MotoGP 09/10 Review

Review
door Timo
donderdag, 18 maart 2010 om 17:00
xgn google image
Brandend rubber, piepende banden, ronkende motoren en de mooie Umbrella Girls. Dit alles heeft natuurlijk te maken met MotoGP. Sinds 2002 kunnen elk jaar de fans weer genieten van een nieuwe seizoen. En sinds 2006 werd het nog leuker. Toen kwam namelijk de eerste MotoGP-game uit voor de Xbox 360. Nu, ruim vier jaar later, kunnen we aan de slag met MotoGP 09/10. Maar zitten we nog wel op een nieuwe MotoGP game te wachten?
De titel zegt het al
Na MotoGP '08 werd er gedacht dat ontwikkelaar Milestone ook het seizoen 2009 zou gaan afleveren, maar het Italiaanse bedrijf ging terug naar de Superbike World Championship serie om de nieuwe game SBK X te gaan ontwikkelen. Dus als alternatief heeft Capcom ervoor gekozen om Monumental Games de nieuwe MotoGP te laten maken. Omdat het natuurlijk lastig is om zomaar een game binnen een franchise te gaan ontwikkelen, kreeg het bedrijf meer tijd voor dit spel.
Zoals je namelijk al aan de titel van deze nieuwste MotoGP game kunt zien, gaat het nu niet om één seizoen, maar twee. In MotoGP 09/10 kun je nu nog aan de slag met het kampioenschap van 2009, maar het seizoen 2010 zal kort naar de release gratis, in de vorm van downloadbare content, worden aangeboden. Maar vooralsnog kun je onder andere een carrière starten in het seizoen van 2009.
MotoGP 09/10 Screenshot 139821 MotoGP 09/10 Screenshot 139819 MotoGP 09/10 Screenshot 139817
Carrière maken
Deze carrièremodus is dan ook wat centraal staat in de game. Je kiest uiteraard hoe je wilt heten en onder welke naam jouw raceteam bekend zal staan. Echter stopt het daar niet bij. Je zult namelijk ook nog een livery design moeten samenstellen. Dit houdt in dat je, naast uiteraard verschillende kleuren, ook een patroon voor deze kleuren kunt kiezen. Verder kun je deze patronen en kleuren ook toepassen op jouw pak en uiteraard je motor.
Met jouw design bepaal je zelf hoe jouw team zich presenteert en er uitziet. Ook kun je deals sluiten met sponsors om uiteraard meer geld te verdienen. Maar je kunt natuurlijk niet zomaar sponsordeals gaan sluiten. Je zult eerst een persvoorlichtermoeten aannemen om goede sponsors te kunnen aantrekken om vervolgens een goede smak geld te verdienen.
Tijdens je carrière kun je deelnemen aan de races via de evenementkalender. Hierop zie je welke race je waar en wanneer moet gaan rijden. Als je dan mee gaat doen, kun je eerst even aan het circuit wennen door wat te oefenen. Vervolgens zul je je moeten kwalificeren om uiteindelijk de race te mogen rijden. Deze opzet is interessant. Echter blijft het natuurlijk om het racen draaien. En race na race na race kan dit misschien toch wat gaan vervelen. Maar gelukkig zijn er nog meerdere modi dan de carrière.
De modi
Je kunt verder nog aan de slag met de arcade modus, waarin je tegen de klok racet. Je zult door verschillende tijdpoortjes moeten rijden en binnen een bepaalde tijd drie rondes voltooid moeten hebben. Daarnaast is er uiteraard de multiplayer, waarin je split-screen of online tegen anderen kunt racen. Daarnaast is er het kampioenschap dat je kunt racen. Hierin kun je dus met de komende gratis DLC ook het kampioenschap van 2010 instappen.
Motoren of botsautootjes?
Maar nu vraag je je waarschijnlijk al af: Hoe racet MotoGP 09/10 eigenlijk? Het komt er eigenlijk op neer dat MotoGP 09/10 tussen een arcade- en simulatiegame in zit. Het spel wordt gepresenteerd als een simulatiespel, maar het racen zelf is niet geheel realistisch. In het begin is het uiteraard wel even wennen en zul je zelf moeten aanvoelen hoe de motor reageert, aangezien er geen duidelijke tutorial in de game zet.
Het arcade gedeelte komt echter om de hoek kijken als je op de AI-rijders gaat letten. Deze kunnen je op een recht stuk ongelofelijk snel voorbij racen, terwijl jij zelf ook vol gas gaat. Wanneer de bocht vervolgens nadert, zul je natuurlijk als een gek moeten remmen. De andere rijders echter amper, en kunnen gewoon in een strakke lijn door de bocht. Of, wat ook redelijk vaak gebeurt, is dat je wordt ingehaald door een rijder. En vervolgens staat deze gewoon, ruim voor een bocht, boven op zijn remmen en knal je boven op hem. Blijkbaar denken deze andere coureurs dat deze verschrikkelijk dure motoren gewoon botsautootjes zijn.
Daarnaast zien we het arcade ook een beetje terug in de ideale racelijn die Monumental Games heeft toegevoegd. Dit is een groene lijn die uitgestippeld is op de weg en de ideale route volgt. Volg jij deze goed, dan zul je extra punten krijgen. Volg jij deze echter niet goed, raak je van de baan of bots je tegen andere racers, zullen er punten afgaan. Aan het einde van de race worden al je punten bij elkaar opgeteld en zul je een C, B of A rang krijgen. Indien jij een A krijgt, zorgt dit ervoor dat je reputatie beter wordt. Hierdoor kun je betere sponsordeals sluiten.
Goede presentatie, geen geweldig geluid
MotoGP 09/10 ziet er redelijk goed uit. Het is niet overweldigend, maar het kan er mee door. De presentatie is over het algemeen goed te noemen. De rijders zien er gedetailleerd uit. Soms kan wel eens de beweging van het schakelen niet helemaal kloppen tijdens het maken van een bocht. Maar deze bochten op de circuits zijn dan wel weer erg goed nagemaakt en je zult een goed gevoel van snelheid krijgen als je bijvoorbeeld over de baan scheurt op de TT in Assen.
Maar jammer genoeg helpt het geluid in het spel daar niet echt bij. Wanneer je een keer een echte motorrace hebt gekeken, of zelfs bijgewoond, dan hoor je uiteraard de brullende motoren in je oren. Oké, je wilt natuurlijk niet hebben dat je doof wordt wanneer je deze game speelt, maar het is wel een grote teleurstelling dat bijvoorbeeld een 800cc motor meer als een mug klinkt, dan een motor die over de racebaan knalt. Eén pluspuntje is wel dat het spel, volgens ons, erg goede muziek bevat.
Conclusie
MotoGP 09/10 is zeker een goede motorracegame geworden en het is leuk om na twee jaar weer met een nieuwe game aan de slag te kunnen, waarin gelijk twee seizoenen verwerkt zijn. Het racen zelf werkt over het algemeen lekker. Helaas kan de AI nogal eens vreemd doen, en klinken de motoren meer als muggen dan echte 800cc motorblokken. De verschillende modi zorgen voor genoeg uurtjes aan speelplezier. De game zit net tussen een arcade- en simulatiegame in. Hier is niets mis mee voor een doorsnee gamer. Maar als je echt op zoek bent naar een pure simulatiegame, kun je beter even afwachten hoe SBK X het straks zal gaan doen.
Cijfer: 7