MX vs ATV Reflex Review

dinsdag, 23 februari 2010 om 17:05
Met MX vs ATV Reflex hebben we een nieuwe offroad racegame. Mooie landschappen maar ook vooral modderige races staan centraal in deze game. Scheurt deze game overal dwars doorheen waarna het glorieus de finishlijn haalt? Of gaan we keihard met ons gezicht recht in de modder met MX vs ATV Reflex?
Niet als snelste uit de startblokken
Als je MX vs ATV Reflex voor het eerst wilt gaan spelen kom je terecht bij de tutorial, hier zal je hartelijk verwelkomd worden door een Amerikaan met een robuuste stem. Klinkt erg vet en geloofwaardig in het begin, maar na drie zinnen heb je al door dat hij echt álles precies hetzelfde uitspreekt waardoor elke zin eindigt in iets wat lijkt op een woord dat wordt omgetoverd tot een zucht. Enfin, als we die commentator gewoon overslaan kunnen we direct aan de slag met de tutorial die je het één en ander uitlegt over het nieuwe Reflex systeem.

Vingervlugge reflexen
MX vs ATV Reflex heet niet voor niets zo, het belangrijkste nieuwe gameplay element is namelijk toegevoegd aan de titel. De Rider Reflex. Deze Reflex is erg belangrijk voor de game omdat hiermee een onderscheid wordt gemaakt in de besturing van alle voertuigen. Reflex bestuurt namelijk het lichaam. Zo kan je in scherpe bochten meeleunen en op een hobbelig terrein je lichaamsgewicht in je voordeel gebruiken.

Ook houdt het Reflex systeem je op de motor als je een slechte landing maakt nadat je zojuist het luchtruim tijdelijk hebt verkend als je van een grote schans gelanceerd wordt. Tijdens die luttele seconden airtime kun je het reflexsysteem ook gebruiken om mooie tricks uit te voeren. Iets waar je overigens vrij weinig aan hebt in een normale race. Toch werkt reflex erg lekker, en het is mooi om zo’n goede vernieuwing te zien. Het is alleen jammer dat alleen de crossmotors en de ATV's gebruik kunnen maken van Rider Reflex, alsof alle andere voertuigen alleen voor de sier in deze game zitten.
MX vs. ATV Reflex Screenshot 130020 MX vs. ATV Reflex Screenshot 130018 MX vs. ATV Reflex Screenshot 130016
Genoeg om vies van te worden
MX vs ATV Reflex kent drie gamemodi en nog een extra motocard. Op je motocard kan je je voortgang bekijken, maar hier valt dus weinig te beleven. De eerste modus is de Arcade. In deze modus kan je alle soorten races waar MX vs ATV Reflex rijk aan is uitproberen. Leuk als je klaar bent met de moto cross, maar verder helemaal geen bijzondere toevoeging aan het spel. Dan de Career modus. Hier draait het om maar één ding: winnen. Wat je in de Career modus te wachten staan zijn: Free Ride (lekker het landschap verkennen en uitdagingen voltooien), Nationals (lekker racen in de open natuur), Omnicross (hetzelfde, maar dan met alle voertuigen tegelijkertijd), Freestyle (behaal de hoogste score met de vetste tricks), Supercross (een handgemaakt parcours in een volgepakt stadion) en nog meer. Genoeg dus om je mee te vermaken.

Vrienden erbij aan de startlijn
Het is natuurlijk ook mogelijk om met andere gamers samen te spelen. Dat kan in de derde modus, de multiplayer. In de multiplayer kan je natuurlijk racen, maar er is ook iets nieuws: minigames. In twee varianten kun je met je vrienden of andere mensen on- of offline Tag en Snake spelen. Tag is een soort tikkertje, maar dan is iedereen de tikker, en moet er iemand één minuut lang ontgetikt blijven. Degene die dat als eerste haalt wint natuurlijk. Bij Snake is het heel simpel de bedoeling om de sporten van de ander niet te raken, want degene die dat als langste volhoudt is de winnaar. Dit is nog best lastig omdat je op een relatief klein speelveld rondracet.
MX vs. ATV Reflex Screenshot 130008 MX vs. ATV Reflex Screenshot 130006 MX vs. ATV Reflex Screenshot 130004
Realisme ten top! Of een flop?
Als er één duidelijk aspect is waarmee MX vs ATV Reflex zich zal moeten onderscheiden van de concurrentie, is het realisme. Rainbow Studios heeft het spel zo realistisch mogelijk geprobeerd over te laten komen door het Reflex systeem te integreren. Zo krijg je een meer natuurlijke besturing van de motor die ook werkelijk anders is dan die van andere voertuigen. Ook zien alle voertuigen en omgevingen er gelukkig erg realistisch uit.
Dit realisme maakt het spelen soms wel wat lastig, zo is Rider Reflex erg nauwkeurig en moet je heel voorzichtig sturen in scherpe bochten omdat de kans groot is dat je er door de vele hobbels uitvliegt. Ook de AI heeft een aardige rol in het realisme. Het is namelijk mogelijk om door botsingen de andere weggebruikers van hun motor of quad af te rammen. Door het realisme is er niet veel voor nodig om iemand uit balans te brengen, en dit kan leiden tot geweldige situaties in de game waarin een geclusterd groepje tegenstanders elkaar van de baan stoot, waardoor jij zonder problemen de leiding over kan nemen. Of nog beter: Nadat jij bent gevallen schiet jouw motor onder je weg om vervolgens tegen een andere weggebruiker aan te knallen waarna die ook onderuit zal gaan.

De AI heeft ook moeite met scherpe bochten, maar verder ligt de moeilijkheidsgraad redelijk hoog. Zo zal je op een parcours zonder scherpe bochten echt heel erg je best moeten doen om je concurrenten voor te blijven, en hier is je reflexsysteem erg handig. Het enige waar de game gewoon niet realistisch overkomt is het vallen. De reden van vallen is altijd wel logisch, alleen de manier waarop het gebeurt is erg lelijk. Je valt gewoon dwars door je motor heen, of wordt af en toe onrealistisch ver geslingerd. Het kan dan gebeuren dat je zelfs verderop in het parcours weer spawnt. Zo kan je dus vallen in positie twee, maar respawnen in koppositie.
MX vs. ATV Reflex Screenshot 129996 MX vs. ATV Reflex Screenshot 129994 MX vs. ATV Reflex Screenshot 129992
Laat je sporen achter in de verse modder
In MX vs ATV Reflex scheur je door de modder, en modder is natuurlijk niet zo massief als asfalt. Dit betekent dat je het modder lekker kunt laten opspatten en echt diepe geulen kunt achterlaten op plekken waar je net doorheen gescheurd bent. Het ziet er goed uit en werkt mee aan dat realistische aspect. In principe doen vrijwel alle graphics dat in MX vs ATV. Je ziet gewoon wat je verwacht te zien, niets meer en niets minder.

Motorgeronk en ander ruig geluid

Herinner je je die commentator nog uit het begin van deze recensie? Nou, volgens ons zit zijn broer in de soundtrack van deze game, want alle nummers klinken robuust en vooral ook stoer. Gelukkig maar, want niemand zit te wachten op popmuziek in een game als deze. Wij hebben dan ook weinig aan te merken op het geluid in deze game. Of het nou een opgevoerde crossmotor of een stadion dat wild gaat. Alleen hebben wij nog steeds onze vraagtekens bij de monotone robuuste commentator.
Niet triomferend over de finishlijn
Al met al is MX vs ATV Reflex een goede game geworden, maar meer ook niet. Bij Rainbow Studios hebben ze gewoon weer opgepoetst wat ze al jaren goed doen, en het Reflex systeem is zeker een leuke en waardige toevoeging. Echter zijn er gewoon geen baanbrekende nieuwe en verrassende dingen toegevoegd. MX vs ATV Reflex is gewoon alles wat je kan verwachten van een motorcross en all-terrain vehicle game, en misschien nog een beetje meer dankzij de goede besturing en het prima realisme. Vallen en opstaan gaat helaas nog niet zo mooi in een race, maar deze game staat gelukkig stevig met beide benen op de grond, of moeten we zeggen beide wielen? We gaan in ieder geval niet met ons gezicht keihard in de modder.
Cijfer: 7.3