Metal Gear Solid 5 Review - Hideo Kojima's meesterwerk

zaterdag, 05 september 2015 om 18:30
"Kept you waiting huh?" is wat Snake zou zeggen. Ja, onze Metal Gear Solid 5 review heeft een tijdje op zich laten wachten. Maar we hebben 'm eindelijk voor jullie! Pak dus de kartonnen doos (met afbeelding van een fotomodel erop) erbij en doe je ooglapje op. Het is namelijk Metal Gear Solid tijd.
Het is een geweldige tijd om een gamer te zijn. Dit jaar hebben we al kunnen genieten van (onder andere) Until Dawn, Bloodborne, Splatoon, The Witcher 3 en nog veel meer geweldige titels. Deze games zijn al solide kandidaten voor game van het jaar. En nu kunnen we ook Metal Gear Solid 5 aan dat lijstje toevoegen.
Meesterbrein Hideo Kojima heeft met deze game namelijk een nagenoeg perfecte stealth game afgeverd, met kwaliteit waar de meeste ontwikkelaars alleen maar van kunnen dromen. The Phantom Pain is het wachten meer dan waard geweest. Laten we kijken waarom.
Metal Gear Solid 5 Review

Diamond Dogs

Metal Gear Solid 5 speelt zich af na de gebeurtenissen in de proloog (en vorig jaar verschenen game) Ground Zeroes. Big Boss is in een coma beland nadat Mother Base, zijn eigen basis op zee, werd aangevallen door XOF. Negen jaar later wordt de slangenman wakker en komt hij erachter dat hij alles kwijt is geraakt. In The Phantom Pain neemt de legendarische soldaat wraak en begint hij opnieuw een particulier leger: de Diamond Dogs.
Als je de game voor de release al volgde is dit natuurlijk niets nieuws. En hoewel het nu simpel klinkt, heeft het verhaal véél meer om handen. Het verhaal van Metal Gear Solid 5, verspreid over 50 missies, is een achtbaanrit vol met militaire intriges, shockerende momenten en een hoop verwarring.
Het klinkt allemaal erg vaag, maar dat komt ook omdat het zo is. Het zou zonde zijn om momenten uit het verhaallijn in deze review te verklappen, en dat gaan we ook niet doen. We zeggen alleen maar dat het een feest is voor Metal Gear Solid fans, maar misschien niet sterk genoeg voor gamers onbekend met de Metal Gear Solid games. Jammer, want dit was een goede mogelijkheid om nieuwe gamers aan de franchise te introduceren.
Wel zijn er qua presentatie van het verhaal een aantal grote verbeteringen gemaakt. De lange tussenfilmpjes die de Metal Gear serie zijn handelsmerk heeft gemaakt, zijn niet meer zo prominent aanwezig, net als de beruchte eindeloos durende codec calls. In plaats daarvan krijgen we cinematografisch interessante cutscenes, waarin de camera zich als een soort personage door scènes heen beweegt. Deze cutscenes zijn meesterlijk in elkaar gezet op een filmische manier, zodat ze zelfs interessant zijn als je eigenlijk niet weet wat er gebeurt.
Metal Gear Solid 5 Review

Tactical Espionage Operations

Eventuele problemen met het verhaal verdwijnen als sneeuw voor de zon als je daadwerkelijk begint met het spelen van Metal Gear Solid 5. Nagenoeg alle aspecten van een missie zijn aanpasbaar, van de wapens die je meenemt tot hoe laat de helikopter je op de grond zet. Het is dus helemaal aan jou hoe je uiteindelijk bij je doel komt. De game geeft je zo’n uitgebreid scala aan opties om missies te voltooien dat bijna iedere speler wel een unieke ervaring met de game heeft.
We waren bang dat missies al snel doelloos en saai worden, maar dit is niet het geval. Metal Gear Solid 5 speelt zich wel af in een grote open wereld, maar wanneer je een missie start ben je gelimiteerd tot een beperkt gebied. Je wordt dus niet zomaar in een groot open gebied gegooid met een willekeurige opdracht; de actie blijft altijd geconcentreerd. Ondanks de grootte van de wereld voelt het wel alsof alles perfect uitgedacht is.
Daarnaast voelt Metal Gear Solid 5 ook aan als een complete, afgemaakte game. Naast de tientallen uren die je besteedt aan het verhaal zijn er ook nog talloze sidequests beschikbaar. Wij hadden na een flinke week spelen dan ook nog bij lange na niet alles gezien; de game is de aanschafprijs meer dan waard in gameplay uren. En dan tellen we nog niet eens het online gedeelte mee!
Metal Gear Solid 5 Review

Slimme soldaten

De computerbestuurde personages geven een nieuwe betekenis aan het begrip artificial intelligence. Soldaten patrouilleren niet eenvoudig langs een voorspelbare route, maar ze lopen rond, praten met collega's en ze gaan slapen. Een missie doorkruizen zonder ook maar één keer gezien worden is echt een uitdaging, omdat tegenstanders bijna net zo onvoorspelbaar zijn als jij.
Niet op een negatieve manier, maar op een realistische. Ze onderzoeken verdachte bewegingen en overleggen met hun bevelhebber als ze bijvoorbeeld een kleine explosie horen. Ook reageren ze op jouw speelstijl. Als je te veel rust op headshots maken met je tranquilizer gun, gaan soldaten in de loop van de game helmen dragen om dit tegen te gaan.
Al deze kleine details dragen bij aan een geloofwaardige, ademende wereld die we maar zelden in games tegenkomen. De plekken waar de game zich afspeelt - Afghanistan en Afrika - ogen op het eerste gezicht misschien saai (veel woestijnen...), maar niets is minder waar. Binnenin deze grote werelden zijn er een hoop verschillende omgevingen zoals vliegvelden, olievelden en high tech laboratoria.
Metal Gear Solid 5 Review

Vossenmotor

Achter deze realistische AI staat een beest van een engine: de FOX Engine. Omgevingen en personages zien er geloofwaardig een realistisch uit en hoewel de game niet zo sfeervol is als The Witcher 3, heeft Metal Gear meer een industriële en militaire stijl. Gave visuele effecten als de lens flare ­achtige schittering van schijnwerperslicht zijn echt gaaf.
The Phantom Pain biedt dus geen indrukwekkende vergezichten zoals in de eerder genoemde Witcher 3, maar de game bereikt wel een andere belangrijke mijlpaal. Metal Gear Solid 5 loopt lekker stabiel op de PlayStation 4. Wij konden geen enkele instantie van een haperende framerate of vervelende bugs en glitches bekennen.
Ook lost de FOX Engine een probleem op dat de Metal Gear Solid games al sinds de eerste game plaagt: de besturing. Snake bestuurt strak, en als je wordt gezien door een tegenstander kan je niet de besturing de schuld geven. Je bestuurt Big Boss niet, jij bent Big Boss. En dat is ongeëvenaard in een game als deze.
Metal Gear Solid 5 Review

Moederlief basisje

We spraken eerder al over de grote vrijheid in The Phantom Pain, maar er is meer. Vijandige soldaten die in je weg staan hoef je niet allemaal te vermoorden. Je krijgt namelijk de optie om ze naar Mother Base (jouw eigen basis) te sturen met het Fulton Recovery System en ze vervolgens te rekruteren voor Diamond Dogs. Hoe meer soldaten je naar de basis stuurt, des te groter groeit Mother Base.
Soldaten worden vervolgens in een aantal categorieën ingedeeld, zoals medische of combat skills. Als je dit blijft bijhouden kan je Mother Base laten uitgroeien tot een indrukwekkend grote basis en speel je ook steeds meer upgrades vrij voor de uitrusting van Snake. Nieuwe Diamond Dogs leden recruteren werkt verslavend, en nieuwe technologie en dergelijke upgrades vrijspelen gaat snel genoeg zodat het niet frustrerend wordt.
Voor het eerst kan je ook Mother Base bezoeken en erop rondlopen. Helaas heeft dit vergeleken met de rest van de game erg weinig om handen. Er is simpelweg niets te doen op Mother Base, en op een gegeven moment is je basis zó groot geworden dat het ontzettend lang duurt om tussen te verschillende platformen te lopen. In onze ogen een gemiste kans samen met de schaamteloze toevoeging van microtransacties.
Het is namelijk mogelijk om voor het online gedeelte Forward Operating Bases (FOB's) te maken, en om die van andere spelers te infiltreren. Wij vonden dit systeem niet bijster interessant, vooral omdat de servers het meer dan de helft van de tijd lieten afweten. Je kan deze FOB's alleen maar maken met speciale MB Coins. Deze munten kan je verdienen als je de game speelt, maar ze zijn ook met euro's te kopen. Totaal optioneel, maar toch geen excuus voor een cash grab als deze.
Metal Gear Solid 5 Review

Metal Gear Solid 5 review - De perfecte stealth game

We kunnen nog duizend woorden schrijven over de game, maar dat zou niets uithalen. Kojima Productions heeft met Metal Gear Solid 5 gewoon de perfecte stealth game afgeleverd. De speelwereld voelt levend aan, de FOX Engine is fantastisch, de hoeveelheid vrijheid is geniaal en de game voelt helemaal af. Toch kunnen we de microtransacties niet vergeven, en het verhaal kan voor nieuwkomers een complete mindfuck zijn.
We zullen er in ieder geval verder geen doekjes meer om winden: Metal Gear Solid 5 The Phantom Pain is een game die je gespeeld moet hebben. In onze ogen misschien wel de beste game van dit jaar, en één van de beste games ooit gemaakt. Net zo legendarisch als Big Boss zelf!
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain ligt nu in de winkels. Lees ook onze Buddy Guide voor meer informatie over het buddy systeem in de game!
Cijfer: 9.6