Moscow Noir Review (DVD) - Zweedse crime laat je zweten

vrijdag, 19 april 2019 om 12:00
moscow noir review dvd zweedse crime laat je zweten 149746 1
Maak kennis met Tom Blixen, een Zweedse investeringsbankier die van het een op het andere moment in een machtsstrijd tussen miljonairs, politici en oligarchen belandt. Moscow Noir is een nieuwe crimserie uit de stal van Lumiere en laat je geregeld vol spanning naar de tv kijken. Lees het in onze Moscow Noir review!
Moscow Noir is gebaseerd op het boek De poppenspeler en heeft Adam Palsson in de hoofdrol als Tom Blixen. De oplettende kijker kent hem misschien van wat afleveringen uit de hitserie The Bridge (wel de Scandinavische versie uiteraard). Als een jong zakenbroekie wil hij het maken in een bedrijf; alleen besluit hij misschien niet helemaal te investeren zoals gebruikelijk is. Iets dat hij weet, want binnen no time vliegen de kogels om zijn oren en worden tijdens een deal diverse mensen om hem heen doodgeschoten.

Rennen voor je leven

Met wat papieren in de hand, die hier en daar een bloedspetter bevatten, rent hij voor zijn leven en is hij nog altijd van plan indruk te maken in het bedrijfsleven. Hoewel dat voor een spannend spektakel zorgt in het begin van de serie, vraag je je als kijker al wel snel af waarom Blixen handelt zoals hij handelt. Hoe komt het dat zo’n jong ventje niet bang is voor zoveel criminelen om hem heen en waarom besluit hij op eigen houtje maar van alles te ondernemen? Misschien dat het in het boek beter is uitgelegd, maar als kijker kan jij je in het begin van de serie niet helemaal goed identificeren met hem en al helemaal zijn gedachtegang niet volgen.
Moscow Noir

Smooth talk

Dit zorgt er niet voor dat de serie niet leuk is om te kijken, want de actie is intensief en de stappen die Blixen zet zijn al snel interessant. Want terwijl hij min of meer ontslagen wordt in het bedrijf waar hij pas begonnen is, gaat hij al snel achter een minister aan om hem het een en ander te vragen. Door dit soort momenten ga je de jonge investeerder waarderen, want hij is duidelijk niet zijn tong verloren. Sterker nog: zijn uitspraken zijn net zo raak als de kogels die hij daarvoor nog heeft ontweken. Niet voor niets grapt de minister dat hij zo de politiek in kan.
Vanaf dat moment is de toon van de achtdelige serie gezet en moet Blixen zich continu afvragen wie hij wel of niet kan vertrouwen. Het boek heet niet voor niets De Poppenspeler, want vijanden doemen op als ware matroesjka's. En als Blixen denkt dat hij alle vijanden ontdekt heeft, dan wel verslagen, duikt er toch net weer een andere op. Uiteraard gaat dit zover dat hij op een gegeven moment niet eens meer weet wie hij uit zijn ‘directe’ kring nog kan vertrouwen.
Moscow Noir

Meer achtergrond

De thriller is in ieder geval de moeite waard om te kijken, want elke aflevering zit bomvol actie en rake dialogen. Fijn is ook dat er in een latere fase van de serie wél ruimte is voor karakterontwikkeling van Blixen, want hij blijkt niet helemaal te zijn wie je als kijker denkt dat hij is. Langzaamaan wordt een beetje bij beetje zijn geschiedenis blootgelegd en dat maakt het geheel toch wat geloofwaardiger.

Moscow Noir Review - De moeite waard

De serie is de moeite waard om te zien en bevat wat toffe beelden uit Moskou. Mocht je niet het geld hebben om meteen een ticket te kopen, krijg je via de serie toch wat mee van de stad en het intrigerende taaltje. Moscow Noir is spannend om te kijken. Af en toe misschien een tikkeltje te serieus, maar zonder twijfel een nieuwe hit uit de stal van Lumiere.
Heb je de smaak van Scandinavische series te pakken? Wij hebben een lijst gemaakt met de beste Scandinavische series op Netflix en een lijst met toffe Scandinavische games om dit vermaak te verbreden.