Mission Impossible Dead Reckoning Review - Ethan Hunt's gevaarlijkste missie tot nu toe

dinsdag, 11 juli 2023 om 16:00
dead reckoningf1689147568
Denk je aan Mission Impossible, dan denk je waarschijnlijk aan actie. Wat dat betreft stelt Mission Impossible Dead Reckoning niet teleur. Van achtervolgingen in Rome met een gele Fiat 500 tot een heus zwaardgevecht op een brug in het centrum van Venetië, deze film heeft het allemaal. Aan actie dus geen gebrek, maar hoe zit het met de rest van de film? Dat lees je in deze review.
In Mission: Impossible - Dead Reckoning is het de taak aan Ethan Hunt en zijn collega's van de IMF (Impossible Mission Force) om wederom de wereld te redden. De film wordt voorgeschoteld als Hunts meest gevaarlijke en belangrijkste missie tot nu toe, maar dat beeld is eigenlijk een beetje overdreven, aangezien elke missie van Hunt tot dan toe zijn gevaarlijkste is geweest.
Ethan en zijn collega's krijgen de opdracht om twee delen van een sleutel te vinden. Deze twee delen vormen samen - hou je vast - één sleutel en geven toegang tot 's werelds gevaarlijkste en krachtigste AI die er bestaat. Deze AI, die de teleurstellende naam The Entity heeft gekregen, is in staat om zowel het militaire als het economische aspect van een land een gigantische boost te geven. Geen wonder dus dat elk land deze AI in handen wil krijgen. Ethan is als enige van mening dat de AI vernietigd moet worden en strijdt in zekere zin dus tegen de rest van de wereld om de twee delen van de sleutel in handen te krijgen.
Halverwege de film kom je erachter dat Ethan de bron van de AI moet vinden om zo de AI voor goed uit te zetten. De AI zelf heeft het alleen niet zo op vernietigd worden en doet er alles aan om het leven van Ethan en zijn collega's zuur te maken. Zo haalt de AI bijvoorbeeld truucjes uit om gevoelige informatie over Ethan te achterhalen en saboteert hij bijvoorbeeld het communicatiesysteem tussen Ethan en zijn collega. Deze tegenpool van ChatGPT doet de hele boel in zekere zin denken aan een aflevering van Black Mirror, waarbij het lot van de mensheid in handen van een AI ligt - mocht hij die handen hebben. Deze 'slechterik' zorgt ervoor dat de film onvoorspelbaar is, want wat is wel te vertrouwen en wat niet?
mi1f1689147580

Geweldige actie

Het verhaal van de film is samenhangend, maar wel matig. In tegenstelling tot Black Mirror komen er geen wilde plottwists voorbij of andere diepgaande inzichten, maar draait het simpelweg om Ethan die deze sleutel in handen moet krijgen. Deze eenvoudige verhaallijn wordt goedgemaakt door een kunst die Ethan al zeven films beheerst: actie.
De actie in de film is dan ook ontzettend goed en wordt ondersteund door passende en snelle Mission: Impossible-muziek om de spanning aan te duiden. Op sommige momenten houd je even je adem in, om het vervolgens weer uit te blazen wanneer Ethan aan de spanning is ontkomen. Zo komt zijn rijvaardigheid bijvoorbeeld mooi naar voren in een spectaculaire achtervolging in Rome.
Ook tijdens een scène op het vliegveld komt zijn snelle denkwerk goed tot uiting. Dan is er nog Tom Cruise's gevaarlijkste stunt die hij tot nu toe in een Mission: Impossible-film heeft uitgevoerd, waarbij hij met een crossmotor van een berg af springt. Deze is ontzettend mooi in beeld gebracht en de audio, die langzaam zachter wordt naarmate Ethan dichter bij de afgrond komt, zorgt ervoor dat iedereen in spanning en met ingehouden adem naar de acteur zit te kijken terwijl hij over een stuk gebergte heen racet.
Uiteraard is Hunt niet alleen in zijn jacht om de sleutel. Benji Dunn, de hacker, en Luther Stickwell, de andere computerman, hebben Hunts rug door hem te helpen wanneer nodig, met wijs advies en goede communicatie. Halverwege de film wordt hun kunnen echt op de proef gesteld, omdat vrijwel alle online middelen die zij gebruiken om Hunt te helpen, kansloos zijn tegen de AI. Ook Ilsa Faust keert terug om hem een handje te helpen. Er is ook een nieuwkomer in het spel die Ethan meer dwars zit dan dat zij hem daadwerkelijk helpt wat zorgt voor grappige momenten tijdens de film.

Ethan tegen... wie?

De film vertelt dat het Ethan's race against the world is, omdat iedereen en elk land achter deze sleutel aanzit. Nou is het niet echt Ethan tegen de wereld, maar eerder Ethan tegen friends and old rivals. Toevallig zijn er wat vrienden uit eerdere films die ook achter de sleutel aanzitten. Zo zien we bijvoorbeeld Gabriel, de White Widow en Kittridge terugkomen.
Alhoewel het leuk is om deze bekende gezichten terug te zien is het jammer dat twee derde van hen niet echt een diepgaande rol heeft in de film, zeker aangezien de film uit twee delen bestaat. Het is wel heel toevallig dat deze kennissen van Ethan zo nauw verbonden zijn met deze sleutel. Toch zijn de verhalen achter deze rollen, zoals hoe Ethan ze heeft leren kennen, hoe hun relatie is opgebouwd en de connectie tussen Ethan en de terugkomende karakters mooi in beeld gebracht door middel van emoties bij de acteurs en flashbacks naar andere films.
Maar goed, als het echt Ethan tegen de wereld was geweest, dan zou het mooi zijn geweest als er daadwerkelijk verschillende landen achter Ethan aanzitten. Maar het lijkt erop dat de politie in Rome meer geïnteresseerd is in de inzittende van de gele Fiat 500 die vijftig verkeersregels negeert en natuurwetten omzeilt dan de sleutels die Ethan in zijn borstzak heeft. Ethan strijdt tegen een AI, ex-collega's, oude kennissen en de politie, maar echt tegen de wereld kan je het niet noemen.
Al met al is de film een genot om naar te kijken. Vanaf de openingsscène tot het einde word je helemaal in het verhaal meegesleurd door geweldig acteerwerk en een samenhangend verhaal. Op een paar missers na is de film ontzettend mooi uit de verf gekomen met spannende actie en een actueel verhaal. Deel twee van Dead Reckoning komt in 2024 uit en zal het verhaal oppakken waar deel één het achterlaat.