My Memory of Us Review Nintendo Switch - Combinatie van realiteit met fantasie

zondag, 03 februari 2019 om 14:02
my memory of us review nintendo switch combinatie van realiteit met fantasie 145861 5
We reizen terug in de tijd naar de Tweede Wereldoorlog. De meeste mensen weten wel wat er toen is gebeurd, maar kunnen zich het niet goed voorstellen. Met My Memory of Us krijg je een kleine indruk van hoe het er toen aan toe ging, maar met een vleugje fantasie erbij. De game laat de realiteit zien door de ogen van een kind. Weet de game ons te overtuigen? Je leest het in onze My Memory of Us review op de Nintendo Switch.
My Memory of Us is een 2D side scrolling puzzelgame die is ontwikkeld door Juggler Games en uitgegeven is door IMGN.PRO. De game is gebaseerd op echte oorlogsverhalen, combineert met fictie en vertelt het verhaal van een (naamloze) jongen en een meisje. De focus wordt vooral gelegd op de vriendschap tussen de twee, die naarmate hun reis vordert steeds hechter wordt.
Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar en worden al gauw vrienden. Ineens breekt er oorlog uit en worden steden aangevallen door robotsoldaten. Zoals we al eerder noemden is de game gebaseerd op echte oorlogsverhalen, maar er zit ook een deel fictie in. We kijken immers door de ogen van jonge kinderen. Duitsers en Nazi’s worden afgebeeld als robots, terwijl Joden worden afgebeeld met een rode kleur en worden afgezonderd van de rest. De twee kinderen zullen samen moeten werken om te overleven.
My Memory of Us

Hersenkrakende puzzels

Het verhaal van My Memory of Us wordt verteld in 18 hoofdstukken. Samen met de twee kinderen moet je puzzels oplossen en alle soldaten te slim af zijn. Zowel de jongen als het meisje hebben hun eigen sterke punten. Zo kan de jongen sluipen, terwijl het meisje hard kan rennen. Verder is er een optie om elkaars handen vast te houden om zo samen te werken. Bij veel puzzels heb je deze vaardigheden nodig en het is aan jou om erachter te komen wanneer je welke moet gebruiken.
Ook de puzzels zijn iets wat in onze My Memory of Us review op de Nintendo Switch besproken moet worden. De puzzels zijn erg tof, je hoeft je niet snel te vervelen. Een klein nadeel is dat bij een paar puzzels het niet helemaal duidelijk is wat je moet doen om verder te komen, aangezien alles is afgebeeld met pictogrammen. Er zitten dus een paar puzzels bij waarbij je je hersenen goed moet laten kraken, maar over het algemeen zijn ze wel goed te doen. De puzzels zijn afwisselend en creatief. Het is leuk om te zien dat je de vaardigheden zoals hierboven genoemd worden moet toepassen om verder te komen in het verhaal.
My Memory of Us

Prachtige art style en soundtrack

In game vindt er eigenlijk geen dialoog plaats. Dat is niet erg, want de game weet alsnog veel emoties over te brengen. Personages gebruiken vaak emoticons en geven je daarmee hints naar wat je moet doen. Het enige dialoog dat je zult horen is de stem van de verteller (Patrick Stewart), die al zijn flashbacks en verhalen vertelt. Hierdoor krijg je een beter beeld van hoe het verhaal loopt en hoe alles er vroeger uit zag.
Vooral de art style is opvallend in My Memory of Us. De gehele game is in grauwe zwart wit tinten, op de Joden na, die in het rood afgebeeld zijn. Dit zorgt voor een prachtige uitstraling en combinatie van contrasten. De art style lijkt handgetekend en ziet er uit als een combinatie van een kinderboek en steampunk. De personages en achtergronden zien er gedetailleerd uit en weten je zo terug in de tijd te slepen. Ook de muziek helpt hier een handje bij, die erg emotioneel is en je op de juiste momenten weet te pakken.
My Memory of Us

Minpunten

Een klein erger puntje die wij in onze My Memory of Us review op de Nintendo Switch willen bespreken is dat het niet helemaal duidelijk is wanneer vijanden je zien en wanneer niet. Soms leek de kust veilig, maar zagen de robotsoldaten je van ver af, waardoor je alsnog de sjaak was. Andere keren leken vijanden wel blind te zijn en kon je pal langs te lopen. Dit maakte het onduidelijk wanneer de kust nou écht veilig was en wekte enige frustratie op.
Verder loopt het spel soms vast en is de besturing soms wat stroef. Timing is bij side scrollers als My Memory of Us vaak ontzettend belangrijk en helaas werkt de besturing niet altijd mee. Dat is jammer, want hierdoor moesten wij af en toe hele delen opnieuw doen, puur vanwege de stroeve besturing en slechte timing. Ook de checkpoints zijn soms wat ver weg en aangezien de besturing het ons niet makkelijker maakte, werkte dit vaak tegen ons.
My Memory of Us

My Memory of Us Review - Een toffe game voor op de Nintendo Switch

Maar de game is alles behalve slecht. De prachtige art style en ontroerende soundtrack maakte deze punten weer goed. De gameplay was afwisselend en leuk. Als je van verhalen houdt en geïnteresseerd bent in de (Tweede) Wereldoorlog is deze game echt een aanrader. De game is 14,95 euro voor de Nintendo Switch en het zeker waard om te spelen. Heb je geen Switch in huis, maar wel een Xbox? Lees vooral onze My Memory of Us Xbox review.
Voor meer indie games die over de oorlog gaan kan je ook onze Bury Me My Love review lezen. Bij deze game krijg je een dialoog voorgeschoteld tussen twee mensen, waarbij jij af en toe mag kiezen uit opties wat je wil zeggen.