Mega Man Legacy Collection 2 Review - Zit niet mega veel in

zaterdag, 19 augustus 2017 om 9:49
Afgelopen jaar kwam Capcom met de Mega Man Legacy Collection. De verzameling van zes Mega Man games werd toen door ons beloond met een 8.0 in de review. Nu is het tijd voor de tweede collectie aan Blue Bomber games. Of deze net zo goed scoort als de eerste lees je in deze Mega Man Legacy Collection 2 Review!
Mega Man is een waar icoon en heeft voornamelijk met de eerste games in de serie hoge ogen gegooid. Deze games zaten al in Mega Man Legacy Collection, maar het betrof in deze verzameling alleen de eerste zes titels. De overige vier Mega Man games ontbraken in de bundel. Het is dan ook niet gek dat Mega Man Legacy Collection 2 om deze vier games draait.
Mega Man Legacy Collection 2 Review

Als vanouds rete moeilijk

Maar dat was het dan ook. Naast Mega Man 7 tot en met Mega Man 10 zit er eigenlijk niets in deze collectie behalve de downloadbare content voor de laatste twee delen, een concept art gallerij en een handvol uitdagingen per game. En dat voor hetzelfde geld (ongeveer 30 euro) als de vorige bundel. Het is een karig pakket vergeleken met de eerste collectie. De toevoegingen van bijvoorbeeld Mega Man Battle Network had niet misstaan om het totaal aantal op peil te brengen.
De games in kwestie zijn in de collectie opgenomen zoals ze waren overgezet. Dit betekent dat ze ouderwets moeilijk zijn, met als moeilijkste deel Mega Man 9. Maar het betekent ook dat de games onderling nogal van elkaar verschillen. Mega Man 7 en Mega Man 8 zijn vormgegeven in een 32-bit grafische stijl en zijn bijzonder goed met de tijd meegegaan. Maar als je dan bij Mega Man 9 en 10 aankomt, heb je ineens weer de 8-bit stijl uit de eerste delen te pakken.
Mega Man Legacy Collection 2 Review

Voelt niet altijd even natuurlijk

Je mist dan ineens de graphics uit de voorgaande delen evenals het wat hogere tempo wat deze games aanhouden. De games zijn nou eenmaal zo gemaakt, maar het is wel even een vreemde gewaarwording als je ze achter elkaar speelt. Het geeft een beetje het gevoel alsof je je PlayStation 4 uit hebt gezet en op de NES verder bent gaan spelen.
Op de duidelijke verschillen na hebben alle games dezelfde behandeling gekregen. De games zijn grafisch een beetje opgepoetst om de kleuren wat beter over te brengen en de game niet helemaal wazig op de huidige tv’s te laten ogen. Het is in alle games mogelijk om de scherminstelling aan te passen naar normaal (de originele 4:3 verhouding) met een achtergrond of beeldvullend zonder randen.
Ook kun je bij iedere game een filter aanzetten, waardoor de game de weergaven krijgen alsof ze op een oud scherm geprojecteerd worden. Dit voegt wel wat bij aan het nostalgische gevoel dat de games met zich meebrengen. Helaas is het wat betreft de gameplay voornamelijk als vanouds gebleven. Hierdoor voelen sommige games echt verouderd aan als het aankomt op de reactietijd van Mega Man.
Mega Man Legacy Collection 2 Review

Een stapje terug

Het enige wat er aan deze collectie is toegevoegd op dit gebied is een auto-vuurknop en de mogelijkheid om checkpoints op te slaan (en te laden) waar je wil. Eigenlijk is dit ook weer een stapje terug vanuit de vorige collectie. Daarin kon je namelijk overal opslaan. Als laatste toevoeging kun je, om de game wat makkelijker te maken, een Legacy modus aanzetten.
Hierdoor worden de instant death gaten voor het grootste gedeelte afgedekt met platforms en worden speciale items wat makkelijker bereikbaar. Ook maakt dit de schade die vijanden doen wat draaglijker en doe je zelf net even wat meer schade. Al met al een leuke toevoeging voor de minder begaafde Mega Man speler, maar wel eentje die de games ineens wel heel gemakkelijk maakt.
Wat betreft de uitdagingen in Mega Man Legacy Collection 2 is er ook een stapje terug gedaan. De eerste collectie had nog behoorlijk wat uitdagingen naast de games, maar in deze collectie heb je twee remix levels, wat Boss Rush levels inclusief de Wiley bazen en dat was het wel. Het voelt onder aan de streep allemaal redelijk karig. Zeker in verhouding met het eerste deel.
Mega Man Legacy Collection 2 Review

Mega Man Legacy Collection 2 review - karige verzameling

Karig is dan ook wel het woord dat bij deze tweede Mega Man Legacy Collection past. De collectie games is absoluut een aanrader, zeker wanneer je de eerste collectie al gekocht hebt. Maar hou er rekening mee dat je nu simpelweg een wat kariger pakket aanschaft voor je drie tientjes.
Er zitten minder games in, met daarbij minder uitdagingen en eigenlijk geen andere content waar je echt iets mee kunt. Verder heeft Capcom een aantal dingen weggelaten en veranderd zoals de willekeurige savepunten en dat is echt heel jammer. De verschillende stijlen van de games helpen helaas ook niet mee, maar in deze collectie zit wel de tofste en de moeilijkste Mega Man!