Napster Review

woensdag, 27 november 2013 om 14:00
Napster, de beruchte muziekservice die in 2000 een hoop stof deed opwaaien is weer terug, deze keer echter in een nieuw legaler pakketje. De vraag is: kan Napster in de wereld van Soundcloud, Spotify en andere muziekservices nog wel bestaan?
Napster is een muziekservice die in zijn korte bestaan al een hoop heeft meegemaakt. Het is ooit in 1999 opgericht als dienst waarmee je gratis bestanden, en dan vooral MP3-muziek, kon delen met andere gebruikers. In 2000 kwam Napster in opspraak, omdat de nog niet uitgebrachte demo van de band Metallica, ‘I Disappear’, via Napster te verkrijgen was. Er stond ook ander studiomateriaal op dat nooit bedoeld was voor het publiek. De band klaagde Napster aan en een maand later deed rapper/producer Dr. Dre hetzelfde, aangezien er ook muziek van hem op Napster verscheen. Napster heeft zich er nog uit proberen te redden door namen te geven van mensen die hier mogelijk verantwoordelijk voor waren. Het mocht niet baten, want in 2001 de website op rechtelijk bevel gesloten worden een bedrag van 26 miljoen dollar betalen.
Napster interface

Van illegaal naar legaal

Sinds 2001 is Napster in het bezit geweest van meerdere bedrijven waaronder Best Buy, Private en Media Group. Tegenwoordig is de muziekdienst in handen van Rhapsody. Niet alleen de eigenaar van Napster is vaak veranderd, maar ook Napster zelf heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt, want nu is het een legale service. Alles is goedgekeurd en het is nu eenzelfde muziekdienst als Spotify, Deezer en Soundcloud.
Het Napster-abonnement kost 9,95 euro per maand en ondersteunt on- en offline muziek. Je kunt offline muziek luisteren door eerst de muziek van te voren te laten streamen op je telefoon of computer. Hierna kun je wanneer en waar je maar wilt, zonder dat je online bent, luisteren naar je muziek van Napster. Je downloadt het dus niet en het staat dus niet opgeslagen op je computer, telefoon of tablet. De app is gratis te verkrijgen voor Android en iOS, maar vereist dus wel een abonnement. Weet je niet zeker of Napster iets voor jou is, dan kun je het 30 dagen gratis uitproberen, zoals ook bij Spotify het geval is.

Streamen is aan te raden

De Napster app is niet heel speciaal. Als je inlogt met je Napster-account worden al je afspeellijsten en favoriete muziek weer beschikbaar. Maar omdat het een streamingdienst is, hangt de kwaliteit af van je internet. In de trein doet hij het dan ook vaak niet en het is dan ook handig om van tevoren al je muziek eerst naar je telefoon te streamen. Dan heb je dit probleem niet meer.

Het moet nog groeien

Napster is makkelijk te gebruiken en heeft een redelijk breed aanbod aan muziek. Op dit moment zijn het voornamelijk nog bekende artiesten, singles/platen of artiesten van vroeger die je er kunt vinden. Als je op zoek bent naar de nog wat kleinere artiesten van dit moment zal je ze op Napster nog niet vinden. Kanttekening hierbij is dat het een service is die continu wordt bijgevuld met nieuwe muziek. Als het aantal abonnees groeit, dan zal de hoeveelheid muziek ook toenemen.
Als je gebruik maakt van Napster zal je merken dat aan de rechterkant een muziekspeler staat. Hieronder staan de nummers die je vaak hebt geluisterd. Hiermee kun je ook makkelijk een afspeellijst samenstellen of verwijderen. De gestreamde muziek is meestal niet zo heel erg snel. De muziekspeler heeft ven nodig om de muziek te laden, meestal een paar seconden. Iets wat behoorlijk vervelend kan zijn als je internet even kuren heeft. Vaak begint de muziek dan te haperen en speelt hij de nummers in je afspeellijst niet af.
De website zelf is gelukkig wel goed: duidelijk en overzichtelijk. Er zitten geen reclames op en muziek is makkelijk te vinden. Napster adviseert je, op basis van wat je luistert, naar andere muziek - net zoals bij Spotify dus. Er zijn ook nog een aantal andere dingen te vinden op Napster zoals: video’s, artikelen en afspeellijsten van muziekexperts van Rhapsody. Dit zijn artikelen over concerten, nieuwe artiesten en recensies van nieuwe cd's en nummers. Het is een leuke toevoeging, maar al deze dingen zijn hun persoonlijke voorkeuren en misschien niet bijster interessant voor jou.

Meer van hetzelfde

Uiteindelijk is Napster meer van hetzelfde. Het doet namelijk alles wat andere muziekservices ook doen, maar dan net iets minder goed. Een service als Spotify heeft gewoon een veel breder aanbod aan muziek en de optie om gratis te luisteren. Natuurlijk kan je het de eerste 30 dagen gratis uitproberen, maar er staat gewoon niet genoeg op om je geïnteresseerd te blijven houden. Als de prijs iets lager was en het aanbod iets breder, dan zou dit een perfecte nieuwe service zijn, die goed zou kunnen concurreren met de al bestaande services als Spotify. Napster is gewoon te laat teruggekomen.
Cijfer: 5