ModNation Racers: Road Trip Review

maandag, 13 februari 2012 om 15:02
Lekker op road trip gaan! Nou ja, dat moet je niet al te letterlijk nemen als we het over ModNation Racers: Road Trip hebben. Deze PlayStation Vita launchgame is namelijk simpelweg een lekkere laagdrempelige racer – maar ontzettend creatief – waarvan de voorganger op de PlayStation 3 veel indruk maakte. Dat belooft wel wat.
De PlayStation 3 versie ontving van ons een dikke negen, een cijfer dat niet zo heel erg snel wordt uitgedeeld. Play, Create and Share was het motto. Eentje dat we kennen van LittleBIGPlanet. Een motto dat overigens erg goed werkt, aangezien tot nu toe alle games die van dat motto uitgaan erg succesvol zijn geworden. Daarom moet je eigenlijk al gelijk geïnteresseerd zijn als je hoort dat ModNation Racers: Road Trip naar de PlayStation Vita komt.
Lekker racen
Goed, voordat je alle enorme toffe functies van ModNation Racers: Road Trip gaat verkennen gaan we eerst gewoon de standaard aanwezige onderdelen van Road Trip behandelen. Grotendeels draait het spel om het delen en maken van tracks, het halen van een hele mooie tijd en het maken van je eigen unieke racer en kart. Maar je kunt ook nog gewoon aan de singleplayer campaign meedoen waar je de taak krijgt om een aantal toernooien te winnen.
Deze wedstrijden zijn niet zo heel moeilijk. De AI is niet een expert op het gebied van racen, maar het is ook weer niet zo dat het té makkelijk is. Het is prima te doen. Verwacht in ModNation Racers: Road Trip geen Gran Turismo-achtige taferelen, maar eerder racen op het niveau van Mario Kart. Je racet tenslotte met karts, en dus zul je op een grote snelheid over het parcours gaan waar je heerlijk door de bochten kunt driften.
Ja, dat is echt heel erg heerlijk. Het speelt ook gewoon lekker. Betrouwbaar, geen – in tegenstelling tot de PS3-versie – klachten over haperingen en dergelijke. Lekker over die zogenaamde turbo spots gaan, lekker de tegenstander een klap verkopen met je auto of een raketje, gewoon goed. Geen grootschalige veranderingen in de gameplay ten opzichte van de vorige versie dus.
Lekker trackjes maken
Het zit dus goed met de gameplay. En dat is een fijne bevestiging. Maar er is meer. Veel meer! Je kunt veel meer doen in ModNation Racers: Road Trip. Zo is het mogelijk om je eigen racer en kart aan te maken. De keuzes die je daar krijgt zijn enorm. Je kunt je grappige kereltje namelijk op tig manieren aanpassen. Net als je kart, trouwens. Dankzij het verdomd handige touchscreen kun je op een hele snelle manier je kart ombouwen tot bijvoorbeeld een echte auto of een hele kekke truck.
Waar ModNation Racers toch vooral op uitblinkt, is het maken van nieuwe parcours. Vooral dankzij de aanwezigheid van een touchscreen is het ongelofelijk handig om je track te maken. De vrijheid bij het maken van tracks is enorm, zo niet ongelimiteerd. Het leuke is ook nog dat je vervolgens deze tracks kunt delen met je vrienden of zelfs de rest van de wereld. Wie wil nou niet dat zijn mooie track gedownload wordt door duizenden anderen?
Lekker… geen online?
Wie wil nou niet dat hij met tien anderen op zijn eigen track kan racen? Nou, iedereen wil dat. Alleen Sony wil dat niet. Om één of andere reden is er namelijk geen online multiplayer. Sony geeft als reden dat een online multiplayer ten koste zou gaan van het delen van tracks en dergelijke. Dat is volkomen bullshit. De vorige zin mocht misschien wel in capslock worden geschreven. Het slaat nergens op. Kijk maar eens naar Trackmania, een game waar het delen van tracks én online multiplayer hand in hand gaan. Hand in hand? Liefde op het eerste gezicht zul je bedoelen.
Het valt Sony dus zwaar te verwijten dat er geen online multiplayer is, want bij een game als deze is het simpelweg een verplichting. Oké, je hebt dan wel de mogelijkheid om tegen de beste tijd van de wereld of tegen de tijden van je vrienden te rijden, maar dat is het ook wel. Je mist die speciale, unieke spanning best wel.
Lekker mooi
Genoeg gezeik over het missen van een online modus, want gameplay technisch gezien is ModNation Racers dik in orde. En ook qua extra’s zit het prima. Zo kun je punten verzamelen met je races, die je vervolgens kunt spenderen aan leuke extra’s voor je personage of auto. Of wat dacht je van het maken van postkaarten, waar je je racertje op een leuke plek kunt fotograferen op zijn auto. En dan vervolgens dat postkaartje plaatsen op je Facebook pagina. Kijk, dat is wel leuk.
Die postkaarten zien er overigens scherp uit, net als de rest van het spel. Natuurlijk is het niet zo dat het er realistisch uitziet, maar vergeleken met Mario Kart ziet dit er toch veel beter uit. Lekker overzichtelijk, leuke details, noem maar op.
Lekker spel
Wat je uit deze recensie kunt concluderen is dat ModNation Racers: Road Trip heel erg gaaf is, maar ongelofelijk de plank misslaat met het ontbreken van een online multiplayer. Weliswaar is het mogelijk om de multiplayer via ad-hoc te doen, maar dat is erg onhandig. Die online multiplayer moest gewoon in het spel aanwezig zijn. Dan hadden we gewoon te maken gehad met een topper. Een echte topper. En nu is het eigenlijk een lekker spel geworden, maar met een nare nasmaak.