Mary Poppins 50th anniversary Review (Blu-ray)

door ana-nl
dinsdag, 20 mei 2014 om 13:57
“Met een klein schepje suiker is een pilletje geen punt“, het is een van de vele tegeltjeswijsheden waarin Mary Poppins spreekt. Inmiddels is de film vijftig jaar oud en brengt Disney een speciale editie naar Blu-ray. Oude troep?
De musicalfilm moet je maar net liggen natuurlijk, maar als je Saving Mr. Banks hebt gezien, dan heb je ongetwijfeld ook die drang gevoeld Mary Poppins (weer) te zien. Immers draait Saving Mr. Banks om het gesteggel dat Walt Disney had met schrijfster P.L. Travers, een dame die een vertekenfilmisering van haar geliefde Poppins absoluut niet zag zitten.
Mary Poppins is een van de laatste films waar Walt Disney zelf de premiere van kon bijwonen. Immers is die in 1964 verschenen en overleed Disney in ’66. Het toffe aan deze Blu-ray is dat er beelden van die premiere bij elkaar zijn gepuzzeld. Dit filmevenement was namelijk uitgezonden op televisie. Je ziet daarin onder andere mevrouw Travers op de rode loper, die later ontzettend ontevreden bleek over deze musicalfilm.

Kun je een beetje zingen?

Zonde, want regisseur Robert Stevenson heeft het goed gedaan. Hij stond eerder aan het roer van Old Yeller en heeft na Mary Poppins nog succesjes gehad met Bedknobs and Broomsticks en The Love Bug. Maar zo’n regisseur staat natuurlijk achter de schermen, er hangt heel veel af van de acteurs. Zijn ze aandoenlijk, zijn ze makkelijk om dol op te worden? Kunnen ze het verhaal goed overbrengen? En natuurlijk iets wat in dit genre ook nog speelt, is of iemand wel een beetje kan zingen en dansen.
Nu uit op Blu-Ray
Julie Andrews (The Sound of Music) en Dick Van Dyke (Diagnosis Murder en Night at the Museum), het blijkt een gouden koppel. De film begint al uiterst aandoenlijk in Londen met een charmante one-man-band Bert (gespeeld door Van Dyke) die geld probeert te verdienen. De rijken vinden hem geweldig, maar betalen hem daar helaas niet naar. Ondertussen zien we het gezinnetje Banks dat op zoek is naar de perfecte nanny. Mary Poppins (gespeeld door Julie Andrews) komt langs en met een snufje magie hier en daar fleurt ze het gezin helemaal op.
De film is wel van de hak op de tak. Het ene moment zitten ze bij een kennis die lachend ergens in de lucht hangt, het volgende wordt er door schoorsteenvegers druk gedanst op daken. Je valt van het ene wonder in het andere en dat past natuurlijk goed bij de visie van Disney (dat zie je immers ook terugkomen in Disneyland), maar met alle liedjes kan het zijn dat je dat slecht trekt. Uiteindelijk is het bovendien wel erg zoetsappig, tot het moment dat het gezin naar de bank gaat, maar zelfs een oude film als deze zullen we niet verklappen.

Een opvallende Disney-film

Mary Poppins valt op door de combinatie van live action en animatie, oftewel ‘echte mensen’ en tekenfilmfiguren. Moeilijk om te acteren, want waar moet je nu precies kijken en hoe makkelijk is het om het toch echt te doen overkomen terwijl je in de leegte kijkt naar een oranje scherm. Later worden immers pas de pinguïn-obers erbij gehaald. Anno 2014 denk je bij sommige scenes alsnog: “hoe doen ze dat toch?” Vooral het moment dat de kids met Mary en Bert in een draaimolen zitten en daar zo uitvliegen is indrukwekkend voor die tijd.
Dit is een klassieker, eentje die recht uit het hart komt van zowel de makers als de acteurs. De film werd gemaakt in een tijd die je je nu amper kunt voorstellen en juist daarom is het zo fascinerend om te zien welke technieken er zijn gebruikt om die schattige geanimeerde schapen zo naast echte mensen in beeld te krijgen. Eerlijk is eerlijk, die technische snufjes zijn zeer bepalend voor deze film. Immers zou die magische wereld van Mary lang niet zo interessant zijn zonder tekenfilm-invloeden. Gelukkig wordt er ook op andere manieren met jou als kijker gespeeld, zoals wanneer Mary enorme dingen uit haar veel te kleine tas trekt. Hoe oud je ook bent, dat blijft grappig om te zien.

Oude extra's

Gelukkig kun je op deze Blu-ray niet alleen nieuwe, maar ook ‘classic’ extra’s bekijken waarin nog even haarfijn wordt uitgelegd hoe die vele special effects tot stand zijn gekomen. Er zijn zelfs clipjes waarin je heel grappig de verschillende lagen ziet verschijnen en verdwijnen zodat je goed kunt zien hoe die bijzondere tekenfilmwereld met echte mensen is gemaakt. Heel gaaf en leuk als je meer visueel bent ingesteld en niet zit te wachten op audio-commentaar bij de film.
De nieuwe features van deze Blu-Ray zijn niet om over naar huis te schrijven. Er zit wel een grappige extra op waarin meer aandacht is voor Saving Mr. Banks en dan vooral de muzikale kant ervan. Maar verder zijn de extra’s iets te veel reclame voor Saving Mr. Banks in plaats van echte interessante wetenswaardigheden over Mary Poppins.
Aan de andere kant vullen ze wel de classic extra’s goed aan. De extra’s van Mary Poppins the Broadway Musical had er niet op gehoeven, want die zijn niet bijster interessant als deze Blu-ray koopt voor de film en Disney. Die Broadway-musical extra’s zijn bovendien wel erg gefocust op de hoofdrolspelers.

Mary-oke

Er is ook een karaoke-gedeelte waarin je al die catchy nummers uit de film kunt meezingen door woorden die op een grappige manier in beeld worden gebracht. De muziek, die grotendeels in handen was van de broers Sherman. Chim Chim Cher-ee, zing je makkerlijk mee met Mary-oke. Het is voor velen echter een ietwat overbodige extra, want de nummers worden in de film herhaald waardoor je ze ook wel zo kunt meezingen.
Het is een stokpaardje, maar het is erg tof om de film te bekijken met commentaar van de makers. Niet alleen de regisseur, maar ook actrice Karen Dotrice (die dochter Jane Banks speelt), Julie Andrews en Dick van Dyke geven hun commentaar bij de film en dat geeft hele leuke inzichten in wat er op de set gebeurde.
Zo werden de kinderen soms echt niet ingelicht over wat er ging gebeuren, zodat hun verbaasde reactie echt is. Bijvoorbeeld op het moment dat Poppins uit een flesje drie verschillende kleuren vloeistof schenkt.
Recensie

Een terecht kassucces

Mary Poppins kostte zes miljoen dollar om te maken, maar bracht 28 miljoen dollar op en zit met alle DVD’s en Blu-rays inmiddels al op 102 miljoen. Daar zal deze Blu-ray ongetwijfeld weer een extra bijdrage aan gaan leveren, hoewel de classic extra’s interessanter zijn dan de nieuwe.
Mary Poppins versloeg Goldfinger en My Fair Lady als de meest succesvolle film van 1965 en verdiende vijf Oscars (en was genomineerd voor 13 Oscar). Dat heeft nog nooit een andere Disney-film Mary Poppins nagedaan. Plus, de opbrengsten zijn gebruikt om een groot stuk land in Orlando, Florida te kopen. Drie keer raden waarvoor! Voor een wereld die in ieder geval anno 2014 net zo supercalifragilisticexpialidocious is als de film Mary Poppins ook nog steeds is.