NBA Live 08 Review

door Stinus
woensdag, 17 oktober 2007 om 10:30
Trainen met een lekkere beat
Het eerste wat je ziet als je de game NBA Live speelt, is niet echt wat je verwacht. Na de standaard voorfilmpjes komt er geen menu, maar een oefenveldje waar jij even alle controls van de game door kan nemen. Dribbelen, dunken, 3 pointers maken, trucjes: alles wat je maar wilt, kan je daar oefenen.
Toen ik zelf met de handleiding op mijn schoot alles even aan het uitproberen was, kwamen er een aantal nummers voorbij waarvan ik dacht ‘Hey, die ken ik!’. Wie kent bijvoorbeeld het nummer van Timbaland "The Way I Are niet"?
Dus nadat ik een beetje ingespeeld was op de controls werd het tijd om het menu tevoorschijn te toveren. Door enkel op start te drukken, verschijnt er een menu in je scherm waar je een aantal keuzes hebt. Zo kan je er snel eventjes een wedstrijd spelen, of kiezen uit een aantal andere game-modi.
Geluksspelletje
In NBA Live heb je naast de gewone wedstrijden ook nog twee andere wedstrijdsvormen.
Je hebt de Sprite Slam Dunk Contest, waar je zo mooi mogelijk een dunk moet maken. Dit kan je doen door de bal eerst tegen het bord aan te schoppen/koppen/gooien om er daarna achteraan te rennen zodat je de bal in de lucht op kan vangen en hem keihard erin te dunken. Er zijn heel veel manieren om zo’n dunk te doen, maar je moet juist die manier vinden om de jury onder de indruk te laten zijn. En daar krijg je natuurlijk punten voor.
Een tweede westrijdvorm is de 3 point shootout. Hier is het de bedoeling de bal van een bepaalde afstand in de basket te mikken, als je dit goed doet, krijg je drie punten voor iedere keer dat je een bal in de basket gooit. In de wedstrijd staan 5 rekken met op ieder rek 5 basketballen waaronder één ‘Money Ball’. Als je een gewone bal in de basket gooit, vanaf de 3 point afstand, krijg je één punt. Bij de Money Ball krijg je 2 punten als je hem erin weet te krijgen. Op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, zit er nog wel een beetje timing in het spelletje, als je de B-knop op tijd los laat, komen de ballen vaker in de basket. Maar zodra je op ‘Superstar’ gaat spelen, stuiteren alle ballen net tegen de rand van de basket, hoe lang je de B-knop ook ingedrukt houdt. Zo nu en dan krijg je er eentje in, maar dat is dan meestal geluk.
ESPN on Demand
Een erg leuke toevoeging in dit spel is het ‘ESPN on Demand’. Als je namelijk in het menu naar deze sectie gaat, krijg je de mogelijkheid allerlei nieuws te lezen over de sportwereld. Als je het laatste nieuws van je favoriete club zou willen weten, moet je even hier langs gaan. Door met de instellingen te rotzooien kan je ook nog videobeelden voorbij laten komen of een sportprogramma luisteren terwijl je aan het oefenen bent in het menu.

Dynasty Mode
Het allerbekendste is natuurlijk de Dynasty Mode. De mode waar fans zich uren zoet mee gaan houden, want hierin is het namelijk mogelijk je eigen team te managen. Alles moet je zelf regelen, van het huren van trainers, scouts en hulpjes, tot het trainen van je eigen team.
Het enige wat ik jammer vond, is dat er niet echt een goede inleiding is tot deze modus. Als je voor de eerste keer een seizoen wilt spelen, en overal staan maar prijzen en cijfertjes, dan weet je echt niet wat je moet doen. Het zou handiger zijn geweest als er zo nu en dan een ballonnetje in het scherm zou staan met wat er allemaal moet gebeuren.
Maar als je er eenmaal in bent, is het natuurlijk erg leuk om te doen.

Voor de basketballers onder ons is dit een must-have, deze game heeft alle snufjes waar je je uren mee zoet kunt houden. En dan heb ik het alleen nog maar over het offline gedeelte, het online gedeelte is natuurlijk ook nog van de partij. Het enige wat mij een beetje dwars zit; de game is net zoals bij alle andere games weer net wat beter dan het vorige deel. Ieder jaar komt er een deel uit wat er net wat beter uitziet. Dus je zou eigenlijk net zo goed nog een jaartje met NBA Live 07 kunnen doen. Maar dat kan de pret niet drukken
dit is namelijk een erg goede game!
Cijfer: 7.8