Runefest 2016 RuneScape interview - Voor ieder wat wils

Article
maandag, 19 september 2016 om 17:13
xgn google image
Met zowel het Old-School RuneScape als het moderne RuneScape 3 heeft Jagex de handen vol aan het blijven maken van updates voor beide games. Zeker nu er meer mankracht bij andere projecten als Chronicle komt kijken, is er de vraag in hoeverre de RuneScapes daar onder lijden. Dat en meer vroegen wij in dit Runefest 2016 RuneScape interview!
Ruim 250 miljoen account zijn er ondertussen aangemaakt voor RuneScape en de game gaat al een aantal jaren mee. Met de opsplitsing van RuneScape 3 en het Old-School was er al een extra game bijgekomen, ook andere modi zoals Deadman-mode hebben recent hun intrede gemaakt in de wereld van RuneScape.

Alles draait om de community

Niet gek dan ook dat er op Runefest 2016 zowel aanhangers van de ene game als de andere rondlopen, terwijl de rivaliteit tussen beiden behoorlijk te voelen is. Toch is Runefest iets wat de Jagex moderators (ofwel jmods) zien als een belangrijke mogelijkheid om de community bij elkaar te brengen en iets terug te doen voor de RuneScapers.
Mark Ogilvie, head content designer:
Niet alleen biedt Runefest de mogelijkheid om de makers achter de RuneScapes in het echt te zien en mee te praten, ook vanuit de kant van Jagex zelf is er steeds meer vraag naar input van de spelers zelf. Met een spel waarbij een hardcore fanbase aanwezig is, blijkt bijzonder lastig om elke nieuwe update voor iedereen een toevoeging te maken.
David Osborne, lead designer:
Behalve het moderne RuneScape 3 kent een dergelijke, gedreven fanbase en jmod team. Ook het Old-school RuneScape team doet haar best zoveel mogelijk contact met de spelers te krijgen en te houden om het spel af te stemmen op wat zij willen.
Mathew Kemp, old-school RuneScape product manager vult daarbij David Osborne aan:
Ook Mark Ogilvie haakt hier op in:
98027

Updates en de reden voor Old-School RuneScape

De rest van 2016 maar voornamelijk 2017 kennen net als afgelopen jaar weer een groot aantal updates, waarvan een behoorlijk deel door de community zelf aan is gedragen. Maar wat kunnen we verwachten wat betreft updates voor de nieuwe client die RuneScape 3 dit jaar kreeg? David Osborne:
RuneScape 3 heeft dus afgelopen jaar vooral op grafisch gebied grote stappen gezet maar ook het old-school RuneScape kent een druk jaar. Maar hoe is deze splitsing nou precies tot stand gekomen en hoe onderscheidt het zich de laatste tijd van RuneScape 3? Mathew Kemp legt het uit:
Het nadeel van iets als een legacy-server zoals old-school dat is, is dat je eigenlijk niet eeuwig die exacte versie kan blijven spelen. Er moeten updates komen om het boeiend te houden maar dat zorgt er weer voor dat het toch ‘nieuwer’ wordt. Hoe zorg je ervoor dat je die balans vindt?
Dankzij old-school RuneScape heeft ook een gloednieuwe gamemodus het licht gezien; deadman-mode. In deze versie is de hele wereld van RuneScape een gevaarlijke plek waar iedereen elkaar aan kan vallen. Maar hoe is deze modus tot stand gekomen en wat is de toekomst hiervan?
Op de vraag of een dergelijke modus ook in het nieuwe RuneScape 3 een mogelijkheid is weet David Osborne het antwoord:
98033

Een pluim voor de spelers zelf

Waar RuneScape over de jaren dus behoorlijk wat verandering mee heeft gemaakt is het volgens de jmods in de basale lijnen nog steeds hetzelfde spel waar veel gamers talloze uren plezier van hebben gehad. Maar wat is volgens de jmods zelf nou echt juist dat ene wat het moderne RuneScape nog net zo kenmerkt als vroeger? David Osborne:
Met ook een prijs (de zogenaamde Golden Gnome) voor de grootste bijdrager aan de community is het ook duidelijk dat Jagex de spelers zelf ook serieus neemt. Mark Ogilvie voegt hier nog aan toe:
De ongekende grootte van Runefest 2016 en de meer dan 250 miljoen aangemaakte accounts beamen dit ook. Met de komst van het ook op Twitch populaire deadman-mode en het plan voor meer van deze modi kan deze grote familie dus alleen nog maar verder groeien.

Populair Nieuws