Virtua Fighter 5 Review

zondag, 01 april 2007 om 22:42
Een console heeft, in mijn ogen, een goed “vecht” spel nodig om succesvol te zijn. Zie bijvoorbeeld Dead or Alive 4 op de Xbox 360. Uiteraard zijn er altijd mensen die niet van dit soort spellen houden, wat ik me persoonlijk niet kan voorstellen, deze mensen raad ik aan hier af te haken en naar de review van MotorStorm te gaan. Afin, de Playstation 3 kan op dit vlak natuurlijk niet achterblijven. Een blu-ray speler is tof, 1080p ondersteuning is tof, maar eigenlijk willen we gewoon goede games, of niet soms? Van racen tot vliegen, elk genre moet een succesvolle titel krijgen. Virtua Fighter 5 moet de plek van succesvolle fighter gaan vervullen. Althans je zou het met Def Jam Icon kunnen proberen, of misschien een beetje knokken in The Godfather: The Don’s Edition, maar dit lijkt me niet echt een goed plan. Heeft SEGA met Virtua Fighter 5 een monsterlijke titel neergezet of niet?
Toch wil ik allereerst even duidelijkheid scheppen over het feit dat vecht games in het algemeen vooral voor de liefhebbers van het genre zijn. Het is veel van hetzelfde maar voornamelijk in de multiplayer mode kun je heel wat uurtjes plezier hebben. Waardeer je het genre of leer je het net kennen en lijkt het je wel wat? Luister dan aandachtig.
Vechten en verhalen, niet echt de ultieme “combo”
Over het algemeen is het verhaal in een vecht spel als Virtua Fighter 5 niet echt boeiend. Ook hierin gaat Virtua Fighter 5 vrolijk met zijn voorgangers mee. Het verhaal is uitermate lastig te volgen en slaat zoals gewoonlijk praktisch nergens op. Gelukkig is dat ook niet van essentieel belang in fighting games, het draait niet om het verhaal maar om de keiharde actie. Concurreren de bedrijven nou in het spel of is het spel juist een bedrijf? Wat maakt het ook uit, uiteindelijk draait het toch altijd weer op knokken uit. SEGA heeft duidelijk geen tijd verdaan aan het zoeken naar een goed verhaal, maar des te meer tijd gestoken in de kwaliteit van de gameplay en grafische kanten van het spel.
Full throttle
Pats, boem, bang! Ik doe het eens een keer anders. We springen na het niet begrijpelijke verhaal meteen over naar het beste element uit Virtua Fighter 5, de multiplayer! Als je Virtua Fighter 5 aanschaft, raad ik je aan meteen op zoek te gaan naar een kennis, vriend, oma, opa, broer,zuster, vader of zelfs moeder (no offense wat betreft moeders). O ja en vergeet de tweede controller niet erbij te halen! Het is namelijk van top tot teen puur genieten in de multiplayer mode. Eindelijk kun je zonder enige schade aan te brengen je naaste vrienden eens laten zien wie er nou eigenlijk te baas is. Het maakt niet uit van welk niveau je tegenspeler is, want hoe dan ook, de tijd van je leven zul je beleven. Althans ik had de tijd van mijn leven toen ik Rob, je kent hem vast wel van de 360 sectie, alle hoeken van het speelveld liet zien.
Geen online mogelijkheden
Een belangrijk en misschien wel enige echte minpunt van Virtua Fighter 5 is het feit dat er geen online multiplayer mode in het spel zit. Bied Sony Playstation eindelijk een mooi “Network” aan, gaan we er geen gebruik van maken, schande! Online is altijd leuk voor als je even niemand om je heen hebt, maar in Virtua Fighter 5 is dat dus helaas niet aanwezig. Mijn advies: zoek een partner!
Grafische aspecten
Ook aan de grafische kant heeft SEGA duidelijk wat meer tijd besteed dan aan het verhaal. Helaas ondersteunt de game geen 1080p maar de 720p weergave mag er ook zijn. Daarbij zullen weinigen van jullie beschikken over een HDTV die 1080p ondersteund. Een echt minpunt kun je het dus niet noemen. De game loopt soepel, wat niet vanzelfsprekend is bij games waar de gameplay op bepaalde momenten zeer snel kan zijn, en oogt op alle punten prachtig. Van de karakters tot de kleinste details in de omgevingen, overal is over nagedacht en met resultaat. SEGA verslaat op grafisch gebied met Virtua Fighter 5 met gemak alle concurrerende games van dit genre die beschikbaar zijn, daaronder valt ook de Xbox 360 game Dead or Alive 4 die tevens net als Virtua Fighter 5 de 720p mode ondersteunt. Maar dat mag ook wel voor een game die ruim een jaar later uitkomt.
Toegankelijkheid
Een leuk en verrassend punt van de nieuwe Virtua Fighter 5 is het feit dat de game een stuk toegankelijker is geworden dan zijn voorgangers. Eerdere versies van Virtua Fighter werden door een selecte groep direct aangeschaft en helemaal plat gespeeld. Als je nog nooit eerder een Virtua Fighter game had gespeeld, moest je veel tijd in de game stoppen om de verschillende technieken onder controle te krijgen. SEGA pakt het met Virtua Fighter 5 beter aan, ook mensen die nog nooit een vecht spel hebben gespeeld komen door snel en veel drukken op verschillende knopjes al een heel eind. De basics (beschermen, slaan, schoppen) zijn simpel te onthouden en hiermee kun je al heel wat plezier hebben. De game is dus duidelijk niet alleen op de diehard Virtua Fighter spelers gericht. Maar het zou geen Virtua Fighter zijn als de game niet over diepgaande moves en controls beschikte. Zelfs ik kan het niet meer bijhouden, zoveel mogelijkheden als er in deze game zitten. Elke combinatie die mogelijk is met een controller is terug te vinden in deze game, en dat zegt toch wel wat over de diepgang niet?
Last but not least.
Het vijfde deel van Virtua Fighter heeft twee nieuwe karakters; Eileen, een expert in de Kou-Ken vechtstijl en El Blaze de Mexicaanse worstelaar. Tevens krijg je er dus ook twee nieuwe interessante vechtstijlen bij. Daarnaast biedt de game vele mogelijkheden tot aanpassen, aankleden en talloze andere zaken. De diehard fans kunnen hun hersens breken over de eindeloze statistieken die je vanuit alle kanten toegeworpen worden. Uiteraard zitten er verschillende spelmodi in de game. Buiten de Quest mode, die je van gevecht naar gevecht stuurt om de beste spelers te verslaan, en de Multiplayer mode is er een uitgebreide oefen mode om te wennen aan het spel.
Concluderend kan ik stellen dat Virtua Fighter 5 één van de toptitels van de Europese Playstation 3 launch is. Met een uniek vecht systeem en talloze mogelijkheden is het niet alleen voor de diehard vecht game liefhebbers een must have, maar ook voor de nieuwkomers op dit gebied. Een intieme gameplay en grafische hoogstandjes maakt Virtua Fighter 5 tot de perfecte vecht game die elke console nodig heeft om in leven te blijven. Het enige grote nadeel is het ontbreken van de online multiplayer. Ondanks dat waren veel redactie leden onder de indruk van het spel en het hoge cijfer is dus ook niet zomaar tot stand gekomen. Trommel een vriend (of vijf) op en speel de game helemaal plat!