Nail'd Review

zaterdag, 15 januari 2011 om 17:00
Nail’d beloofde begin dit jaar een van de snelste off-road racers ooit te worden. Met enorme snelheden storm je dan ook van bergen af. Racet de game daarna weer met gigantische snelheid naar de top of knalt het spel te pletter tegen een muur van middelmatigheid?
Ontwikkelaar Techland gaat dapper de strijd aan met andere off-road racers als MotorStorm en Pure en die dosis moed is ook terug te vinden in het promotieplan van Nail’d. De reclames leggen de nadruk erop dat Nail’d een ontzettend snelle racer is die bol staat van de adrenaline. Aan ons om de game te testen en te kijken of hij ons kan laten springen van enthousiasme.
Racen op een quad of crossmotor
Voordat je in de modder gaat spelen moet je eerst kiezen uit je speeltje. Ga je liever tekeer op een quad of op een crossmotor? De keuze voor welk voertuig je gaat bereiden hangt er vanaf wat jij fijner vindt. De crossmotor stuurt soepeler, maar de quad is een stuk steviger en kan meer hebben. Naast je voertuig kun je ook nog kiezen uit een vrouwelijke of een mannelijke bestuurder, maar die keuze heeft geen invloed op het rijgedrag. Je kunt zowel voertuig als geslacht voor aanvang van iedere race veranderen om altijd de beste prestatie neer te kunnen zetten.
Nail'd Screenshot 162273 Nail'd Screenshot 146417 Nail'd Screenshot 162271
Verschillende routes
Nail’d neemt je mee naar vier verschillende locaties: Arizona, waar je in de droge bergen aanmoddert, Andes, waar je door de sneeuw racet, Yosemite, waar je in bebost gebied rijdt en Griekenland, waar je door ruïnes sjeest. Op iedere locatie zijn een aantal verschillende routes te berijden en er is dan ook best wat afwisseling te vinden. Het is alleen jammer dat je iedere route zo vaak speelt dat je tegen het einde van de game precies weet hoe je het beste door een level komt.
De baan zal op sommige plaatsen wel gesplitst worden zodat je meerdere wegen kunt nemen. Zo kun je in één level over een brug rijden met een aantal schansen erop, maar je kunt ook via de boog van de brug omhoog rijden, naar de andere kant springen en zo aan de overkant komen. De wegen zijn bijna allemaal even lang, echt kortere routes zul je niet vinden in Nail’d.
Nail'd Screenshot 146413 Nail'd Screenshot 153297 Nail'd Screenshot 162269
Boosten
Een belangrijk aspect in de races in Nail’d is het boosten. Je kunt op verschillende manieren boosts verdienen in de game. Je kunt door een poortje rijden of door een ring springen, andere rijders van de baan af rammen, een wheelie maken of een perfecte landing maken. Met de boost ga je een stuk sneller en dat is ook wel welkom. De game draait vooral om snelle actie, maar na een tijdje voelt alles erg traag aan als je geen boost gebruikt. Je raakt erg snel gewend aan de extra snelheid die het boosten biedt en al snel kun je niet zonder.
De zogenaamde ‘mutaties’ helpen ook niet mee. Er zijn twee mutaties, eentje waardoor je je tegenstanders niet kunt rammen en eentje waardoor je oneindig kunt boosten. Vooral die laatste maakt het erg makkelijk. Je kunt de hele rit de boostknop inhouden en met ruim tien seconden voorsprong laat je je tegenstanders ver achter je. Doordat je tegen het einde steeds vaker oneindig kunt boosten lijkt het normaal racen daarna nog eens extra langzaam.
Nail'd Screenshot 153301 Nail'd Screenshot 146409 Nail'd Screenshot 162275
Crashen
Wanneer je met hoge snelheid van een berg afraast dan gaat dat wel eens fout. Je raakt van de baan af of je knalt te pletter tegen een rotswand. Crashen hoort erbij in Nail’d. De banen zijn actief, wat wil zeggen dat er dingen gebeuren tijdens het racen. Zo rijden er treinen of vrachtwagens in de weg, bomen vallen om en luchtballonnen vliegen in de weg. Al deze obstakels zullen proberen om het jou zo moeilijk mogelijk te maken. Ook hier geldt wel dat wanneer je de baan een paar keer hebt afgelegd je weet waar je op moet letten en het een stuk makkelijker wordt.
Soms kun je het crashen ook tactisch gebruiken. Wanneer je crasht wordt je een stukje verder op de baan geplaatst zodat je niet weer op dezelfde plek de fout in gaat. Sommige sprongen door de lucht duren een tijdje voor je weer geland bent. Als je dan crasht voor de sprong wordt je binnen enkele seconden weer op de baan gezet na de sprong. Zo maak je enkele seconden winst op de tegenstanders die wel gewoon de tour door de lucht nemen. Het haalt de lol er wel vanaf, maar als je de snelste tijd wilt neerzetten zul je wel moeten.
Het crashen gaat echter niet altijd goed. Soms rijd je langs een steentje waar je dan blijkbaar te dichtbij komt en dan ontplof je. Terwijl je een andere keer in volle vaart tegen een boom aan rijdt en gewoon terugstuitert. De registratie is dus niet al te best. Wanneer je het zelfs voor elkaar krijgt om jezelf een kwart om je as te draaien ontplof je ook.
Nail'd Screenshot 146421 Nail'd Screenshot 143105 Nail'd Screenshot 146399
Hard geluid met een mooi uitzicht
Het geluid in Nail’d is op papier prima in orde. De soundtrack bevat nummers van populaire hard rock- en metalbands, maar deze hoor je in de game helaas niet terug. Alleen in de menu’s krijg je de muziek goed te horen. Tijdens het racen is de muziek ook zeker wel aanwezig, maar de motoren bulderen zo hard dat je er niets van mee krijgt. Al helemaal wanneer je aan het boosten bent, komt er een lawaai uit de motoren waar je niet blij van wordt. Je kunt tijdens het racen wel met een druk op de schouderknop naar het volgende nummer gaan, maar deze functie heeft uiteraard weinig omhanden als je de muziek niet fatsoenlijk kan horen.
Grafisch ziet de game er goed uit. De verschillende locaties zorgen ervoor dat je bij iedere sprong een ander uitzicht hebt en die hadden zo op een ansichtkaart gemogen. De omgevingen zitten dus wel goed, maar de details hadden wel wat beter gekund. Het ziet er allemaal wat te simpel uit en had iets interessanter gemogen. Ook de berijder van jouw gekozen voertuig ziet er niet speciaal goed uit al mag je zelf bepalen welke kleuren er op zijn of haar pak zitten.
Online verwarrend
Ben je klaar met de singleplayer modus van de game kun je je geluk online proberen. De online ervaring is echter niet erg gebruiksvriendelijk. De menu’s om online races op te zetten zijn niet duidelijk en zullen nieuwkomers eerder afschrikken dan aantrekken. Was je van plan de game lekker met je vrienden offline te spelen kom je ook bedrogen uit. Nail’d bevat geen splitscreen modus en dat is bij een racegame waarbij je vooral lol moet hebben toch echt wel een gemis.
Nail'd moddert maar wat aan
Nail'd is geen game geworden die een serieuze concurrent gaat worden voor games als Pure en MotorStorm. De gameplay is eenvoudig gehouden, maar weet je niet te vast te grijpen. Hoewel de game doet alsof je vol adrenaline komt te zitten van de snelheid blijkt Nail'd maar op een rustig tempo te gaan. De oneindige boost mutatie is hier de schuldige van en dat is jammer. De rest is ook niet goed genoeg om de game nog uit het dal te trekken en daarom blijft Nail'd onderaan de ladder van off-road racers steken.