Metrico Review - Puzzelen met grafieken en tabellen

zondag, 10 augustus 2014 om 2:15
Anders is niet per se verkeerd. Indie-ontwikkelaars proberen met hun games vaak af te wijken van de massa, en een unieke en eigen ervaring voor te schotelen. Metrico past precies in dit straatje en geeft een frisse draai aan het puzzelgenre, terwijl het tegelijkertijd de PlayStation Vita weer aan het werk zet.
Puzzelen op je handheld dus. Dan spreken we niet over Candy Crush spelen op een tablet tijdens een lange treinreis. Nee, dit gaat over puzzelen in zijn puurste en moeilijkste vorm. In de vorm van Metrico welteverstaan. Deze puzzelgame van de Nederlandse ontwikkelaar Digital Dreams wil via de PlayStation Vita de hersenen lekker aan het werk zetten.
metrico

Wiskunde vertaald naar een game

En dat doet het op zijn eigen, subtiele manier. Metrico weet diagrammen en grafieken namelijk om te toveren tot een heuse spelwereld, waar jij als speler door heen kunt platformen. Overal vind je waardes, en de X- en Y-assen vliegen je om de oren. Al die data wordt getoond met een reden, om jou door het level heen te helpen.
Want hier begint het puzzelaspect. De grafieken en tabellen vormen een level waardoor jij heen moet kruizen. Hulp is er niet, je moet alles zelf uit zien te vogelen. Het begint gelukkig wel op een respectabel niveau. Met een paar simpele sprongen bereik je het einde. Maar als je meer progressie maakt, zal je merken dat de game je de raarste capriolen laat uit halen.

Metrico komt tot leven

Platformen beginnen opeens te bewegen als jij bepaalde bewegingen maakt. De ene tabel gaat omhoog, elke keer als jij springt, terwijl een andere tabel naar rechts schuift als jij ook naar rechts gaat. Je moet jouw bewegingen dan zo uitvogelen, dat de platformen precies op de juiste plekken terecht komen. Het gevoel dat je krijgt als je een level tot een goed einde behaalt, is euforisch.
Steeds weer gooit Metrico een nieuwe mechaniek in de mix, waardoor de gameplay fris oogt en voelt. De game maakt goed gebruik van de mogelijkheden die de PlayStation Vita heeft te bieden; van de ingebouwde gyroscoop tot aan het touchscreen. Overal wordt mee gewerkt. Op één punt in de game moet je zelfs de lichtinval op de camera gebruiken om het level door te komen. Dat de mogelijkheiden van de Vita zo goed worden gebruikt, is alleen maar aan te moedigen.
metrico

Simplistisch, maar toch uitdagend

De puzzels die de game biedt zijn voor een groot deel erg creatief en vergen echt een heleboel concentratie en aandacht. Ondanks de complexiteit van de game, is Metrico qua uiterlijk een heel simplistisch geheel. Slechts een aantal balken en een mannetje, dat is wat je dikwijls op het scherm van je Vita voorgeschoteld krijgt.
Het is fascinerend om te zien dat je met zulke simplistische levels, toch zo lang vast kunt blijven zitten bij een bepaald level. Dat laatste doet wel een beetje af voor de ervaring. Als je vastzit bij een puzzel, hetzij omdat de opbouw niet helemaal perfect is hetzij de puzzel gewoon moeilijk is, dan resulteert dat er vaak in dat je de game afsluit en de Vita weglegt. Je probeert het een andere keer wel opnieuw.

Vastlopers onderbreken de spelervaring

En dat is nou juist jammer. Metrico voelt soms als een vloeiende ervaring. De muziek die de game afspeelt op de achtergrond is rustgevend, en de achtergronden veranderen op subtiele wijze naarmate jij vordert door een bepaald level. Je zou het bijna kunnen zien als een kalmeringstherapie. Zodra je vast komt te zitten, is die sfeer weg.
Helaas gebeurt hetzelfde als je de Vita begint te kantelen of te draaien om een puzzel op te lossen. Het gebruik van de functies van de Vita is een plus en mag zeker genoemd worden, maar of het voor Metrico altijd goed uitpakt is nog maar de vraag. En de gedachte dat je doet alsof je een stuur draait terwijl je in een overvolle trein zit, is ook niet echt geruststellend.
metrico

Metrico: een dijk van een puzzelgame

Metrico is geen game die een zwaar verhaal wil vertellen. Doormiddel van simpel, maar fraai ontworpen levels wordt een kalmerende en vooral vloeiende ervaring op je scherm getoverd. Het simplisme van de game is wat Metrico siert en tegelijkertijd schaadt. Er is geen hulp aanwezig om je te helpen, en dan kan het simpelste level opeens een hele uitdaging worden.
Dit leidt ertoe dat je soms vast komt te zitten en je uit de beleving getrokken wordt. Die onderbrekingen zorgen ervoor dat Metrico net niet de gestroomlijnde ervaring is die het wil zijn. Toch is deze puzzelgame het spelen zeker waard. Als het niet vanwege de uitdaging is, dan is het wel vanwege het feit dat die PlayStation Vita weer afgestoft kan worden. En dat werd wel eens tijd.