NBA 2K17 Review - Beste basketbalgame aller tijden

maandag, 19 september 2016 om 16:06
Het is weer september, en dat betekent natuurlijk maar één ding: de jaarlijkse sportgames komen weer uit. FIFA, PES en natuurlijk NBA 2K17. Die laatste hebben wij gerecenseerd, en we kunnen eigenlijk maar één ding stellen: het is de beste basketbalgame ooit gemaakt. Waarom? Lees gauw verder in onze NBA 2K17 review!
De NBA 2K serie staat al jaren bekend om het hoge gehalte realisme en de verscheidenheid aan modi die je kunt vinden in de games. Ook dit jaar is daar geen uitzondering van, want man, man, man, het is weer een feestje om voor het eerst de vernieuwde modi uit te proberen. We beginnen met het sterkste punt van NBA 2K17: de MyCareer.
NBA 2K17 Review

Beste MyCareer ervaring ooit

Om maar met de deur in huis te vallen: de MyCareer van NBA 2K17 is de beste, meest realistische ervaring ooit. Je bestuurt jezelf, waarbij je begint als up-and-coming in college, waarna je, afhankelijk van hoe goed je speelde in college, wordt gedraft samen met je maatje Justise Young, die wordt gespeeld door Creed-acteur Michael B. Jordan. Samen met hem moet je zien op te klimmen in de de NBA, waar je binnenkomt als Rookie, om misschien wel ooit de MVP (Most Valuable Player) te winnen.
In die wedstrijden stuit je meteen al op iets nieuws: Dynamic Duo's. Sommige spelers hebben een speciale band met een andere speler, en als die tegelijkertijd op het veld staan, dan krijgen ze beiden een boost. In MyCareer werkt dit iets anders: als jij aan Justise of Justise aan jou 5 assists geeft, dan activeer je Orange Juice. Dit geeft je de optie om zowel jezelf als Justise te besturen, wat zorgt voor een enorme verbetering van jullie beider statistieken.
Ook zijn de dagen waarop je geen wedstrijden hebt, off-days, enorm verbeterd. Waar je vorig jaar één ding kon doen, en kon kiezen tussen je team, je sponsoren of om te oefenen, bestaat je off-day in NBA 2K17 uit meerdere trainingen, sponsordeals of tijd met de fans. Je leeft echt als een NBA-speler, en dit zorgt ervoor dat de MyCareer eigenlijk oneindig speelbaar is.
Wat weg is ten opzichte van NBA 2K16, is de lineaire loop van gebeurtenissen van Spike Lee. Die zijn vervangen door je eigen keuzes, zodat het nu af en toe meer lijkt op een RPG. Een aantal keuzes die je moet maken beïnvloeden de hele verhaallijn van de MyCareer, waardoor je stiekem nog een MyCareer wilt starten, maar dan op een totaal andere positie om te kijken waar je dan terecht komt.
En als je klaar bent met het offline gedeeltje van je MyCareer, dan kun je altijd nog aan de slag met MyPark, Pro-Am en je eigen MyCourt.
NBA 2K17 Review

MyGM is ontzettend uitgebreid en diep

De MyGM-modus, de modus waarin je de controle over een NBA team overneemt, is uitgebreider dan ooit. Het begint al meteen nadat je een team hebt gekozen. Ben je niet tevreden met de draft keuze van het door jou gekozen team? Maak je geen zorgen, je kunt namelijk ook in het off-season van vorig jaar starten om wél de juiste keuze te maken. Daarna maak je even je eigen vloer om op te spelen, je eigen outfit en je eigen logo.
Je kunt zelfs aan het einde van het seizoen een bijeenkomst aankondigen waar moties tot het veranderen van regels kunnen worden ingediend. Wil je dat de schotklok langer duurt? Of dat er bestaande regels worden aangepast? Het kan allemaal. Daarbij komt nog dat je, voor het begin van je eerste seizoen, kunt kiezen of je met de bestaande teams of met meer teams wil gaan spelen. Opties genoeg dus!
Dit komt allemaal bovenop de al bestaande features, zoals het kiezen van de coaching staff, het ruilen van spelers, het gehannes met de financiën, of met de moraal van je spelers, coaches en trainers en de contracten van spelers.
NBA 2K17 Review

NBA 2K17 ademt, voelt en leeft basketbal

De authenticiteit en het realisme zijn huizenhoog in NBA 2K17. Ja, in afgelopen next-gen games was dat ook al zo, maar in 2K17 is die nóg een stapje hoger. Er zijn namelijk weer bepaalde vernieuwingen die ervoor zorgen dat je je echt in de NBA waant, en dat is prachtig voor de beleving die je met de game hebt.
Zo zijn er maar liefst 10 nieuwe commentatoren toegevoegd. Onder andere Chris Webber, David Aldridge, Brent Barry, Doris Burke en Steve Smith zijn toegevoegd, en zij zorgen voor een heel nieuw arsenaal aan uitspraken. Webber, Barry, Burke of Smith start samen met het vaste duo Kevin Harlan en Greg Anthony, en David Aldridge doet interviews aan de zijlijnen. Deze commentatoren, op Kevin Harlan, Greg Anthony en David Aldridge na, verschillen per speellocatie. Speel je in Sacramento, dan heb je Webber, speel je in New Orleans, dan hoor je Barry praten en zo verschilt dat over de hele league.
Ook is er nieuwe audio. Veel nieuwe audio. 2K is langs alle NBA arena's geweest om daar het geluid op te nemen van de ballen die stuiteren op de vloer, het geluid dat de buzzers maken als een kwart is afgelopen, de schotklok op 0 staat of als er wissels zijn, het welbekende deuntje dat ook weer verschilt per arena: het houdt niet op. Tevens hebben ze gezorgd voor de meest epische half-time show ooit: tijdens half-time zie je nu professionele dunkers die door middel van trampolines de ziekste dunks neergooien: een waar genot om naar te kijken.
En dan nog iets: de graphics. De game ziet er dit jaar heerlijk uit! Er is duidelijk te zien dat 2K tal van nieuwe effecten heeft toegevoegd, want wij wisten af en toe niet of we een game aan het spelen waren of in het echt aan het basketballen waren. Zweet op het gezicht van de spelers, het netje van de basket dat 'echt' beweegt: het gaat maar door.

Nieuwe features en betere balans in MyTeam

MyTeam, de basketbalvariant op FUT, heeft dit jaar weer een aantal vernieuwingen ondergaan. Eén daarvan werd al eerder genoemd: Dynamic Duo's. Dit is een - mogelijk - verwoestende combinatie van twee spelers, die elkaar een boost geven in hun kunde als ze tezamen op de vloer staan. Stel je eens voor: Stephen Curry en Klay Thompson, the Splash Bro's die de tegenstander ondergedompeld in driepunters achterlaten of Vince Carter en Richard Jefferson, die een soort Dragonball Z dunks op het hoofd van de tegenstander neergooien: geen slecht vooruitzicht, niet?
Ook de balans is sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Waar de ratings van spelers vorig jaar al begonnen op 94, beginnen ze nu op 85 of lager. Dit om te voorkomen dat, zoals vorig jaar, er op een gegeven moment 99 na 99 rated kaarten worden uitgedeeld door 2K. Die 85 rating van bijvoorbeeld LeBron James biedt ruimte voor verbetering en zorgt ervoor dat we straks kunnen spelen met meerdere versies van één kaart, waarbij de ene kaart bijvoorbeeld beter kan schieten, terwijl de andere beter kan verdedigen.
Tevens is er een nieuw dribbelsysteem geïntroduceerd. In NBA 2K16 bestond het dribbelsysteem eigenlijk uit signature moves (die bij een bepaalde speler horen) die aan elkaar werden geregen door middel van animations, zodat je niets zelf deed. In NBA 2K17 is dit idee op de schop gegaan en is ervoor gezorgd dat je nu zelf die animations maakt, doormiddel van de juiste timing en de de juiste knoppen in te drukken. Onze tip is dan ook: als je voor het eerst speelt met een onbekende speler, test zijn dribbels even uit, zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Dit nieuwe systeem heeft enorm veel invloed op de twee meest gespeelde online game-modi: MyTeam en MyPark. Waar je vorig jaar er al langs kwam met slechts een paar matige animaties, moet je nu alles niet alleen goed timen, maar er ook voor zorgen dat je de juiste dribbels op het juiste moment gebruikt. Dit scheidt de slechte spelers van de goede, wat erg fijn is voor de onderlinge competitie.
NBA 2K17 Review

Minpuntjes?

Is er dan niets niet goed aan NBA 2K17? Nou, slechts een aantal kleine dingetjes. Zo komen smalle spelers als Kevin Durant en Stephen Curry niet helemaal lekker uit de bodyscan, is de half-time show met Shaq, Kenny en Ernie amper vernieuwd en stuitert de bal af en toe raar na een aanraking als iemand de bal probeert af te pakken.
De enige doorn in het oog die een klein beetje opvalt, is het ontbreken van Draft Mode in MyTeam. De modus, welbekend van FIFA en Madden, zou MyTeam veel leuker hebben gemaakt, en het is dan ook jammer dat ze ontbreekt dit jaar.

NBA 2K17 Review - De titel 'beste sportgame aller tijden' ligt voor het grijpen

Al met al is NBA 2K17 de beste basketbalgame die ooit gemaakt is. De prachtige graphics, uitermate realistische MyCareer, uitgebreide MyGM, het vernieuwde en betere dribbelsysteem en het beter gebalanceerde MyTeam: het is een waar feestje. Ook wat kleine omissies en foutjes kunnen daar niets aan veranderen. Of het de beste sportgame aller tijden wordt, is nog afwachten op FIFA 17, want dat belooft ook wat.
Cijfer: 9.6