Mortal Kombat vs. DC Universe Review

    De Mortal Kombat franchise gaat al heel wat jaartjes mee maar heeft in deze periode ook wat fans verloren. Weet Mortal Kombat vs. DC Universe deze fans weer terug te winnen?

    We leven tegenwoordig in een maatschappij waarbij men op elk vlak op zoek moet gaan naar inspiratie. In de kunst zie je dat allerlei kunstvormen met elkaar gemengd worden om zo iets nieuws tot stand te brengen, de mens raakt nu eenmaal snel verveeld. Het duurde lang voordat er een Mortal Kombat game op de huidige consoles verscheen, maar niet geheel zonder reden. Midway Games doet een poging om oude Mortal Kombat fans terug te winnen en wie weet nieuwe gamers aan te trekken en dit doet ze op een wel hele bijzondere manier: de Mortal Kombat karakters mixen met Batman, Superman en andere DC Universe helden. Werpt dit unicum haar vruchten af?

    Comic figuren
    Zodra je Mortal Kombat vs. DC Universe, vanaf hier aangeduid als MK vs. DC, opstart vallen meteen een paar dingen op. Ten eerste, hoe kan het ook anders, valt het op dat de game vol zit met oude vertrouwde Mortal Kombat karakters als Subzero en Raiden maar daarnaast zie je The Joker, Batman, Catwoman en noem het maar op. De werelden zijn opeens niet meer gescheiden van elkaar wat het wel weer moet worden. Echt interessant is het verhaal trouwens niet, maar bij fighting games als dit draait het hoofdzakelijk om de gevechten, waarover later meer.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70255 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70253 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70251

    Beperkte spelmodi
    Het tweede wat opvalt is het eenvoudige menu met daarbij de weinige spelmogelijkheden. Zo heb je een Arcade modus, Story modus en een Kombo Challenge en daar moeten we het helaas mee doen. Hier komen we direct aan bij een groot minpunt van de game namelijk de speelbaarheid en eigenlijk ook de replaywaarde. De spelmodi zijn erg beperkt en één van de grootste minpunten is dat er weinig uitdaging zit in het kunnen vrijspelen van items. Alle karakters zijn namelijk direct speelbaar en als je de Arcade modus hebt uitgespeeld verdien je ook niets behalve een verhaaltje, dus verder geen extra kostuums of iets in die richting. Dit is echt een gebrek aan de game.

    Grafisch een pareltje
    Zodra je eenmaal begint te gamen, valt er een derde aspect op wat direct het negatieve punt van zojuist weer compenseert omdat de game er grafisch briljant uitziet. MK vs. DC maakt gebruik van de Unreal Engine 3 en dit is goed terug te zien; nog nooit eerder zag een Mortal Kombat game er zo mooi uit als deze en je hebt ook echt het idee dat dat niet mogelijk zou zijn geweest op de vorige generatie spelcomputers. Mortal Kombat is dan ook echt meegegaan met de tijd: de personages vertonen daadwerkelijk vormen van schade nadat ze klappen hebben gekregen. Zo zul je kneuzingen, bloedingen en gescheurde kleding terug zien.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70249 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70247 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70245

    Wat betreft bloedingen: het ziet er allemaal wat minder gewelddadig uit dan voorheen, maar bloed zien we nog steeds terug in deze game en dat is alleen maar goed. Want een Mortal Kombat game zonder bloed is geen echte Mortal Kombat game. Enfin, grafisch is de game een pareltje. Maar hoe speelt Mortal Kombat? Wat zijn de mogelijkheden? En zitten we wel te wachten op een Batman in een Mortal Kombat game?

    Willen we dit? Ja!
    Om meteen antwoord te geven op dat laatste: Ja. Het is even wennen en het is uiteraard heel wat anders maar de comic karakters spelen lekker. Sterker nog, ze voegen iets verfrissends toe. Hoe grappig is het om met de Joker te vechten en dan heel geniepig als 'move' een bommetje neer te leggen, te laten ontploffen en dan heel hard te gaan lachen? Juist, daar moet je alleen maar echt om lachen, want dat is juist humor! En als je het niet zo op deze nieuwe figuren hebt, maakt dat niet uit, want dan kies je gewoon voor een van de oude vertrouwde Mortal Kombat figuren zoals Raiden of Subzero. Gezegd moet worden dat deze MK-karakters als vanouds spelen wat erg prettig is. Sommige moves zijn behouden en sommige moves zijn net even een tikkeltje aangepast waardoor het net weer iets lekkerder speelt.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70243 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 70241 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 69600

    Arcade en Story modus
    En dat is precies de kracht van deze game: het is alsof je een beetje als vanouds bezig bent met een Mortal Kombat game, alleen dan in een nieuw jasje, met een uiterst verfijnde besturing. De game speelt in ieder geval heerlijk. Hoewel je een tutorial modus en een combo modus hebt om flink te oefenen draait het uiteraard om de Arcade modus en de Story modus. Voorafgaand aan de Story modus dien je eerst partij te kiezen, wil je de kant van de Mortal Kombat figuren kiezen of juist die van DC Universe? Je kunt de Story modus dus op twee manieren voltooien waar je ongeveer zes uur mee bezig bent. Verwacht niet iets heel anders in de Story modus dan in de Arcade modus, je bent nog steeds één-op-één gevechten aan het doen alleen vindt er tussen ieder gevecht een kort filmpje plaats om het verhaal van de personages uit de doeken te doen.

    In de Arcade modus zijn deze vertellingen eruit gelaten en ben je gewoon als vanouds aan het vechten waarbij je op een soort ladder omhoog klimt om zo bij de laatste vijand uit te komen. Of je nu kiest voor Raiden of een DC Universe figuur zoals Batman, de karakters bewegen vloeiend en je hebt geen enkele keer het idee dat het niet klopt. Leuk is dat de DC Universe figuren dingen kunnen doen zoals ze gekenmerkt worden in de comic books. Maar dit hanteer je dan wel weer op de Mortal Kombat manier, zo kan Catwoman met een zweepje slaan, laat Flash je tientallen rondjes draaien etcetera.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65076 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65074 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65072

    Vier vernieuwingen
    Hoewel Mortal Kombat als vanouds aanvoelt, kent de game ook vernieuwingen. In de gameplay zul je maar liefst vier nieuwe elementen terugvinden die ook echt iets toe te voegen hebben aan de game. Ten eerste zul je tijdens de gameplay vanzelf de Freefall Kombat tegenkomen. Dit gebeurt automatisch nadat je je tegenstander naar een lager gelegen gebied hebt geschopt of geslagen. De Freefall Kombat is een minigame die zich afspeelt in de lucht. Bovenop je tegenstander vlieg je met een vaart naar beneden en de kunst is om al vechtend bovenop te blijven zodat je tegenstander straks met een klap hard neerkomt op de grond, en zo richt je een flinke schade aan.

    Het tweede nieuwe element die je al spelende zult tegenkomen is Test your might. Op een gegeven moment zul je je tegenstander tegen een muur meppen en vervolgens zul je al rennend je tegenstander door nog meer muren heen meppen. Hoe beter je op knoppen drukt, tegen hoe meer muren je tegenstander aanvliegt. De kunst van de tegenstander is om ook de juiste knoppen in te drukken om op die manier de schade te beperken. Dit principe werkt ook zo bij de zojuist besproken nieuwe optie de Freefall Kombat; het is dus niet zo dat je automatisch bovenop blijft liggen.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65070 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65068 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 65066

    Ook een leuke nieuwe optie is de Klose Kombat. Als je maar dicht genoeg bij je tegenstander staat, zul je op een gegeven moment elkaar nog verder in de haren mogen vliegen door knoppen in te drukken. In je beeld zie je diverse knoppen voorbij komen die ingedrukt worden: dit zijn niet de knoppen die je in moet drukken maar die ingedrukt worden. Dus dit is precies de manier waarop jij je tegenstander voor moet blijven!

    En tot slot is er de Rage Mode. Je hebt eigenlijk twee balkjes die vol kunnen lopen. Zodra je de eerste vol hebt, ben je in staat om de Kombo breaker uit te voeren waarbij je een paar leuke aanvallen doet en als je beide meters vol hebt, kun je echt de Rage Mode activeren. Zodra je dit doet beginnen je ogen en je lichaam helemaal te gloeien van energie, je scherm laat zich kleuren door een geel gekleurde gloed. Alle klappen kun je incasseren, want voor zo'n zes seconden ben je heel even onverslaanbaar. Zelfs als je tegenstander blokt, kun je er nog doorheen beuken.

    Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 60508 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 60506 Mortal Kombat vs. DC Universe Screenshot 60504

    Het zit wel goed
    Kortom de nieuwe toevoegingen in deze game zijn gewoon top. Maar MK vs. DC Universe doet meer goed. Het is bijvoorbeeld tof op te vechten in verschillende omgevingen, denk aan bijvoorbeeld Metropolis. En het geluid van de game is ook solide. De stem tussen de gevechten door klinkt als vanouds en de dialogen zijn ook prima. Wellicht had alleen het geluid tijdens de gevechten zelf nog wat overtuigender mogen zijn, zodat je ook écht het idee hebt dat iemand net flink klappen heeft gehad. Maar toch is dit deels bijzaak. Wat echter wel een essentieel onderdeel nog is, zijn de fatalities. Want hoe zijn die? De genadeklap is wel iets wat echt bij Mortal Kombat hoort, dus hoe bruut is die deze keer?

    {video:http://www.gametrailers.com/download/43010/t_mortalkvdcu_finishingmm.flv}


    Fatalities
    Hoewel eerder nog het gerucht rondging dat MK vs. DC wellicht geen fatalities zou bevatten, is het goede nieuws dat de game deze wel degelijk heeft. Het slechte nieuws is dat het allemaal wel een beetje lauw aanvoelt. Het brute geweld uit de eerdere dagen is er niet meer en dat is jammer. De DC Universe figuren hebben overigens iets anders dan fatalities, één zonder dodelijke afloop. Feit is dat de genadeklap in de slotfase erg teleurstelt en daar moet MK vs. DC het dan ook niet van hebben. Sommigen zijn grappig, neem de Fatality van The Joker, maar het echte grove geweld zien we helaas niet terug.

    Conclusie
    Ondanks de wat teleurstellende fatalities, de weinige spelmodi en de kleine replaywaarde wat hiermee samenhangt maar ook doordat er weinig valt vrij te spelen, is Mortal Kombat vs. DC Universe een leuke fighting game geworden. De game voelt aan als vanouds maar vult het aan met nieuwe elementen. Zo zijn er allerlei DC Universe figuren speelbaar maar ook in de gameplay zelf zijn nieuwe aspecten toegevoegd. Het kan maar zo zijn dat de Mortal Kombat franchise weer wat fans terugkrijgt en wie weet zelfs nieuwelingen binnenhaalt. En dat is niet zo gek, want het is Midway Games gelukt om de franchise nieuw leven in te blazen. Een unicum wordt terecht beloond.

    7.5

    De plus- en minpunten

    Mortal Kombat vs. DC Universe

    Verkijgbaar vanaf 21 november 2008

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.