NBA 2K9 Review

door Koen
dinsdag, 28 oktober 2008 om 12:30
Ieder jaar komt er een nieuwe NBA-game uit van uitgever 2K Games. Deze game moet dan de vorige en EA's NBA Live overtreffen, maar gebeurt dit ook?
De NBA-franchise is terug voor zijn tiende seizoen. Vorig jaar was NBA 2K8 de best verkopende basketbal game op de Xbox 360. Rob bekroonde deze dan ook met een 8,5. NBA 2K9 moest de eerste basketbal game worden voor de serieuze spelers. Deze game zou de realistische simulatie ooit beschikbaar zijn in de NBA 2K franchise. En tevens zou de game beter moeten zijn dan haar voorgangers op grafisch gebied, presentaties en de online functie. Maar is dit ook tot uiting gekomen in de nieuwe NBA?
NBA 2K9 Screenshot 62890 NBA 2K9 Screenshot 62892 NBA 2K9 Screenshot 62896
Gameplay
De gamepaly van NBA 2K9 is weer net wat beter als NBA 2K8. De kleine punten die de game vorig jaar wat tegen zich had zijn ditmaal beter uitgewerkt en zorgen voor beter realisme in de game. Het lockdown defense-systeem welke in NBA 2K8 voor wat problemen zorgde is deze keer beter uitgewerkt. Je zult nu echt op het goede moment de bal moeten proberen af te pakken en je kunt dus niet gewoon voor een speler gaan staan, het knopje in rukken en de bal afpakken.
Beginners in het basketbalgame genre zullen merken dat de controles moeilijk onder de knie te krijgen zijn. Daarvoor heeft 2K Sport een tutorial modus in de game gezet. Hierin krijgen ze dan stapsgewijs uitgelegd, welke bewegingen er in NBA 2K9 mogelijk zijn, en hoe je deze moet uitvoeren. Jammer aan de tutorial is dat de tekst, waarin de beweging wordt uitgelegd, midden op het scherm staat. Je kan deze wel weghalen, maar als er een hele lap tekst, zul je deze herhaaldelijk naar voren moeten halen om nog eens te bekijken hoe het ook alweer moest.
De game heeft vele spelmodi, zoals NBA Blacktop. Dit zijn wedstrijden op de straat waarin het gaat om dunkwedstrijden, driepuntercompetities en pick-up wedstrijden. Een mooie dunk maken is vet, het is echter erg moeilijk om een écht vette dunk te maken. Je dient hierbij weer gebruik te maken van de rechter analoge stick die je met grote precisie dient te gebruiken. Je kunt natuurlijk ook de taak van een manager/coach aannemen in NBA-team. Deze modus heeft vele opties die je gedurende de wedstrijd kunt veranderen, zoals jij dat wilt.
Grafisch
De spelers bewegen heel realistisch, de spelers lopen echt met een 'basketballers pasje'. Hierdoor heb je een mooie en realistische game. Het veld ziet er fantastisch uit, het blinkt mooi zoals in het echt ook altijd het geval is. De spelers zijn ook mooi weergegen maar het zou mooi zijn als 2K Sports daar volgend jaar nog wat aan doet. Het is namelijk zo dat er soms wat kartelrandjes om de spelers te zien zijn. Dit is echter niet altijd het geval. Bij een close-up ziet het zweet, op de lichamen van de basketballers, er heel goed uit.
De in-game en cutscenes zien er mooi uit en zijn verder ook goed 'gefilmd'. Het replaysysteem werkt ook naar zijn behoren. Hierdoor kun je je mooiste driepunters opslaan. De commentatoren spreken tijdens de wedstrijd, over de wedstrijd. Dit is erg leuk als je bijvoorbeeld hoort zeggen dat je tien punten achterstaat.
NBA 2K9 Screenshot 57921
NBA 2K9 Screenshot 57923
NBA 2K9 Screenshot 57925
Online
Met Live Season heb je toegang tot de laatste geruchten, scores, nieuws en nog veel meer. Hierin kun je ook persoonlijke dingen vinden van de spelers zoals ambities. In deze optie kun je ook dingen aanpassen voor je spelers. En er is nog een minigame, waarin je oefeningen kunt doen. Dit is een leuke toevoeging voor de liefhebbers, vooral de toegang tot de laatste geruchten, scores en nieuws.
Hierdoor worden ook de laatste transfers bijgehouden, dit wordt dan direct in de game verwerkt. Zo is deze NBA-game up-to-date. Je speelt dus altijd met spelers in een team die in werkelijkheid ook in hetzelfde team spelen.
Verder heeft de 5-op-5 Multiplayer modus een nieuw rankingssysteem. Hierbij begin je als Bench Warmer tot Rookie tot Pro Superstar, hiermee kun je makkelijk zien of je tegen beginnende of gevorderde spelers speelt. Je kunt zelfs lijsten, sliders en spelers gemaakt met de nieuwe all-Player DNA-functie, uploaden en delen. Dit omvat ook de onlangs vernieuwde Reelmaker, waar je nu direct je zelfgemaakte replay video, van je driepunter of mooiste doelpunt kunt plaatsen op 2KSports.com, zodat de hele wereld deze kan bekijken.
NBA 2K9 is alles wat je van de nieuwe game verwacht. Dingen welke niet zo goed werkte in NBA 2K8 zijn beter uitgewerkt. Grafisch ziet de game er netjes uit. Wat vooral opvalt bij de graphics is het zweet van de spelers, dit is echt heel goed uitgewerkt. Het verbeterde lockdown defense-systeem zorgt voor een nog realistischere ervaring. De controles zullen voor beginners nog wat moeilijk aanvoelen. Maar deze kunnen ze goed onder de knie te krijgen door aandachtig de tutorial te volgen. De online functies zijn echt briljant. Live Season is echt heel leuk voor de gamers die ook het echte basketbal op de voet volgen.
Cijfer: 8.6