NBA Street Homecourt Review

maandag, 02 april 2007 om 13:34
Realisme versus tricks
Er zijn 2 soorten basketbal games: de delen die proberen de realiteit te evenaren en de delen waarbij het gaat om vette tricks: hoe glorieuzer, hoe beter, ofwel schoonheid ten top! Bij de eerst genoemde categorie moet je denken aan de eerdere titels die al zijn uitgebracht op de 360: NBA live 2006, NBA live 2007, NBA Basketball 2K6 en NBA Basketball 2K7. Wat betreft het laatst genoemde, dat is waar NBA Street Homecourt bij hoort en waar ik het nu verder over zal gaan hebben. Als je NBA Street 3 al vond om je vingers bij af te likken, dan moet je zeker dit artikel van top tot teen goed doorlezen.
Straatlegende
Het verhaal speelt een ondergeschikte rol in de game, wat natuurlijk eigenlijk altijd zo is in sport games. Toch wil ik kort even vertellen waar het over gaat. Je bent eigenlijk een nobody, je dient je een weg naar de top te basketballen om een goede en beroemde basketballer te worden. Dit doe je door speelveldjes van bekende NBA spelers te bezoeken. Je basketbalspeler creëer je zelf, dus aan jou is de taak om een echte straatlegende van hem te maken. Je kiest eerst zijn positie: guard, forward of center. Daarna selecteer je een speler op het scherm die het beste past bij het type speler dat je wenst. Van elke speler zie je rechts bovenin beeld een vergelijking van hem met een speler uit de NBA. Daarna kun je zijn hoofd veranderen voordat je zijn schoenen aantrekt en de straat op gaat. Met je 2 teamleden reis je door heel Amerika. Hoe meer basketballers je verslaat, hoe beter je wordt én de mensen die je verslaat, kun je bij je eigen team voegen. Uitdagingen leveren trouwens respectpunten op voor zowel de winnaar als ook de verliezer, de verliezer krijgt echter maar een fractie van de punten. Deze punten helpen je de algemene vaardigheid van je spelers te verbeteren: hoe hoger je vaardigheidsniveau is, des te beter kun je dunks en tricks uitvoeren. Sommige uitdagingen leveren je uitrusting beloningen op: outfits en schoenen.
Grafisch
Grafisch is dit spel echt een hoogstandje. Het spel heeft een retro-look wat komt door de speciale filter met bruintinten. Hiermee onderscheidt de game zich van de voorgaande 3 delen, plus dat het natuurlijk goed aansluit bij het straatleven. De basketbalspelers zelf zien er ook erg realistisch en gedetailleerd uit. En je tricks worden tijdens de gamebreaker mode ook goed in beeld gebracht. Verder zijn de alley-oops en hook-ups net zo indrukwekkend om te zien. Het spel is dan ook ontworpen om de diverse HDTV-instellingen optimaal te benutten. In de handleiding van het spel wordt precies aangegeven hoe je de instellingen dient te selecteren voor een optimale game-prestatie. Het loopt in ieder geval erg soepel met een steady van 60 frames per seconde.
Gamebreaker en vernieuwingen
Ik had het net al even over de gamebreaker waar ik nu verder op in wil gaan en tevens wil ik het ook direct hebben over de vernieuwingen die er in deze game zijn doorgevoerd want dat zijn er toch nog best wel wat. De mensen die al wel eens in aanmerking zijn gekomen met een street game zullen ongetwijfeld weten wat een gamebreaker inhoudt, voor de mensen die het niet weten, zal ik het nog even toelichten, aangezien het toch een belangrijk onderdeel in de game is. Alles draait om de tricks in de game. Dit doe je door de X en Y knop te gebruiken, als je deze knoppen combineert met de 2 schouderknoppen, krijg je allerlei combinaties, en als je je snelheid qua indrukken van de knoppen afwisselt, heb je nog meer variatie, er zijn dus erg veel mogelijkheden hiervoor. Dit is een erg goede verbetering, want voorheen was er een speciale trick stick. EA heeft een goed besluit genomen door deze besturing aan te passen. Afin, door allerlei trucjes uit te voeren en te scoren, speel je een balkje vol op je scherm en zodra die vol is, loop je naar de middencirkel, druk je Y in en daarna kun je op een gigantische indrukwekkende goeduitziende manier scoren. Wanneer je alles uit deze mogelijkheid weet te halen, kun je hier zelfs 6 punten mee verdienen, wat inhoudt dat als je achterstaat, er nog niets verloren is. Is dit realistisch? Nee. Wil je dat het realistisch is? Nee, zoals ik al eerder aangaf, is dit spel bedoeld voor mensen die op een zo mooi mogelijke manier willen basketballen.
De grootste vernieuwing is echter de dubbele dunk. B is de schietknop, als je die vroeg los laat, dunk je op de normale manier, maar als je het juist weet te timen zal je speler de bal niet 1 keer door het net dunken, maar 2 keer. Doe je deze zelfde trick in de gamebreaker mode levert je het zelfs 3 punten op. Het ziet er dus geweldig stoer uit maar het levert je ook nog meer punten op! Een ander nieuw aspect van de gamebreaker mode is het feit dat je tegenstander nu in staat is om de bal van je af te pakken op ieder gewenst moment. Voorheen was het overigens ook zo dat je de gamebreaker al dichtbij de ring kon uitvoeren, terwijl je nu dus terug moet naar het middenveld. Als je dit doet, verschijnt er nóg een andere meter die je laat zien hoeveel bonuspunten het je kan opleveren.
Je kunt trouwens kiezen uit 30 NBA-teams, een van de sterke All-Star-teams of, en dat is nieuw, het WNBA Stars-team. Welke man wil het niet tegen vrouwelijke basketballers opnemen? En dan maar hopen dat je niet afgaat! Een ander leuk feit om te weten is dat dit het eerst NBA spel is waarbij het is toegestaan dat de spelers shirtloos op het veld verschijnen mogen. Dit alles speel je op een leuke soundtrack, een mix van fuck, soul en hiphop. Als je daarbij denkt aan de piepende schoenen en de trash talk kun je concluderen dat er aan de sfeer niets valt op te merken.
Diversiteit
Diverse eerder geschreven reviews meldden dat het met de gamemodi te mager gesteld zou zijn in deze game. Ik ben het er absoluut niet mee eens. Het draait uiteraard om de homecourt challenge maar daarnaast heb je meer gametypes, namelijk de gamebreaker battle, de trick battle, back to basics, custom game en daarnaast heb je gewoon de practice mode. Daarnaast heb je nog altijd de mogelijkheid om online je speelveldje te verdedigen, het enige gebrek daaraan is dat een online carrière modus ontbreekt. De mogelijkheid om te oefenen is overigens erg prettig voor mensen die nog niet veel ervaring hebben met basketbal games waardoor ik denk dat het spel daarom voor een breed publiek toegankelijk kan zijn. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je van basketbal games houdt en in dit geval: dat je mooi wil spelen. Spreekt dit je aan? Dan raad ik je aan de game te kopen. Houd je meer van realisme? Haal dan een NBA live of 2k game in huis. Wat je ook beslist: veel plezier alvast!
Cijfer: 8.1