Marvel's Midnight Suns Review - Strategie op orde, maar te veel van het goede?

donderdag, 01 december 2022 om 17:30
midnight suns gameplay overview 4f1667985967
Marvel brengt naast populaire films en strips ook steeds meer games uit. Ontwikkelaar Firaxis Games en uitgever 2K hebben nu een nieuw bovennatuurlijk avontuur ontwikkeld met strategische missies. In onze review van Marvel's Midnight Suns ontdek je of dit avontuur je tijd waard is.
Marvel's Midnight Suns is een ander soort game dan dat we van Marvel gewend zijn. Waar games als Marvel's Spider-Man en Marvel's Guardians of the Galaxy de focus meer leggen op actie is Midnight Suns vooral strategisch met wat RPG-elementen. Karakters van de Avengers, X-Men, Runaways en een boel andere Marvel superhelden vormen de Midnight Suns en moeten het opnemen tegen een demonische slechterik genaamd Lilith. Zij is door Hydra ontwaakt uit een diepe slaap en hierdoor zit het einde van de wereld eraan te komen. Het is aan de Midnight Suns om Lilith en haar leger tegen te houden.

Vorm de Midnight Suns

Het verhaal van Marvel's Midnight Suns is voor de hand liggend. Er is een slechterik ontwaakt die op het punt staat om alles en iedereen te vernietigen. Een team van Marvel superhelden moet dit kwaad tegenhouden. Tijdens dit avontuur krijgt het team nog meer superhelden op hun pad die zich bij de Midnight Suns voegen, maar er zijn ook juist weer iconische karakter die vechten voor Lilith. Het verhaal zit vol met leuke wendingen en verassingen, dit is dan ook een hele goede ervaring.
Bovendien is het ontzettend vet het is om deze superhelden van Marvel samen te zien. Hoevaak zie je nou Iron Man en Ghost Rider samenwerken? Ook de andere Marvel superhelden en slechterikken die niet in het team zitten worden niet vergeten. De karakters maken tijdens gesprekken namelijk steeds referenties naar andere iconische karakters en beroemde avonturen. Zo wordt een paar keer een opmerking over Captain America gemaakt en vertelt Spider-Man hoe hij een keer is opgegeten door Sandman.
Hoewel deze referenties tot op zekere hoogte leuk zijn, wordt dit in Marvel's Midnight Suns al snel teveel. Bij andere Marvel projecten worden er kleine referenties gemaakt naar andere karakters of helden die niet in de film of game zitten. Dit zijn dan ook één van de veste aspecten van Marvel. Bij Marvel's Midnight Suns wordt er bijna wel in een kwart van alle gespreken zo'n referentie gemaakt, waardoor het niet eens meer verassend of cool is. Daarnaast is een groot deel van de opmerkingen niet eens logisch, aangezien het karakters als wie je speelt deze helden nog niet eens ontmoet heeft.
20221117215855 1f1669729738

Creëer een eigen held

In Marvel's Midnight Suns neem je als speler de controle over het karakter genaamd The Hunter. Dit is een held die speciaal voor deze game bedacht is. Hunter is het kind van Lilith en is ontwaakt door de Midnight Suns omdat dit karakter de enige is die Lilith kan tegenhouden. Als speler kun je volledig het uiterlijk van The Hunter bepalen. Daarnaast kun je net als andere role playing games, in Marvel's Midnight Suns dialogen kiezen die het karakter uitspreekt. Hierdoor kun je The Hunter vrienden laten worden met andere Marvel helden.
Maar het probleem is helaas wel dat dit zelfgemaakte karakter tegenvalt. The Hunter heeft niet alleen een slechte naam (de andere Marvel helden in de game maken hier zelfs opmerkingen over), maar hij of zij heeft ook weinig persoonlijkheid of emotie. Zowel de mannelijke als vrouwelijke stemacteur klinkt droog en levenloos, al is de vrouwelijke wel net wat beter.
Daarnaast heeft Hunter bijna geen lichaamstaal en tijdens elk gesprek staat dit personage gewoon stil voor zich uit te kijken. Het karakter is gewoon zo saai als het maar kan. Hunter is verder ook nog eens honderden jaren oud en past niet bij de andere helden en brengt dan ook de potentie van de rest om interessant en leuk te zijn omlaag. Het is dan ook niet per se vermakelijk om als dit karakter te spelen, ondanks dat het idee in theorie wel goed gevonden is. Zelfs in de missies heeft Hunter de meest saaie aanvallen. De andere karakters steken in optreden, design, persoonlijkheid en animaties ver boven The Hunter uit.
midnight suns gameplay overview 3f1667985777

Missies met diepgang

In Marvel's Midnight Suns ga je op verschillende missies. Hiervoor kies je elke keer uit alle midnight Suns drie helden, die mee op missie mogen. Deze lijken op het eerste gezicht hetzelfde als de missies van de X-COM games van Firaxis en 2K, dit is alleen helemaal niet zo. X-COM is namelijk meer real time strategy, maar Marvel's Midnight Suns is een soort kaartspel. Dit kaartensysteem zit dan ook erg leuk in elkaar. Elke ronde krijg je voor de helden verschillende kaarten met aanvallen en manoeuvres. Hierdoor moet je strategisch nadenken over welke kaarten je speelt en op welke volgorde.
In de missies neem je het over het algemeen op tegen oninteressante karakters zoals Hydra agenten. Deze missies worden wel leuk gemaakt doordat er allerlei doelen behaald moeten worden. Zo moet je naast het uitschakelen van de vijanden, bijvoorbeeld ook nog eens binnen drie rondes een helicopter vernietigen. Daarnaast moet je vaak, per se één karakter meenemen en dit is goed bedacht van de makers. Zo moet je namelijk verplicht elk karakter een kans geven en vind je misschien je nieuwe favoriete held. Dit alles zorgt er ook voor dat de missies nog wel leuk blijven om te spelen.
Er zijn ook missies waarin je eindbazen moet verslaan. Zo neem je het aan het begin van de game op tegen Venom. Deze eindbazen hebben nog eens hun eigen originele manieren om het de helden extra moeilijk te maken. De huid van Venom wordt soms gevaarlijk voor aanvallen waarbij je hem aanraakt en moet je hem eerst van veraf treffen, voor hij weer normaal aanvalbaar is. Ook zet hij met zijn symbiote de helden vast waardoor ze eerst losgemaakt moeten worden. De missies van de game zitten dus echt leuk in elkaar, zijn vermakelijk en zijn dan ook het beste onderdeel van de game. Firaxis blijft de koning in het ontwikkelen van games met strategie.
midnight suns gameplay overview 2f1667985768

Wanneer is het 'te veel'

Naast de missies zijn er in de game nog veel meer activiteiten om te doen. Zo hebben de Midnight Suns een basis genaamd 'The Abbey'. In deze basis zijn er allerlei geheimen te ontrafelen. De geest van Marvel karakter Agatha Harkness zweeft rond en helpt je om deze geheimen te vinden. Daarnaast kun je als The Hunter een band ontwikkelen met de andere teamleden door activiteiten met ze te doen en met ze te trainen. Ook kun je als je langs ze loopt de andere personages complimenten geven, wat een erg raar systeem is en awkward overkomt. Verder zijn er in Marvel's Midnight Suns vriendengroepjes gevormd waarmee je af een toe iets kunt doen en zijn er talloze verschillende 'lootboxes' open te breken die de kaarten die je tijdens missies gebruikt beter maken.
Er is heel veel te doen in Marvel's Midnight Suns, eigenlijk misschien wel te veel. Het lijkt net alsof de ontwikkelaars te veel games in één wilden maken, maar dit is niet helemaal geslaagd. De missies zijn het allerleukste deel van de game, alleen duurt het vooral aan het begin zolang voordat je deze daadwerkelijk kunt spelen. Er zijn wat leuke elementen, het vriendschappensysteem is bijvoorbeeld goed bedacht. Maar de game bevat gewoon zoveel extra taken en content, terwijl de missies juist het ding is wat de game goed maakt.
Verder moet je ook voor elke training of voor het openen van objecten, steeds weer naar andere locaties in The Abbey lopen. Dit voelt zo ouderwets aan, maar dan niet op een goede nostalgische manier. Het is ook niet alsof de wereld er prachtig uitziet en interessant is om te ontdekken. De graphics van de game zijn ook niet heel fantastisch en op veel plekken is het gewoon erg leeg. Het lijkt door verschillende RPG systemen die ouderwets in elkaar zitten en de graphics en animaties bij The Abbey net alsof de game tien jaar geleden had moeten uitkomen. Terwijl de animaties en alles tijdens de missies zelfs juist weer erg modern zijn en er geweldig uitzien.

Marvel's Midnight Suns Review - Vermakelijk maar langdradig

Marvel's Midnight Suns bevat veel goede ideeën. Aallereerst is het concept dat je de iconische karakters van Marvel in een strategisch kaartspel gebruikt, al erg origineel. Maar ook de helden van bijvoorbeeld The Avengers en X-Men samen zien in één game is erg vet. Bovendien is het een super leuk idee om een eigen karakter in deze wereld te creëren en beste vrienden te worden met de andere Marvel superhelden. Hoewel het allemaal op papier goed klinkt, valt het alleen toch op veel punten tegen.
Zo is The Hunter als wie je speelt, het met oninteressante karakter in de game en daarom is het juist vervelend dat het verhaal het meest om dit personage draait. Verder is grappig dat er referenties worden gemaakt naar andere Marvel helden en gebeurtenissen uit de strips, alleen gebeurt dit zo vaak en is dit na een paar uur al niet meer leuk. Als laatst lijkt het ook net alsof Firaxis en 2K teveel verschillende soorten games in één wilden proppen, want er zijn gewoon veel oninteressante en langdradige taken. Net als de X-COM games weten deze makers hoe je uitdagende en vermakelijk strategische missies moet ontwikkelen. Marvel's Midnight Suns doet misschien veel dingen die beter hadden gekund, Firaxis blijft nog steeds de koning in strategie games.