Masters of Sex (seizoen 1) Review

zaterdag, 16 augustus 2014 om 10:00
Masters of Sex werd een tijdje terug de nieuwe Mad Men genoemd. Behalve dat beide tv-series zich afspelen in het verleden (Master of Sex in de jaren 50 en Mad Men in de jaren 60) is Masters of Sex wel hele andere koek. Seizoen één is sinds kort als retail verkrijgbaar in Nederland.
Tegenwoordig is seks heel normaal. Iedereen doet het, iedereen praat erover en van een wetenschappelijk onderzoek kijkt niemand op. Toch was dat in de jaren 50 wel anders waar wetenschap, serieuze wetenschap, bezig was met hele andere onderwerpen dan seks. Het was tijd voor onderzoek én seksuele revolutie in die tijd.
De serie is gebaseerd op twee echte figuren: William Masters (gespeeld door Michael Sheen) en Virginia Johnson (gespeeld door Lizzly Caplan). Zij waren de twee die bij uitstek vonden dat seks een prima onderwerp is voor wetenschappelijk onderzoek.

Seks, daar praat je niet over, laat staan..

Masters is werkzaam in het kleine ziekenhuis St. Louis en Johnson is zijn assistente. Seks is een taboe, maar voor Masters en Johnson een gebied dat nog onderzocht moet worden. Want er is zoveel te ontdekken. Waarom faken vrouwen een orgasme bijvoorbeeld? Wat gebeurt er allemaal tijdens seks? Masters wil antwoorden en hoe kan je die nu beter op tafel krijgen dan mensen te bestuderen die 'bezig' zijn? Aapjes kijken, naakte aapjes welteverstaan.
Hoewel de serie een drama betreft, bevat Masters of Sex genoeg humor. Alleen al de openingsscène is grappig: Masters die in een kast opgesloten zit, met een aantekeningenboekje en een klokje, om tijden te noteren. Hij kijkt naar mensen die met elkaar naar bed gaan, en noteert zijn bevindingen.

Veel bloot

De serie toont veel bloot van stellen die met elkaar naar bed gaan en ook vrouwen die moeten masturberen. Alles gebeurt in het geheim, omdat Masters niet al te serieus wordt genomen. De manier waarop Michael Sheen zijn rol neerzet is met overgave en volle overtuiging. Hij speelt een serieuze wetenschapper die alles wat hij geleerd heeft in het boekje probeert na te streven, maar niet met succes.

Wat speelt er precies?

Zo hoort een wetenschapper zijn emoties niet de bovenhand te laten voeren. Dit gebeurt wel als hij de beeldschone assistente Johnson aanneemt. Nergens wordt het uitgesproken, maar vanaf de eerste seconde dat Virginia in beeld loopt, lijkt Masters betoverd door haar schoonheid. Al snel wil hij haar een voorstel doen dat ze niet alleen anonieme stelletjes moeten observeren, maar dat ze ook zelf met elkaar naar bed moeten. Als kijker denk je maar één ding: zijn deze vrijpartijen in het belang van de wetenschap, of niet? Een vraag die lange tijd niet beantwoord wordt.
Assistent en professor doen verder niets met elkaar en na werktijd hebben ze hun eigen leven. Johson heeft twee kinderen en probeert vooral niet te serieus te worden met een jongen, en ondertussen probeert ze ook nog te studeren om een graad te halen. En Masters heeft thuis een vrouw die maar niet zwanger wil worden. Hij doet zijn best. Of toch niet? Als kijker bekruipt je al snel het gevoel dat de seks tussen Masters en Johson meer is dan het belang dienen dat wetenschap heet.

Spannend drama

Al lijkt Johnson totaal niet geïnteresseerd te zijn in Masters verder. Waarom zou ze ook? De man is te oud, ziet er niet aantrekkelijk uit en voor haar schoonheid staan genoeg mannen in de rij. Johnson lijkt echter maar met één ding het meest bezig te zijn: doorstuderen. Ze baalt ervan dat ze niet serieus genomen wordt als assistente van Masters. Mensen roddelen over haar dat ze alleen maar op de plek zit vanwege haar looks. Later blijkt dat ze behalve boops ook brains heeft. Wie had dat gedacht?
Naast de vele blootscènes is Masters of Sex een spannende serie om te kijken, doordat er genoeg gebeurt tussen diverse personages. Zo is er nog een jongeman die hoteldebotel is op Johnson en ook in het ziekenhuis werkt . Eerst wil Johnson hem, later weer niet. Hij wordt gek van haar, want wat wil ze nu eigenlijk? Als kijker vraag je je hetzelfde af: wat wil die vrouw nu precies?

Interessante personages en goed acteerwerk

Het is knap om te zien hoe de personages een bepaalde mystiek met zich meedragen. Als kijker weet je niet precies wat ze denken en wat ze willen, waardoor je elke aflevering (in totaal 12) geboeid blijft. De laatste aflevering is daardoor enigszins teleurstellend wanneer opeens emoties open en bloot op tafel worden gelegd. Al is het fijn om meteen te weten dat er overduidelijk een tweede seizoen aankomt!

Fijne serie!

Masters of Sex is een goede serie. Al lijkt hij niet op Mad Men, het is wel zo dat als je van Mad Men houdt, je zonder twijfel Masters of Sex ook kunt waarderen. De setting is fijn ouderwets en de verhaallijnen van iedereen blijven spannend genoeg om naast al het bloots nog wat extra's te bieden. En nu is de vraag: wat speelt er nu precies tussen Masters en Johnson? Kom maar op dus met seizoen 2!