Minecraft Dungeons Review - Blokken, blokken en nog eens blokken

zaterdag, 06 juni 2020 om 14:00
minecraft dungeons logof1591107378
Een Minecraft zonder mine en zonder craft. Dat klinkt raar, maar dat is precies wat Minecraft Dungeons is. Dit is een lichte variant op Diablo, volledig in de Minecraft setting, dus inclusief de herkenbare blokkenwereld, de graslanden woestijn en rotsachtige gebieden, maar ook de skeletten, de zombies, de creepers en golems zijn van de partij.

Bekende blokkerige omgevingen en vijanden

Minecraft Dungeons is vanaf het eerste moment herkenbaar. Niet alleen zie je meteen aan het begin de blokkerige letters van de titel, ook je karakter en omgevingen bestaan uit de karakteristieke grove, lage resolutie blokken. Toch straalt de game ook meteen kwaliteit uit. Alles loopt soepel en beweegt vlotjes. Wat meteen opvalt is dat je weliswaar je karakter zelf kan samenstellen, je hoeft niet te kiezen voor een bepaalde klasse, iedereen begint met dezelfde uitrusting en mogelijkheden. De klasse bepaal je uiteindelijk door de wapens en aritfacts die je gebruikt, maar daar later meer over.
Nadat je je karakter gekozen hebt word je na een korte curscene waarin het hoofdverhaal uit de doeken gedaan wordt (de Arch-Illager vindt een artifact, wordt slecht en wil iedereen onderdrukken) meteen in het eerste level gegooid, waarin je de fijne kneepjes van het Dungeon crawlen bijgebracht krijgt. In het tutorial level loop je door een groene bosrijke omgeving naar een dorp. In dat dorpje worden de villagers belaagd door de trawanten van de Arch-Illager. Die trawanten herkent de gemiddelde Minecraft speler onmiddellijk: de op je af rennende zombies en pijlen schietende skeletten proberen je het leven moeilijk te maken.
Maar, Mojang wil het je niet al te moeilijk maken, zo heb je al snel diverse artifacten tot je beschikking waarmee je je health kan herstellen, en mocht je toch het loodje leggen, dan heb je altijd nog de beschikking over meerdere levens. In een enkel level mag je maar liefst drie keer je leven verliezen voor het 'game over' is, en zelfs dan betekent dat alleen maar dat je terug geplaatst wordt in je kampement.
minecraft dungeons codigosf1591108254

Kamp opslaan voor je de actie in duikt

Dat kampement is je thuisbasis tijdens het spelen van Minecraft Dungeons. In dit veilige plekje kan je bij twee verkopers nieuwe artifacten en uitrusting kopen, en je volgende missie kiezen. Veel meer kan je er ook niet, behalve een beetje rondlopen. Dat is wel wat spaarzaam en ook de twee verkopers voelt nogal beperkt aan. Hier zijn geen tiental personages zoals in het grote RPG voorbeeld Diablo. Ook de levels waar je uit kan kiezen zijn vrij beperkt.
Heb je alle levels unlocked, dan heb je de keuze uit een tiental levels en nog wat verborgen levels, mocht je die kunnen vinden. Elk level heeft een eigen thema, van moeras tot de redstone mijnen. Wil je een level starten, dan bepaalt de game op basis van jouw level wat de aanbevolen moeilijkheidsgraad is. Hierin kan je een beetje tweaken om de uitdaging groter of kleiner te maken. Dat is een heel prettige toevoeging, waardoor de game zeer toegankelijk is, maar ook voldoende utidaging kan bieden voor wie snel betere loot wil vinden.
Eenmaal een level gestart is, krijg je een kort filmpje voorgeschoteld waarin de omgeving en de typen vijanden voorgesteld worden. Daarna is het aan jou om in het level een aantal opeenvolgende opdrachten uit te voeren. Meestal komt dat neer op het doorlopen van het level en hier en daar een hendel over halen of in een speciaal event een aantal golven van aanvallen overleven. Veel ingewikkelder dan dat wordt het eigenlijk nooit.
Toch kan het de moeite waard zijn om van het gebaande pad af te wijken. Juist daar vind je onverwacht schatkisten met leuke gear, waarmee je jezelf kan wapenen tegen de vijanden die je gaat ontmoeten. Als gear kan je een melee wapen dragen, een boog en een harnas. Elk stuk gear heeft zijn eigen sterke punten en kan met enchantments verbeterd worden. Hoe veel enchantements je kan gebruiken ligt aan je level, je krijgt 1 punt per level en kan voor een enkele enchantment tot 6 punten spenderen.
Naast je gear heb je nog de beschikking over drie plekken voor artifacts. Daarmee kan je je spelwijze aanpassen. Zo kan je hier vuurpijlen plaatsen die destructief zijn in de aanval, of en regeneratie-totem plaatsen, die je health herstelt. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een lama als companion, die vervolgens uit jouw naam je vijanden te lijf gaat.
sc82oa1f1591107932

Diablo-lite-lite

Daarmee heeft Minecraft Dungeons duidelijk een Diablo sfeertje, maar dan in de blokkerige wereld van Minecraft. Het doorworstelen van levels (die verbazend weinig in daadwerkelijke dungeons plaats vinden) en zoeken naar steeds betere loot om vervolgens je karakter sterker te maken past daar helemaal bij. Wel is de bewegingsvrijheid een stuk kleiner. De levels zijn korter en minder groots opgezet, er is gewoonweg en stuk minder content dan in eigenlijk alle andere RPGs. De herspeelbaarheid is daarentegen wel aanwezig, juist door het kunnen kiezen van de moeilijkheidsgraad en de mogelijkheid om je gear aan te passen aan een andere speelwijze. Daarmee is Minecraft Dungeons een mooie introductie in het genre voor wie eens een RPG wil proberen, maar wie de verhalen over honderden uren speeltijd nogal afschrikwekkend vinden.

Minecraft Dungeons Review - Een prima RPG voor beginnende kerkerkruipers

Het flinterdunne verhaaltje van de Arch-Illager mag dan snel vergeten kunnen worden, de gevarieerde omgevingen en herkenbare vijanden zijn dat niet. De Minecraft sfeer zit er goed in, hoewel het spel eigenlijk helemaal niets met Minecraft te doen heeft wat gameplay betreft. Je kan de omgeving niet afbreken en niks bouwen. Dit is gewoon een hack-and-slash RPG in de Diablo sfeer. Dat de moeilijkheidsgraad is niet hoog, hoewel deze natuurlijk zelf hoger in te stellen is. Mojang heeft er alles aangedaan om de game ook voor jongere gamers zo toegankelijk en vergevingsgezind mogelijk te maken met diverse health-herstellende opties en leuke upgrades.
Mocht het allemaal toch te overweldigend zijn, dan kan het spel ook nog in (lokale) co-op modus gespeeld worden. Bijzonder is dat Minecraft Dungeons ontwikkeld is door Mojang, dat door Microsoft is aangekocht. Desondanks is de game geen Xbox Exclusive, maar gewoon op PC en alle consoles verschenen. Niemand hoeft zich dus buitengesloten te voelen, en daar houden we van. Ook is Minecraft Dungeons onderdeel van Game Pass, dus abonnees van die service van Microsoft hebben al helemaal geen excuus om deze leuke RPG eens te proberen.