How I Live Now (DVD) Review

zaterdag, 16 augustus 2014 om 11:00
Een opstandige Amerikaanse tiener wordt naar haar familie in het Engelse platteland gestuurd om daar haar zomervakantie door te brengen. De vakantie zorgt echter voor genoeg spanning en sensatie. Zo vindt de hoofdpersoon liefde, maar breekt de Derde Wereldoorlog tegelijkertijd ook uit. How I Live Now weet met deze elementen een ongekende mix van genres tot leven te brengen.
De hoofdpersoon in kwestie is Elizabeth, hoewel ze die naam heeft achtergelaten voor de naam Daisy. Aan het begin van de film heb je al meteen door wat voor type ze is. Een Amerikaanse opstandige tiener die zelf weet hoe alles in het leven werkt en liever alles alleen doet.
Daisy wordt alleen gespeeld door Saoirse Ronan, een Ierse actrice met een vrij heftig accent in het normale leven. Als je haar kent van andere films met dat heftige Iers accent, dan is het soms moeilijk om dat los te laten bij het kijken van How I Live Now.

Chagrijnige Amerikaan en vrolijke Britten

Hoe dan ook, het is duidelijk dat Daisy behoorlijk wat interne problemen heeft. Een overleden moeder, een vader waar ze niet goed mee op kan schieten en stemmen in haar hoofd die haar op een bepaald pad willen houden. Haar Engelse familie bestaande uit Edmond de oudste, Isaac de middelste en Piper de jongste, staan daarentegen heel positief in het leven wat meteen leidt tot een groot contrast. Hierdoor duurt het even voordat Daisy haar plek weet te vinden op het Engelse platteland.
Tussendoor ontmoet Daisy nog haar tante die het heel erg druk heeft met vredesonderhandelingen en om die reden voor een paar dagen naar Genève vertrekt. Net wanneer Daisy zich meer op haar plek voelt, wordt opeens Londen aangevallen door terroristen wat de start is van de Derde Wereldoorlog. Gezien de familie op het platteland woont, weten zij het geweld grotendeels te ontduiken. Toch verhuist de familie naar de schuur toe uit veiligheidsoverwegingen.
Daisy

Liefde overwint alles

Vanaf dat moment bloeit er een liefde op tussen Daisy en de oudste neef Edmond. In de film wordt er heel kort bij stilgestaan, maar How I Live Now is dus een liefdesverhaal tussen een neef en nicht. Het verhaal draait hier grotendeels om. Zo wordt de schuur ontdekt door het Britse leger waardoor de groep wordt opgesplitst in jongens en meisjes. Dit is een opsplitsing van de liefde, waarbij wordt afgesproken om elkaar weer te vinden bij het huis waar de liefde is ontstaan.
Wat uiteindelijk volgt is een heel ander soort film. Daisy weet samen met de jongste nicht Piper te ontsnappen en plant een route naar het huis waar hopelijk Edmond op haar wacht. De film verandert nu van een liefdesverhaal in het prachtige platteland van Groot-Brittannië naar een overlevingsfilm. Dit gedeelte van de film deed ons af en toe denken aan The Walking Dead. Zo zijn Daisy en Piper echt aan het overleven met als doel het zien van hun familie.

Van liefde naar overleven

In het tweede deel van de film komen er een aantal heftige en donkere scènes voorbij, die wij niet hadden verwacht. Zeker als je die vergelijkt met het tempo en stijl van het eerste deel van de film. Daarbij heeft Daisy ook een aantal aparte dromen over Eddie, waaronder eentje waarin ze naakt door een bos rent. Deze rare dromen zijn ook weer een hele aparte toevoeging aan een film die zoveel verschillende elementen met elkaar mengt, waardoor het contrast alleen maar groeit.
De film eindigt overigens vrij abrupt, waarin heel erg duidelijk wordt getoond wat voor persoonlijke groei Daisy heeft doorgemaakt. Een scene die te simpel en afgeraffeld aanvoelde. Vervolgens zit jij op de bank met de gedachte: "Wat heb ik nu eigenlijk net gezien?" Het is namelijk interessant hoe How I Live Now verschillende elementen en genres met elkaar weet te mengen, maar daardoor mist de film ook een soort kern en samenhang.
Piper, Isaac, Daisy, Edmond

Het boek komt niet goed tot zijn recht

How I Live Now is gebaseerd op het gelijknamige boek van Meg Rosoff. Uit het boek is waarschijnlijk inspiratie gehaald voor de stemmen in het hoofd van Daisy en de rare dromen in het tweede deel van de film. Beide zaken komen alleen niet goed tot hun recht. Hierdoor kijk je naar een film die goed zijn best doet om zoveel mogelijk materiaal uit het boek tot leven te brengen, maar daar niet in weet te slagen.
How I Live Now is overigens wel interessant voor jongeren om te zien, aangezien de film om een groep van jongeren draait in zowel vrolijke- als donkere tijden. De groep van jongeren wordt daarbij ook goed vertolkt door de betreffende acteurs. Zeker het jonge meisje Piper gespeeld door Harley Bird weet op momenten je hart te veroveren. Zet deze acteurs voor het prachtige Britse landschap en je hebt een prachtig plaatje. Een punt waar je regisseur Kevin Macdonald voor mag bedanken.

Gemengde gevoelens bij How I Live Now

Al met al is How I Live Now een film geworden met een interessante mix van genres; romantiek gemixt met overleven. Daarbij is er een erg leuke en goede cast gevonden om te spelen in een film waar jongeren de hoofdrol hebben. Aan de andere kant bestaat de film te veel uit losse elementen, zoals de rare dromen die niet goed tot hun recht komen in de film. Hierdoor houd je aan het einde van de film een leeg gevoel over, omdat de samenhang tussen de elementen en genres mist.