MotoGP 19 review - Raceplezier op twee wielen

vrijdag, 14 juni 2019 om 10:30
Het MotoGP seizoen van 2019 is alweer in volle gang en Marc Marquez lijkt wederom bijna onverslaanbaar. De rest van de coureurs hebben hun handen vol om de Spanjaard achter zich te houden. Vanaf nu kan iedereen een poging wagen om voor de winst te gaan met MotoGP 19. Of de game zelf ook een prijs verdient, lees je in deze MotoGP 19 review!
Afgelopen jaar wist ontwikkelaar Milestone met MotoGP 18 de weg naar boven weer in te zetten na een teleurstellend MotoGP 17. Er werd onder andere een nieuwe engine geïntroduceerd en ook qua gameplay maakte de serie een goede stap. Dat brengt natuurlijk hoge verwachtingen voor MotoGP 19 met zich mee. Om alvast maar een tipje van de sluier op te lichten: daarin stelt Milestone niet in teleur.

Van MotoGP tot MotoE

Net als in voorgaande games zijn er verschillende, bekende modi aanwezig om met je motor het circuit op te zoeken zoals Grand Prix, Championship en Time Trial. Daarbij zijn alle officiële coureurs van de MotoGP, Moto2, Moto3, Red Bull Rookies Cup en zelfs de nieuwe MotoE speelbaar. De motoren van deze klasses kun je over alle circuits in het 2019 seizoen laten racen en als bonus krijg je er ook de historische circuits Laguna Seca en Donington Park bij.
Uiteraard ontbreekt ook de carrièremodus niet in MotoGP 19, waar je met jouw eigen personage voor de winst kan gaan. In tegenstelling tot vorige edities hoef je niet meer per se bij de laagste klasses te beginnen als je dat niet wil. In dat geval kun je een contract tekenen bij een van de satellietteams van de MotoGP. Deze optie geeft meer keuzevrijheid voor spelers en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Het is wel jammer dat je slechts één savegame kunt gebruiken in je carrière.
MotoGP 19 review

Knutselen aan je helm

Een deel van het plezier in de carrière is dat je jouw personage bijna helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Via de graphics editor kun je zelf een eigen helm creëren, het nummer op je motor aanpassen en je bijnaam op je pak veranderen. De mogelijkheden zijn eindeloos en omdat de editor erg gemakkelijk te begrijpen is, heb je binnen een handomdraai een nieuwe helm gemaakt.
Gelukkig is er bij de editor ook gedacht aan de minder creatieve mensen. Je kunt namelijk ontwerpen van andere spelers downloaden en gebruiken.

Onvoorspelbare tegenstanders

Als je dan eindelijk tevreden bent over je outfit, dan wordt het tijd om de baan onveilig te maken. Hier merk je al gelijk dat de AI een flinke upgrade heeft gekregen. MotoGP 19 maakt namelijk gebruik van een Neural AI.
Door deze Neural AI rijdt de AI niet allemaal meer dezelfde racelijnen en dat zorgt voor meer dynamiek in de races. Je kunt niet altijd meer voorspellen wat de tegenstanders gaan doen. Nemen ze een korte bocht, of gaan ze juist buitenom om op die manier een betere exit uit de bocht te hebben?
Verder past de AI zich ook aan jouw rijstijl aan. Neem je bochten bijvoorbeeld standaard te wijd, dan zal je merken dat de tegenstanders vaker dan je lief is aan de binnenkant duiken. Dit maakt de races een stuk spannender en dwingen je ook om bochten goed te leren aansnijden. Wel merkten we dat de AI zichzelf een beetje in lijkt te houden wanneer ze achter je rijden. In races dat we in de achtervolging werden gedwongen, zetten de tegenstanders razendsnelle rondetijden neer en moesten we ons best doen om ze in te halen. Als we ze dan eenmaal hadden ingehaald, konden we al binnen enkele ronden een flink gat slaan omdat hun rondetijden omlaag gingen.
MotoGP 19 review

Sterk op het asfalt

Naast de AI zorgt ook de besturing voor een meer realistische ervaring. In de game is het belangrijker dan ooit om de temperatuur van je banden in de gaten te houden. Als de banden namelijk niet op de juiste temperatuur zijn, dan is er veel minder grip en moet je niet verbaasd zijn als je ridder te voet wordt na een flinke valpartij.
Waar de realistische ervaring op de motor tijdens de races zelf flink is verbeterd, is helaas niet hetzelfde te zeggen over de tussenfilmpjes en de erg lege pitstraat. De personages in de tussenfilmpjes bewegen erg houterig en voor ons gevoel zaten we bijna altijd dezelfde filmpjes te kijken. De tussenfilmpjes hadden kunnen zorgen voor een waardige aanvulling op de goede gameplay, maar dat is helaas niet het geval.
Een ander punt van kritiek zijn de verschillende vervelende bugs die we zijn tegengekomen. Zo kon niemand in Silverstone de pitlane uitrijden, omdat de automatische piloot iedereen standaard de vangrail in stuurde. Misschien wel de meest irritante bug was dat in enkele races een aantal coureurs niet op de startgrid begonnen, maar 200 meter voor iedereen uit. Het is te hopen dat Milestone deze bugs kan aanpakken in een update.

Duik in de historie

Ben je de carrière of snelle races even beu, dan heeft MotoGP 19 nog een verrassing in petto met de Historic Challenges. In deze modus kruip je in de raceschoenen van legendes uit de MotoGP zoals Max Biaggi, Casey Stoner en vele anderen om belangrijke races uit hun carrières te ervaren. Zo is er bijvoorbeeld een challenge waarin je als Casey Stoner tijdens de race in Catalunya in 2007 je rivaal Valentino Rossi voor moet zien te blijven. Dat is geen gemakkelijke opgave met de Italiaan, die altijd vlak achter je zit.
Deze modus biedt een wenselijke afwisseling in de game. Bovendien speel je de motoren en de rijders vrij zodra je de challenges afrondt met een bronzen of zilveren medaille. Deze motoren en coureurs kunnen dan gebruikt worden voor de Grand Prix en Championship modi. Met een beetje oefening zijn de challenges goed te doen, maar voor de gouden plak moet je jezelf meestal overtreffen.
MotoGP 19 review

MotoGP 19 review - Duidelijk beter dan zijn voorganger

MotoGP 19 zit vol met content en daarom zal je niet snel verveeld raken. De Neural AI maakt de races meer onvoorspelbaar en zorgt ook voor spannende gevechten op de baan. Ook in de carrière is het prettig dat er de keuze is om gelijk in de MotoGP te beginnen. Al is het wel jammer dat je niet meerdere carrières tegelijk kan opstarten, net als bijvoorbeeld in de Formule 1 games.
Milestone heeft verbetering gebracht in de belangrijkste aspecten die de serie nodig had. Daardoor heeft de ontwikkelaar met MotoGP 19 een game neergezet die het zeker waard is om de prestigieuze naam te mogen dragen.
MotoGP 19 is verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4, PC en Nintendo Switch.