Naughty Bear Review

zaterdag, 31 juli 2010 om 17:00
Artificial Mind and Movement is een ontwikkelaar die vooral bekend staat om het maken van filmgames. Hun nieuwe game, Naughty Bear, haalde heel wat interesse nadat duidelijk werd dat lieve teddybeertjes het tegen elkaar gingen opnemen met verschillende wapens. Een game met zo’n leuk thema kan niet slecht zijn, toch...?
Pluizige wraak
In Naughty Bear kruip je in de huid van Naughty, een teddybeer die samen met zijn vriendjes en vriendinnetjes woont op Perfection eiland. Op een dag is beertje Daddles jarig en geeft hij een groot feest. Iedereen is uitgenodigd, behalve Naughty. Naughty is teleurgesteld maar maakt toch een cadeautje voor Daddles. Wanneer hij later wordt uitgelachen met zijn cadeautje is de maat vol. Het is duidelijk dat Naughty nog maar één ding kan doen. Hij wordt razend en zal niet rusten voor alle beren op het feestje zijn uitgemoord. Er zijn in totaal zeven hoofdstukken en de verhaallijn van elk hiervan is telkens even bizar.
Naughty Bear Screenshot 151031 Naughty Bear Screenshot 134864 Naughty Bear Screenshot 150995
Beperkingen
De gameplay van Naughty Bear kun je het best vergelijken met Manhunt, maar dan met een wat vrolijker uiterlijk. Je moet iedereen uitmoorden en ondertussen zoveel mogelijk punten proberen te verzamelen. Verspreid over de map liggen allerlei wapens en valstrikken verborgen die je kunt gebruiken. De gewone wapens, waaronder de honkbalknuppel en het geweer, zijn zeer effectief, maar zijn zo makkelijk dat je er slechts weinig punten voor zal krijgen. Het is de bedoeling dat je je slachtoffers op verschillende en originele manieren koud maakt.
De meeste punten zal je krijgen door bepaalde machines te saboteren. Wanneer de beren de apparaten dan aan het repareren zijn, kun jij ze besluipen en op een leuke manier afmaken. Beren vermoorden is cool, maar na enkele uren gamen heb je de meeste acties al zo vaak gedaan dat het gewoon niet meer leuk is. Er is gewoonweg geen afwisseling in het spel. Je hebt slechts een beperkt aantal mogelijkheden die nog niet eens zo goed zijn uitgedacht.
Naughty Bear Screenshot 150999 Naughty Bear Screenshot 150994 Naughty Bear Screenshot 151008
Zelfmoord
Je hoeft beren overigens niet altijd te doden, je kunt ze ook stalken en angst aanjagen. Dit kan je doen door langs ramen te wandelen met een mes, door wolvenklemmen te plaatsen of door de elektriciteit uit te schakelen. Het bang maken van tegenstanders is iets dat we niet in elk spel terugvinden en is hierdoor het leukste deel van Naughty Bear. Na een tijdje zullen de teddybeertjes zo bang zijn dat ze gek en onstabiel worden. Wanneer je ze dan laat schrikken zullen ze zelfmoord plegen en krijg je enorm veel punten. Het ziet er bruut uit maar het is allemaal veel te repetitief.
Punten, punten, punten
Als de beren je hebben gezien dan kunnen ze vluchten van het eiland. Het is dus belangrijk dat je steeds weet waar elke beer zich bevind. De politie kan ook gebeld worden en je wilt echt geen teddy met een geweer tegen het lijf lopen. Als je een agent kunt neerhalen, krijg je dan wel weer een hoop bonuspunten. Op de map vind je soms ook speciale icoontjes die je puntencombo een tijdje zullen bevriezen. Door punten te verzamelen kun je naar de volgende levels gaan. Je kan er ook heel wat nieuwe, speelbare beren mee vrijspelen. Deze beren hebben bepaalde eigenschappen en wapens die je het leven wat makkelijker zullen maken. Zo zal je met een ninja inclusief zwaard over de straten kunnen wandelen zonder gezien te worden.
Naughty Bear Screenshot 151003 Naughty Bear Screenshot 151032 Naughty Bear Screenshot 151033
Rennen met die pudding
Elk level speelt zich af op dezelfde vier kleine gebieden die totaal geen afwisseling bieden. Elk level kan je vier keer opnieuw spelen met andere opdrachten. Meestal draait het erom om niet gezien te worden of om een speciale beer om te brengen. Op deze wijze probeert de ontwikkelaar het spel te rekken, maar slaagt hier niet in. Er is daarnaast een multiplayer modus aanwezig die echter ook niet veel te bieden heeft. Het eerste probleem is de verbinding, die is namelijk niet zo sterk en dat mag echt niet in een multiplayer voor maximaal vier personen.
Er zijn vier verschillende modi te spelen tegen elkaar waaronder Cake Walk. In deze modus is het de bedoeling om de taart, die op het midden van de map verschijnt, zo lang mogelijk vast te houden. Jelly Wars is de leukste modus omdat drie mensen het hier opnemen tegen Naughty. De drie beren moeten zoveel mogelijk drilpudding verzamelen zonder te sterven. De winnaar is diegene die na enkele rondes de meeste punten heeft verzamelt. Vervolgens is er nog een Assault modus en een Golden Uzi modus. Er is bijna niemand die Naughty Bear online speelt en de redenen waarom zouden nu wel duidelijk moeten zijn.
Naughty Bear had alle elementen om een geweldige game te worden boordevol zwarte humor. Helaas is de game volledig geflopt en zal je er slechts enkele uren mee kunnen spelen voordat dat je de game wil stukslaan. Naughty Bear heeft slechts vier enorm kleine gebieden waar de zeven hoofdstukken zich op afspelen. De enige mensen die zich eventueel met het spel kunnen amuseren zijn kinderen rond de tien jaar, en die mogen het niet eens spelen. Hou je geld dus nog maar even bij voor alle toppers die in de herfst zullen verschijnen.
Cijfer: 3