Mutant Mudds Review

donderdag, 05 juli 2012 om 14:00
Er kan van alles gebeuren als er een komeet op de aarde stort: het einde van de beschaving, miljoenen doden of... modder die tot leven komt. Onze held Max trekt eropuit met zijn waterpistool om de modder weer in de grond te duwen.
Je moet als ontwikkelaar heel wat lef hebben om een platformer te maken op een handheld van Nintendo. Er is al een aantal sterke platformers voor de 3DS te vinden en enkel door een eigen en unieke stijl kun je de concurrentie aangaan met toppers als Super Mario 3D Land en Rayman Origins. Ontwikkelaar Renegade Kid gaat de uitdaging aan en komt met Mutant Mudds: een 2D-platformer die mooi gebruik maakt van de 3D-functies van de 3DS. Maar is dat genoeg om een hoge score te behalen?
Modderig verhaal
Mutant Mudds kent een eenvoudig verhaal. Jij bent Max, een jonge kerel die gewoon wat aan het relaxen is in het huis van zijn grootmoeder, wanneer er plotseling een komeet op de aarde komt afstevenen. Dankzij de komeet verschijnen er plotseling overal moddermannetjes, die hun weg vinden naar het huis. Dapper als je bent, trek je een jetpack aan en vul je je waterpistool om de moddermannen te verslaan. Je gaat naar buiten en het eerste level kan beginnen. In de levels moet je zoveel mogelijk munten verzamelen om nieuwe levels vrij te spelen, zonder dat je geraakt wordt door de moddermannen.
Race tegen de klok
Het verhaal is simpel en dat kan gezegd worden voor de hele game, die ondergedompeld is in een retro-stijl. Je kunt het aantal pixels bijna zelf tellen en dat heeft een zekere charme. Simplistische geluiden volgen je het hele spel door. Ook de animaties van Max hebben niet veel om handen. Als speler kun je springen, tijdelijk zweven met je jetpack, en waterbellen vuren naar vijanden. De gameplay wordt uitdagend gehouden doordat je de hele tijd tegen de klok moet racen. Je krijgt telkens vier minuten om een level te voltooien en dat is maar net voldoende als je telkens alle munten wilt vinden. Naast de gevreesde moddermannen, bevat elk level nog een reeks dodelijke pieken waar je niet op wilt vallen.
Negeren of neerknallen?
Vijanden komen voor in alle mogelijke vormen. Er zijn kleine moddertjes, klompen modder die lijken op Diglet van Pokémon en er zijn grote stoere modderridders die rondlopen met schilden. Veel van deze modderige vijanden bewaken allerlei belangrijke punten die je moet passeren. Je kunt ze vaak neerschieten met je waterpistool maar dat is niet altijd de beste keuze. Je hebt snelheid en denkwerk nodig om elk monster uit te schakelen. En omdat sommigen zo moeilijk zijn om te doden zonder zelf geraakt te worden, kun je beter proberen om eroverheen te springen. Je kunt machtiger worden met behulp van drie power-ups. Je kunt op elk moment slechts één power-up dragen waardoor je zult moeten kiezen tussen bijvoorbeeld langere of hogere sprongen en krachtigere waterbellen.
Voor- en achtergrond
En laten we het nu even hebben over het meest originele deel van Mutant Mudds. In de levels loop je niet gewoon van links naar rechts . Via speciale knoppen kun je naar de achtergrond of naar de voorgrond springen. Die mooie wereld op de achtergrond kan dus bereikt worden. Wanneer je op de voorgrond loopt, lijk je reusachtig groot en op de achtergrond lijk je net een dwergje. Dit zorgt voor mooie effecten wanneer je de 3D van de 3DS aanzet. Vijanden maken ook vernuftig gebruik van de speciale knoppen en zullen je soms op de knoppen proberen te duwen. Niet alle knoppen zijn immers positief en via sommigen zul je rechtstreeks op een bom springen.
Moeilijkheidsgraad
Het mag duidelijk zijn dat de moeilijkheidsgraad van Mutant Mudds best hoog is. Als de vijanden en de bommen je niet neerhalen, zal het tijdslimiet dat wel doen. Het kan dan ook erg irritant worden dat je steeds vanaf het begin van een level moet beginnen wanneer je sterft. Hierdoor wordt het spel soms erg repetitief, want je zult echt wel vaak doodgaan. Maar toch heeft die moeilijkheid een zekere aantrekkingskracht. Je wilt die ene moeilijke sprong nog eens proberen. Je wordt uitgedaagd om eens een andere power-up te gebruiken of om via een andere weg het einde te bereiken. Als je het hele spel wilt uitspelen, zul je zo'n negen uur nodig hebben. Hierna speel je de grootmoeder van Max vrij en krijg je wat extra moeilijke levels om te voltooien.
Eenvoudig maar leuk
Mutant Mudds is een erg eenvoudige game maar weet toch een erg goede uitdaging te bieden aan zelfs ervaren platformgamers. De nostalgische stijl brengt je weer helemaal terug naar het SNES-tijdperk. De 3D-effecten zijn goed uitgewerkt en zijn zelfs nuttig te noemen. De hoge moeilijkheidsgraad zal voor sommigen echter irritatie opwekken aangezien de levels geen checkpoints bevatten. Hierdoor kan het geheel repetitief worden als je voor de zoveelste keer sterft. Toch is Mutant Mudds een van de betere games in de 3DS eShop en dus zeker de aanschaf waard.