar verloop van tijd versterkt worden met meer politiewagens. Hetzelfde geldt voor de EMP, deze zal dan van een langere afstand een auto kunnen uitschakelen. Elke uitrusting kan geüpgrade worden tot niveau drie. Om alles tot het hoogste niveau te halen, zul je dus wel een aardige tijd bezig zijn.
Soorten races
Dit komt niet alleen doordat je de uitrustingen veel moet gebruiken, maar ook omdat je ze niet overal kunt gebruiken. Hot Pursuit bestaat niet alleen uit “hot pursuits”, maar ook andere soort races. Zo zul je een parcours moeten afleggen binnen een bepaalde tijd, zul je een race moeten winnen zonder dat de politie ervan hoort en, als politie, moet je zo snel mogelijk reageren op een oproep van het hoofdbureau. Hoewel je zou denken dat deze verschillende soorten races een leuke afwisseling zou zijn, is dit eigenlijk niet echt het geval. Alle andere soorten races naast de achtervolgingen begin namelijk al snel te vervelen en zijn een stuk minder spectaculair.
Waar de achtervolgingen eigenlijk het beste uit de verf komen, is het online gedeelte. Niets is leuker dan online je vrienden te achtervolgen en keihard op te pakken, of juist zo hard mogelijk van andere online gamers te ontsnappen. Je kunt gemakkelijk aan een spel meedoen, een hogere rang halen, welke zowel offline als online geldt, en verschillende uitrustingen gebruiken en verbeteren. Maar daar houdt het nog niet op.
Autolog
Een groot gedeelte van Hot Pursuit bestaat namelijk uit het zogeheten ‘Autolog’. Hiermee kun je verbinden, vergelijken en concurreren met je vrienden in Hot Pursuit. Met een systeem wat veel wegheeft van Facebook kun je berichten voor je vrienden achterlaten, foto’s versturen die je gemaakt heb tijdens het racen en je prestaties aan anderen laten zien.
Met name dat laatste is interessant te noemen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld jouw snelste tijden met je vrienden delen en dan zullen vrienden gaan kijken of ze deze kunnen verbeteren, want daar krijgen ze dan weer beloning voor. Het concept hiervan is erg goed bedacht. Het blijft alleen nog even afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Of dit systeem slaagt of niet, hangt immers bijna volledig af van de inzet van je vrienden en de online community.
Geweldige presentatie, kleine ergernissen
Om het nog even af te maken, ziet Hot Pursuit er geweldig uit. Dankzij de Burnout-engine van Criterion zijn de details goed in de game verwerkt. Alle 66 auto’s zijn één voor één een lust voor het oog. De crashes zien er ook zeer overtuigend uit. Enkele keren hadden we nog wel dat het leek alsof een wagen tegen een onzichtbare muur aan knalt, maar goed het blijft natuurlijk een game, dus dat is nog wel te vergeven.
Wat echter niet te vergeven is, zijn de ongelofelijk irritante tussenfilmpjes als je een andere wagen kapot weet te beuken. Het ziet er mooi en filmisch uit, maar je wordt volledig uit de intense race-ervaring gehaald. Bovendien zorgde het er een paar keer voor dat we tegen de rand van het circuit aan knalde, op het moment dat de game terugschakelde van het filmpje naar gameplay.
Need for Speed is terug!
Hot Pursuit weet de oude vertrouwde need for speed weer helemaal terug te brengen. De race-ervaring is over the top, explosief en gaat gepaard met enorm hoge snelheden. Ook alle exotische racebolides zijn glansrijk terug te vinden in de game. De achtervolgingen in het spel zijn altijd leuk om te doen, de andere soorten races vervelen echter naar verloop van tijd. Online brengt daar variatie in. Het Autolog-systeem is erg goed in de game verwerkt en het concept erachter is prima. Op een paar ergernissen zit de presentatie van de game prima in elkaar. Het is dus zeker de moeite waard om de need for speed weer op te zoeken en die scheurmonsters eens flink op hun staart te trappen.