Uncharted: Golden Abyss Review

maandag, 13 februari 2012 om 15:03
Het is wellicht de meest belangrijkste game van de launch line-up van de nieuwe PlayStation Vita. We hebben het over niets anders dan Uncharted: Golden Abyss. Geen wonder ook, aangezien de franchise ontzettend goed scoort bij ons. Het scoort zó goed, dat deze recensie misschien wel overbodig is.
Welnee joh! Er zijn genoeg redenen om een recensie te schrijven. Het kan namelijk tegenvallen, gezien het feit dat dit de allereerste game op een ander platform is. En dan wordt het spel ook nog eens niet ontwikkeld door Naughty Dog. En wordt het verhaal niet geschreven door Amy Henning, maar door John Garvin. En dan worden er ook nog veel functies van de PlayStation Vita gebruikt. Dat is nogal wat.
Op zoek naar een Spaanse schat
Zo, de toon is gezet. Maar om toch enigszins positief te blijven: het is en blijft Uncharted. Dus het verhaal zal je vast en zeker boeien. We krijgen te maken met onze held Drake, in de tijd vóór het eerste deel. Hij is samen met zijn vriend Jason Dante (die later zijn grote vijand wordt) op zoek naar aanwijzingen rond de mysterieuze moorden op de Spanjaarden in Centraal-Amerika. En ja, daar vindt Drake wat. Helaas zijn er ook Cubanen die Dante (blijkbaar een bondgenoot van de Cubanen) en Drake op het spoor zijn, die zeggen dat het hun eigendom is. Dat komt omdat de schatten zich op Cubaans grondgebied bevinden, en dat is voor de Cubanen al een hele sterke reden. En het wordt nog curieuzer als Marisa tevoorschijn komt, die blijkbaar veel meer weet over deze moorden én een schijnbaar legendarische verdwenen stad, dankzij haar verdwenen opa. Ja, dan raakt iedereen wel geïnteresseerd. Drake en Marisa besluiten op zoek te gaan naar de verloren stad.
Heerlijke gameplay
Het is dus weer een lekker ouderwetse Uncharted game, als we zo kijken naar het verhaal. Gewoon typisch Uncharted, en dat is maar goed ook. Geen gedoe met allerlei grote vernieuwingen, maar iets wat liefhebbers van de franchise willen en verwachten. Op het gebied van gameplay zullen we dan ook niet veel andere dingen zien, met uitzondering van de speciale PlayStation Vita functies – daar komen we later nog op.
Dat betekent dus weer heerlijk klauteren, klimmen, van de omgevingen genieten en uiteraard de vijanden verslaan. Tevens zijn er ook weer lekker lastige puzzels te vinden, en zul je heel veel geschiedenislessen krijgen. Dat is ook nog eens verdomd leuk. Kortom; je hoeft geen verrassingen te verwachten bij Uncharted: Golden Abyss. Dat kun je zien als goed nieuws.
Vita functies!
Maar hé, er zijn wel wat toevoegingen te vinden die enkel gebruik maken van de unieke functies die de PlayStation Vita heeft. Soms moet je een houtskoolschets van een bepaald figuur maken, en door je vinger over het beeldscherm te wrijven kun je dit voltooien. Of wat dacht je van het schoonmaken van een schep, waar je op de voorkant van je Vita de boel schoonmaakt en de achterkant van je handheld gebruikt om de schep om te draaien. Oh, en mocht je over een boomstam lopen, dan bestaat de kans dat je valt. Dat merk je ook, want op een gegeven moment moet je je PlayStation Vita in balans houden om zo ervoor te zorgen dat Drake niet valt.
En er is meer. Zo kun je Uncharted: Golden Abyss op twee manieren spelen. Je kunt het op de oude manier spelen, zoals je het van de PlayStation 3 gewend bent – en dat werkt ontzettend goed – en je kunt het op de nieuwe manier spelen. Zo kun je Drake ook besturen met het touchscreen. Gewoon simpel aangeven waar je heen wilt gaan, welke kant je op wilt schieten, noem maar op. Eerlijk gezegd werkt die nieuwe manier niet zo heel fijn als de oude manier, en daarmee is alles gezegd.
Tevens zijn er ook heel wat andere dingen die je niet in de PlayStation 3 games hebt gezien. Zo is het maken van foto’s van belangrijke plekken nuttig om later een trophy te verdienen, moet je bepaalde voorwerpen zien te vinden en moet je zoveel mogelijk steentjes zien te verzamelen. Dit allemaal dus voor trophies. Meer niet.
Minder actie
Dat Sony Bend deze game heeft gemaakt is duidelijk te zien. Helaas. Je mist de handtekening van Naughty Dog. Dat heeft verschillende redenen. Zo is het verhaal ietwat minder diep – maar nog steeds goed – en is de actie veel en veel minder dan in de PlayStation 3 games. Gezien de grafische pracht en kracht van de Vita kan niet het excuus worden gebruikt dat de handheld daar nog niet sterk genoeg voor is. Meer spectaculaire momenten en epische Hollywood taferelen hadden zeker gekund. Waarschijnlijk durfde Sony Bend dat niet.
Grafisch ongelofelijk
Maar goed, wel mag Sony Bend een grote pluim krijgen voor het afleveren van de allermooiste PlayStation Vita game tot nu toe. Het spel laat zien wat de Vita nou precies aan kan. En dat is veel. Het evenaart bijna de PlayStation 3 graphics, iets wat als een zeer groot compliment gezien mag worden. De omgevingen, de details van de personages, noem maar op. Het is werkelijk prachtig.
Gewoon weer heerlijk
Uncharted: Golden Abyss is dus een grafisch genot, maar ook op het gebied van gameplay is het een genot. Wel moet erbij gezegd worden dat dit het minste deel uit de serie is; simpelweg door het feit dat je duidelijk ziet dat Naughty Dog het spel niet ontwikkeld heeft. Je mist de handtekening van de ontwikkelaar, dankzij het missen van de spectaculaire actie en een zeer uitgediept verhaal. Goed, je kunt niet alles hebben. Ondanks die minpunten is Uncharted: Golden Abyss verplichte kost als je een Vita haalt. Echt waar.