Mass Effect 3: Special Edition Review

donderdag, 29 november 2012 om 18:00
In maart verscheen Mass Effect 3 al voor consoles en PC, een role-playing game van top formaat! De Wii U is niet enkel bedoeld voor gezinnen, maar ook voor hardcore games, dus kan Mass Effect 3 niet ontbreken in de line-up.
De Wii U game is getiteld als Mass Effect 3: Special Edition. Wat is er zo speciaal aan zul je je misschien afvragen. De Wii U-versie is qua content gelijk aan de eerder verschenen game, alleen is er extra downloadbare content toegevoegd. Zo is onder andere de DLC Extended Cut bijgevoegd, From Ashes en nog wat multiplayer paketten. De DLC Omega zit er helaas niet bij.

Smaakvolle comic

Mass Effect is een franchise die al meegaat sinds 2007. Nintendo gaat met de Wii U op de hardcore tour. Toch is de kans groot dat Wii U eigenaren nog nooit in aanraking zijn geweest met de eerste twee delen. De serie is qua verhaal niet eenvoudig, maar toch heeft ontwikkelaar BioWare hier goed over nagedacht. Meteen voor deel drie gestart wordt, kunnen spelers ervoor kiezen om middels een comic (in de vorm van een film) het verhaal voorgeschoteld te krijgen. Ga er maar even goed voor zitten, want dit filmpje duurt wel even. Maar tjonge, wat ontzettend gaaf gemaakt. Die comic is zo smaakvol dat je werkelijk waar denkt: 'wauw', kippenvel!

Iedereen kan dit spelen

Maar waar het natuurlijk echt om gaat is Mass Effect 3, de game zelf. Hoewel je te maken hebt met een role-playing game is deel drie te spelen zoals je zelf wilt, iets wat nog niet kon bij deel een. Dus hoe speel jij; action, rpg of story? Je kunt het op de traditionele manier spelen, wat inhoudt dat je zelf in dialogen keuzes zult moeten maken en echt een uitgebreide rpg in handen hebt. Maar je kunt ook voor een meer actiegerichte methode kiezen, waarbij het verhaal zich ontluikt via cutscenes waar jij zelf geen invloed meer op uitoefent. BioWare denkt aan elke gamer en dat maakt dan Mass Effect 3 eigenlijk door iedereen gespeeld kan, en misschien wel moet, worden.

Uitroeien die Reapers

Mass Effect 3 is een waardige afsluiting van een trilogie. Hoewel het verhaal diepgaand is, speelt dit zich in een notendop af: hoofdpersoon Commander Shephard moet allerlei rassen verenigen. De grootste rivaal zijn de Reapers (monsters, machines!). Dit gedrocht zit al tijdenlang in de weg en het wordt tijd ze voorgoed uit te roeien. De game zelf staat als een huis, waarbij shooter liefhebbers uren vermaak krijgen voorgeschoteld zoals al duidelijk werd uit de eerdere recensie van onze Christian.

GamePad opties stellen wat teleur

De grote vraag is natuurlijk hoe Mass Effect 3 op de Wii U gespeeld wordt, nu Nintendo als nieuw stukje techniek de GamePad op de markt heeft gebracht. Eigenlijk voegt het niet bijzonder veel toe. Zoals zo vaak met nieuwe consoles en dergelijke, weten ontwikkelaars in het begin de nieuwe opties nog niet volledig te benutten. Dat geldt ook voor Mass Effect 3 op de Wii U. Wat de GamePad in de game zelf aanbiedt is een plattegrond. Op deze kaart staat de omgeving, maar nog belangrijker is het gegeven dat vijanden in het rood zijn aangegeven. Zo kun je in een oogopslag zien waar vijanden zich bevinden. Op zich is dat handig om zoiets in een oogopslag te zien. Het is alleen wel zo dat om zoiets onbenulligs op de GamePad te kijken, het ook wel afleidt. Kijk je simpelweg op je tv, dan zie je vanzelf – zoals je gewend bent – de vijanden verschijnen, schiet je ze neer en ben je ook klaar. Iets zinvoller is dat je met een druk op de knop bij je skills kunt. Mass Effect 3 draait om het kunnen aanpassen van veel dingen. Met de GamePad kun je dit door een paar luttele seconden regelen, dus dat is zeker handig.
Verder schijnt er nog een extra wapen te zijn dat zich laat bedienen met het touchscreen, maar die zijn wij nog niet tegengekomen. Tot slot biedt Mass Effect 3 op de Wii U Off TV-Play aan, wat inhoudt dat je de volledige game op de GamePad kunt spelen, als een soort handheld. Het voordeel daarvan is dat ondertussen iemand bij je op de bank lekker kan zappen op de tv. De GamePad heeft wel, net als bij FIFA 13, een klein nadeel en dat is de plaats van de rechter thumb stick. De bediening werkt minder lekker als bij een PS3 of Xbox 360 controller omdat mensen met kleine handen hun rechterhand een stukje moeten verplaatsen, in plaats van enkel hun duim. Gelukkig kent de Wii U ondersteuning van de Wii U Pro controller.

Voor wie?

Maar voor wie is Mass Effect 3: Special Edition bedoeld? Daar kunnen we heel duidelijk over zijn: voor die mensen die geen Mass Effect 3 in huis hebben. Zodra je beschikt over een PlayStation, Xbox 360 of PC luidt ons advies: haal dan de versie daarvoor. Die versies zijn grafisch iets scherper door ondersteuning van 1080p, waar de Wii U versie niet verder gaat dan 720. En de opties van de GamePad zijn dus niet noemenswaardig om de game daarvoor aan te schaffen. Mensen met enkel een Wii U kunnen met een gerust hart Mass Effect 3: Special Edition aanschaffen. Die game staat als een huis en je hebt uren vermaak met een titel die je als gameliefhebber simpelweg niet wilt missen.

Goede game

Mass Effect 3 is een mooie afsluiting van een toffe trilogie. Houd je van diepgaande verhalen, veel actie,maar toch ook rpg-elementen, dan is Mass Effect 3: Special Edition zeker iets om in huis te halen. De game ziet er goed uit op de Wii U en speelt lekker weg. Wel is het zo dat de opties van de GamePad niet heel uitgebreid of speciaal zijn. Mass Effect 3 is voor mensen die enkel een Wii U hebben, andere mensen kunnen beter voor Mass Effect 3 gaan op de consoles of PC. Hoe dan ook: iedere RPG en science-ficton liefhebber moet eens in de rol gekropen zijn van actieheld Commander Shephard.