Miitopia Review - Met je familie op pad om je gezicht te redden!

zaterdag, 05 juni 2021 om 17:00
miitopiaf1622711545
In Miitopia bepaal je zelf wie de hoofdrollen spelen. Maar is dat voldoende om deze RPG boeiend te houden?
Met de lancering van de Wii introduceerde Nintendo ook de Wii: koddige poppetjes die je naar eigen inzicht vorm kon geven om als avatar te gebruiken. In de loop der tijd zijn de mogelijkheden uitgebreid en zijn heel wat creatieve geesten bezig geweest om ludieke Mii's te maken, inclusief digitale varianten van bekende personages en gamehelden. In Miitopia draait alles om deze Mii's en kan je zelf kiezen wie welke rol in je avontuur gaat spelen.

Miitopia is niet nieuw. De game kwam in 2017 al uit op de 3DS en is nu in geremasterde versie op de Switch uitgebracht. Zoals te verwachten is alles op het scherm een stuk scherper en loopt de gameplay prettig soepel.

Het verhaal van Miitopia is even simpel als bijzonder. De Dark Lord is boos op alles en iedereen en heeft daarom alle gezichten van de mii's gestolen. aan jou en je team de taak om die gezichten terug te veroveren. Hoe dat? Onze Dark Lord heeft die gezichten op monsters geplakt . Versla je de monsters, dan bevrijd je de gezichten, zodat die weer terug kunnen naar hun eigenaar. Grappig is, dat jij beslist wie de rol van van Dark Lord op zich neemt.
Helaas negeert Miitopia je keuze wel een beetje. Beslis jij om je schoonmoeder te vereeuwigen als Dark Lord, dan kan dat. Maar zij wordt vervolgens wel de hele tijd als 'hij' aangesproken. Dat geldt overigens voor iedereen: wat je keuze ook is, niemand valt uit zijn/haar originele rol waarmee de immersie toch wat doorbroken wordt.
De keuze van Mii's is verder groot: je kan kiezen voor Mii's die je al eerder op je systeem aangemaakt hebt, nieuwe aanmaken, default Mii's kiezen, of zelfs Online Mii's importeren (mits je Switch Online hebt).
nswitch miitopia 011f1622710509

Vriendschap voorop!

De Mii's en hun onderlinge vriendschapsbanden staan centraal in Miitopia. Niet alleen kies je dus zelf wie welke rol aanneemt, tussen de missies door verblijf je in een herberg waar je kan werken aan je onderlinge vriendschapsbanden. je kan Mii bij elkaar in een kamer plaatsen, samen op een uitje sturen of geld uitgeven om hun uitrusting te verbeteren.
Deze relaties zijn erg belangrijk tijdens de gevechten met de gezichten-dragende vijanden. Hoe sterker de relatie, hoe meer je Mii elkaar zullen helpen, waardoor aanvallen sterker worden.
nswitch miitopia horse 03 nlnl1f1622711090

RPG op auto-pilot

Je kan redelijk wat invloed uitoefenen op je team, hun wapenuitrusting, rollen en vriendschapsbanden. Daarna gaat je team op pad, waarna je invloed een stuk minder is. Je team loopt automatisch van herberg naar herberg en zelfs de gevechten met vijanden die je onderweg tegenkomt gaan grotendeels (of zelfs helemaal) automatisch.

De invloed die je hebt op de gevechten beperkt zich tot je eigen Mii, de andere Mii's in je team worden door de AI aangestuurd, die dat prima doet. Als je toch het idee hebt dat het mis gaat, dan kan je ingrijpen door de tijd stil te zetten, je Mii te verzorgen met een beperkte hoeveelheid strooizout, die HP, MP kunnen aanvullen of zelfs een gevelde Mii kunnen heropwekken. Is dat niet voldoende, dan kan je een Mii naar een schuilplaats sturen, waar hij/zij even niet meer aan het gevecht deelneemt, maar even kan herstellen, ook van eventuele negatieve spells.

Helaas is dat ingrijpen vrijwel nooit nodig: vrijwel elk gevecht is volledig op de automatische piloot te spelen en te winnen, waardoor de interactie bijzonder laag is. Je bouwt aan de ontwikkeling van je team en kijkt vervolgens hoe ze het er vanaf brengen.
nswitch miitopia party nlnl1f1622711169

Drie keer opnieuw beginnen, frustratie ten top

Zo bouw je gestaag aan je team en zorg je dat iedereen topfit, met geweldige uitrusting en bevriend met iedereen klaar staat om de volgende etappe in de lange reis richting Dark Lord te nemen, totdat... Die Dark Lord even langs komt, om je hele team te kapen en jou va nal je verzamelde krachten en uitrusting te strippen. Kortom: ja mag in een nieuwe omgeving volledig van voor af aan beginnen: Nieuw team, nieuwe uitrusting, nieuwe vriendschapsbanden opbouwen!
Dit voelt erg onterecht en goedkoop aan en staat volledig haaks op wat de game probeert te brengen. Wie bovendien denkt dat het daarbij blijft: nee, dit trucje wordt een hoofdstuk later gewoon nog een keer herhaald! Wie daarna nog voldoende gemotiveerd is om door te spelen mag echt als een doorzetter gezien worden en wordt daar wel voor beloond: in de latere hoofdstukken wordt dit smerige trucje gelukkig niet nogmaals herhaald.

Miitopia Review - Frustrerende vriendschapsmanager met weinig interactie

Het is duidelijk dat Miitopia draait om de Mii en het spelen daarmee. De mogelijkheden om het verhaal aan te kleden met Mii personages zijn groot en leveren een leuk spelelement. Helaas houdt de game verder totaal geen rekening met jouw keuzes, alleen het uiterlijk van de personen wordt aangepast maar verder blijft iedereen in zijn rol inclusief het oorspronkelijk bedachte geslacht.
Het bouwen aan de onderlinge relaties is in het begin interessant en biedt een leuke extra dimensie tijdens de gevechten, die verder dodelijk saai zijn door de zeer beperkte (noodzaak tot) interactie. Als RPG voldoet Miitopia dan ook totaal niet, zeker niet met de goedkope reset na de eerste hoofdstukken. Jammer, maar deze game had gewoon prima op de 3DS mogen blijven.