Guitar Hero: World Tour Review

maandag, 24 november 2008 om 10:02
Rock Band 2 krijgt een ambitieuze concurrent met de release van Guitar Hero: World Tour. Zal het ontwikkelaar Neversoft lukken om een publiek voor zich te winnen, of is dit een game die zich zal moeten voortplanten zonder fans?
Ter verduidelijking maak ik even onderscheid tussen de ontwikkelaars van Rock Band en Guitar Hero. Het zit namelijk als volgt: de ontwikkelaar van Guitar Hero is momenteel de ontwikkelaar van Rock Band en de makers van de Tony Hawk franchise zijn nu verantwoordelijk voor dit nieuwe deel uit de Guitar Hero Franchise. Dit betekent dat het de eerste poging is van Neversoft tot een ritmische game, maar is dit goed of slecht nieuws?
Guitar Hero: World Tour Screenshot 68165 Guitar Hero: World Tour Screenshot 68163 Guitar Hero: World Tour Screenshot 62241
Een eerste poging in het genre, pakt het goed uit?
De game borduurt voort op het concept en de basis die de hele franchise al bekend is. Verschillende noten komen tevoorschijn op het scherm, die jij op de goede momenten moet indrukken. Hoe hoger het niveau, hoe sneller deze noten elkaar opvolgen en des te ingewikkelder de series van noten zijn. Het is de eerste poging van Neversoft om een dergelijke game te ontwikkelen, waardoor critici en gamers begonnen te twijfelen aan de grote woorden van de ontwikkelaar.
In een muziek- en ritme game draait het allemaal om de kwaliteit en uitvoering van de muziek. Vooral bij een Guitar Hero titel, aangezien je vrijwel nooit tijd hebt om naar de achtergrond en dergelijke te kijken door het enorme tempo. Gelukkig heeft Guitar Hero: World Tour alleen originele opnames, waardoor de kwaliteit subliem is.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 62237 Guitar Hero: World Tour Screenshot 56133 Guitar Hero: World Tour Screenshot 56137
Een indrukwekkende line-up aan bands
Bekende artisten, waaronder Oasis, Linkin Park en Metallica zijn aanwezig in deze game. De tracklist is met ruim 80 meegeleverde nummers redelijk te noemen, aangezien Rock Band momenteel een veel grotere keuze aan nummers heeft. Wel zijn er, tegen betaling, nummers te downloaden, waardoor we de komende maanden nog een flinke uitbreiding van de tracklist kunnen verwachten. Wel is het mogelijk dat door de user created content World Tour een wat grotere community gaat oprichten die de tracklist dik zal ondersteunen.
Guitar Hero: World Tour wordt verteld door middel van geanimeerde tussenfilmpjes waarin een verhaal wordt uitgebeeld. Het komt er op neer dat jij als band een serie van optredens moet uitvoeren om zo meer nummers vrij te spelen. In de carrière modus blijft het gevoel van het hebben van een band dus zeer oppervlakkig, wat in de overige modi gelukkig anders is aangezien het daar voor een bepaalde reden wel iets uitgebreider overkomt. De carrière modus is dus eigenlijk bedoeld voor het vrijspelen van alle speelbare nummers in de game.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 71020 Guitar Hero: World Tour Screenshot 71022 Guitar Hero: World Tour Screenshot 64890
Hinderlijke problemen met de drum-kit
Waarop deze titel zich van de vorige delen onderscheidt, is de realistische Drum Kit die in het Guitar Hero: World Tour pakket zit. De structuur van het drumstel is vrijwel hetzelfde als een echt drumstel, waardoor de ervaring nóg beter wordt overgebracht. Wel waren er eerder klachten uit Amerika dat verschillende drum-pads het niet deden, zo heb ik ook bij mijn drumstel één drum-pad welke opmerkelijk genoeg minder reageert. Erg zonde, aangezien je dit zeker op hogere niveaus punten kan kosten.
De drum pads zijn stuk voor stuk drukgevoelig. Dit houdt in dat de kracht waarmee jij op een drum pad slaat daadwerkelijk gevolgen zal hebben van hoe het gaat klinken. Je kunt dus bijvoorbeeld leuke accenten toevoegen aan een drumsolo.
Ook de gitaar is aangepast. Het ontwerp is verfijnd en er zijn compleet nieuwe mogelijkheden. De speler kan bijvoorbeeld noten aan elkaar linken waardoor er nog meer punten gehaald worden. Nog een nieuwe toevoeging is de microfoon. Hoewel deze qua technologie ver achter loopt op de twee andere instrumenten, die namelijk draadloos zijn en een strakker ontwerp hebben, kan deze er nog mee door. Een echte band is dan uiteraard ook niet compleet zonder zanger.
Veel mogelijkheden tot het aanpassen naar eigen smaak
Eén opvallend aspect in de game zijn de grote mogelijkheden in het aanpassen van je personage, instrument en band. Deze zijn, in vergelijking met Rock Band, een stuk uitgebreider. Het is mogelijk om je artiest naar keuze tot in de details aan te passen: neem bijvoorbeeld een leuk zelf ontworpen tattoo of piercing.
Qua instrumenten is het mogelijk om je gitaar de gekste vormen te geven en als je een drumstel wilt aanpassen zijn daar ook talloze opties voor. Het maken van een band gaat ook feilloos, kies een naam en logo en begin gelijk te spelen. Op het gebied van het aanpassen van je artiesten en instrumenten is World Tour dus erg uitgebreid.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 68145 Guitar Hero: World Tour Screenshot 68153 Guitar Hero: World Tour Screenshot 71021
De fun factor is duidelijk aanwezig bij deze titel. Vanaf het moment dat je met vier man in een virtuele band aan de slag gaat, blijft het leuk om verschillende nummers te spelen. Er zullen ontelbare lach-salvo's volgen en wanneer je dan uiteindelijk online gaat, begint de competitie pas echt en is het een kwestie van teamwork.
Er is echter wel een kanttekening aan dit verhaal. Hoewel er verschillende moeilijkheidsgraden zijn, voor zowel de ervaren kracht als nieuwkomer voor het genre, maakt dit weinig verschil op het moment dat je 's avonds laat eventjes wilt rocken in een melige bui.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 64886 Guitar Hero: World Tour Screenshot 68157 Guitar Hero: World Tour Screenshot 62239
Slagen of falen; het is aan de hele band
Het is namelijk een vereiste dat elke speler voor het nummer slaagt of het nummer stopt door teveel fouten. Dit kan vervelend zijn op het moment dat je met een aantal minder gemotiveerde spelers gaat spelen, die er dus weinig van bakken. Hoewel dit als een slecht punt beschouwd kan worden, is het ook echt de bedoeling dat je deze game met een vaste groep mensen speelt. Een avondje rocken zonder dat je naar de noten kijkt op het scherm zit er dus niet in met Guitar Hero: World Tour.
Het lijkt tegenwoordig wel een traditie dat elke game met user created content werkt. World Tour gaat echter een stapje verder: het is namelijk mogelijk om gehele muzieknummers te maken in de zogenaamde Music Studio: een aanzienlijke modus met oneindig veel mogelijkheden. Er zit zelfs een mixer in verwerkt, waardoor je zelfs je nummers in elkaar kunt mixen.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 68143 Guitar Hero: World Tour Screenshot 56135 Guitar Hero: World Tour Screenshot 68161
Het is wel handig om de één uur lang durende(!) tutorial te volgen, waarin alles wordt uitgelegd. Als je deze niet volgt, is er een grote kans dat je niet eens weet hoe je moet beginnen met het opnemen van een instrument, laat staan het maken van een compleet nummer.
Met elk instrument, behalve opvallend genoeg de microfoon, is het mogelijk om zelf te improviseren. Vooral het drumstel komt erg overtuigend over met haar synchronisatie in het geluid.
Creëer je eigen muzieknummer in de Music Studio!
Het is in principe wel mogelijk om een nummer naar eigen keuze in elkaar te knutselen, maar het is helaas verreweg van de kwaliteit die je in een echt nummer hoort. Sterker nog: het klinkt in meerdere gevallen als een goedkoop aftreksel. Met name de gitaar klinkt niet overtuigend omdat het gewoonweg niet op hetzelfde kaliber gespeeld kan worden als een echte gitaar, door de beperkingen van vijf knoppen.

Desondanks is deze modus een innovatieve toevoeging aan de game en als men genoeg tijd in deze modus steekt kan er best nog wel eens een uitspringer zijn die wel van goede kwaliteit is.
Guitar Hero: World Tour Screenshot 62235 Guitar Hero: World Tour Screenshot 68149 Guitar Hero: World Tour Screenshot 64880
Dit is één game met genoeg fans, misschien zelfs groupies?
Guitar Hero: World Tour heeft een aantal prima toevoegingen op het vorige deel in de reeks, met natuurlijk als meest opvallende de toevoeging van het drumstel en de microfoon, en is mede daardoor een waardige concurrent voor Rock Band 2.
Er is dan ook geen duidelijke winnaar aan te wijzen, tussen Rock Band 2 en Guitar Hero: World Tour. Beide games zitten erg sterk in elkaar, hebben een goede tracklist en genoeg speelmodi om je een lange tijd te vermaken. Natuurlijk zitten er wel wat verschillen tussen de twee games, zo heeft Rock Band 2 een uitgebreidere tracklist, waar Guitar Hero: World Tour weer de 'Music Studio' tegenover zet. Grotendeels zal het echter een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur zijn. Wat wel zeker is dat je, of je nou Rock Band 2 of Guitar Hero: World Tour in huis haalt, een ijzersterke game hebt!
Cijfer: 9.1