Missing Review - Nieuwe Zweedse misdaadserie biedt genoeg spanning

zaterdag, 07 april 2018 om 17:00
Een meisje springt van een hoge berg. Dood. Morsdood. Is ze vermoord? Waarschijnlijk wel. Welkom bij Missing, een nieuwe Zweedse crimeserie uit de stal van Lumiere. Crime en Lumiere gaan vaak hand in en hand en meestal is succes gegarandeerd. In deze Missing review lees je dat deze nieuwe serie kort, maar krachtig is.
In vier afleveringen (ja, zo kort is de serie deze keer) worden kijkers meegenomen naar Bogesund, een afgelegen plaatsje in Bijbelgordel, Zweden. En je zou haast kunnen zeggen dat het allemaal in de naam zit. Want ‘bijbel’ is nogal een trefwoord in deze serie. Kerk en religie zijn twee handen op één buik en de moord van een meisje, alsook het verdwijnen van een andere meisje, heeft alles te maken met het geloof. Alleen hoe de vork precies in de steel zit, krijg je als kijker nooit te weten, tot de laatste aflevering.
We maken in Missing kennis met Maya Silver die hoofd recherche is van een heel team. Eigenlijk woont ze in Stockholm, maar nu is ze even terug in het rustige Bijbelgordel dat dus plotseling wordt opgeschud door diverse vreemde gebeurtenissen. Het scenario van een succesvolle vrouw die uit de grote stad vertrekt voor een moordzaak naar rustiger gelegen gebied, is crimeseriekijkers niet onbekend. Niet dat het uitmaakt, want zo’n basis werkt.
missing review

Neus in andermans zaken

Bovendien is het niet enkel de moord, alsook een vermissing, die voor opschudding doen zorgen. Ook het privéleven van Silver kent de nodige ups en downs. Haar rol wordt overtuigend vervuld door Helena Bergström, die een krachtige onafhankelijke vrouw neerzet. Op de werkvloer mag Silver succesvol zijn, haar privéleven is dat allerminst. Ze is single en duidelijk zoekende hoe ze de relatie met haar dochter moet redden. Een eerste wederzien tussen de twee dames laat er dan ook geen gras over groeien. Dochterlief kan haar moeder niet zien of luchten. Ze kan maar beter haar neus in andere zaken steken.
En dat doet Silver. Want er is dus een onopgeloste moord en ondertussen is er alweer een nieuw meisje vermist. Daarbij is de gekke sfeer die in het dorp hangt opvallend. De kijker wordt getrakteerd op veel gebeurtenissen in een kerk met een geestelijke leider, genaamd Stein, die profiteert van het vrouwelijk schoon. Diverse vrouwen, die in koortjes zingen, hebben deze Stein hoog zitten en verafgoden de man die het geloof verkondigt bijna als een superster à la Michael Jackson.
Al zijn er ook een paar jongeren die bang voor hem zijn. Aan Silver de taak om uit te zoeken wat er precies gaande is. Vier afleveringen lang zul je in ieder geval op het puntje van je stoel zitten, nadenkend over wie de moordenaar zou kunnen zijn en vooral welke motieven er spelen. En wat heeft die kerk met dit alles te maken, inclusief alle ‘bijzondere’ figuren die opgevoerd worden? Silver zelf krapt zich dan ook herhaaldelijk achter de oren, samen met haar team, terwijl er met dochterlief ook nog allerlei dingen op de achtergrond spelen.
missing review

Missing Review - Scandinavische top

Alles bij elkaar genomen zorgt het voor een interessant verhaal met diverse fascinerende gesprekken waarbij het acteerwerk hoog in het vaandel staat. Missing is weer typisch een Scandinavisch product van topkwaliteit. Het enige wat jammer is, is dat het einde af afgeraffeld voelt. Opeens wordt er in sneltreinvaart door het script gegaan en de moordenaar gepresenteerd.
Wat volgt is bovendien nogal een tikkeltje overdreven einde, waarbij het vrijwel zeker is dat er een tweede seizoen in de maak is. Al is de vraag of dit nog interessant is. Want het niet weten wat er allemaal gaande is en wie er achter de moord en vermissing zit, is veel spannender dan kijken terwijl je weet wie er verantwoordelijk is. Dat neemt niet weg dat Missing om te smullen is! Een kijktip dus.
Fan van alles wat uit Scandinavië komt? Bekijk dan eens de beste Scandinavische series op Netflix of vijf Scandinavische games met een groot budget! De serie is nu te koop bij bol.com.