Marvel vs Capcom Infinite Review - Schop kont met je favo dreamteam

zaterdag, 23 september 2017 om 19:42
“Hadouken!”, moeten we nog even doorgaan? Het is één van die typische quotes van karakters die we allemaal wel kennen. Voor vechtliefhebbers is er nu een soort natte droom aangebroken met Marvel vs. Capcom Inifinite waarbij twee inspiratievolle werelden samenkomen. In deze Marvel vs Capcom Infinite review lees je er alles over.
Hadouken is natuurlijk dé uitspraak die we al zo vaak gehoord hebben in de langlopende vechtserie Street Fighter van Capcom. Maar behalve die te gekke fighter heeft Capcom nog een hoop goede series uitgebracht. Wat te denken van Devil May Cry, Resident Evil en Dead Rising? Het is slechts een greep uit aan het aanbod en met veel te gekke hoofdpersonages kan je dus een partijtje kont schoppen tegen Marvel personages!
marvel vs capcom infinite review afbeelding 1

Bekende helden

Kijk dus niet vreemd op als je opeens in de heldenpakken staat van Iron Man, Thor of Captain America. En het mooie is dat alle bekende moves uit de comics, films en games vertegenwoordigd zijn in Marvel vs. Capcom Infinite. Een feestje voor de fans. Zelfs als je niet bekend met alle personages en series, zit er wel iets tussen wat je wél kent. En dan is het puur genieten.
Zodra je de game opstart, zie je dat Marvel vs Capcom meerdere opties heeft: story, battle, training, mission mode, en collection. Het is aan te raden om te beginnen met training of mission modus, omdat je hier de 30 karakters goed kunt leren kennen. Lekker oefenen met de standaard aanvallen, speciale aanvallen én infinity stones. Want dat laatste geeft een extra ‘touch’ aan het hele verhaal. Tijdens elke match kun je een bepaalde steen toevoegen die je extra krachten geeft in een wedstrijd. Het zorgt voor extra tactiek en dynamiek.
marvel vs capcom infinite review afbeelding 2

Steen, papier schaar

In totaal zijn er zes van deze stenen. Ondergetekende is zere te spreken over de Time Stone. Met één druk op de knop ga je snel naar een vijand toe, waardoor je bijvoorbeeld heel makkelijk die persoon in een greep kan pakken voor een speciale aanval. En dan heb je meteen heel wat extra schade aangebracht. Het is ook perfect om soms je vijand sneller af te zijn als hij of zij jou extra schade wil toebrengen. Je moet een beetje klieren om uit te zoeken wat jouw speelstijl is, hetzelfde geldt voor de personages.
Want je gaat een match in met twee personages en je kunt alle vreemde combinaties maken die je wilt. Dante met X? Check. Ryu met Iron Man? Check. Alleen daardoor kun je al uren, maar dan ook echt uren in deze vechtgame stoppen om uit te zoeken hoe jouw gouden duo eruit ziet om ze vervolgens alle kneepjes van het vak te leren. Dat doe je in in Missions.
marvel vs capcom infinite review afbeelding 3

Verhaal op de achtergrond

Als je dan wat uurtjes getraind en geoefend hebt, kun je doen wat je wilt. Arcade vechten, zoals we vechtgames kennen, je skills online testen óf eerst op je gemak het verhaal doorlopen. Want jawel, Marvel vs Capcom Infinite heeft een verhaal om te doorlopen. We hebben niet de tijd bijgehouden hoe lang we hier mee bezig waren, maar naar schatting vier uur.
Dat is niet veel, maar het is dan ook meer een extraatje voor de gehele game. De vechtgames van tegenwoordig zijn niet meer de vechtgames uit de jaren ’80 en ’90 met een arcade modus of ladder om te voltooien. Tegenwoordig hebben vechtgames een verhaal en als ontwikkelaar doe je bijna niet meer mee als je dat niet hebt.
Denk aan Mortal Kombat, Street Fighter Tekken en Injustice 2. Zij gingen allemaal Marvel vs Capcom Infinite al voor. Al gebied eerlijkheid wel te zeggen dat Marvel vs Capcom Infinite misschien wel het minst interessante verhaal aanbiedt van al deze vechtgames. Het boeit niet, de animaties zijn niet overtuigend en de dialogen zijn vaak suf. Eigenlijk een beetje een domper dus.
Maar wat wél leuk is zijn de gevechten an sich! Want Marvel vs Capcom Infinite speelt smooth en voor een vechtgame is er niets belangrijker dan dat. Dat de combinaties die je eruit perst meteen uitgevoerd worden, dat je blokt, je personage ook écht blokt en als je die ene speciale aanval je mouw uitschudt, dat dat ook gebeurt. Met die gameplay en de gevechten zitten het zeker snor in deze game. Dat werkt allemaal. Gelukkig maar! Want het zorgt ervoor dat Marvel vs Capcom Infinite overeind blijft als vechttitel en zeker bestaansrecht heeft.
marvel vs capcom infinite review afbeelding 4

Laadschermen

Want helaas heeft de game naast dat suffe verhaal nog een paar minpunten. Zo kampt de Xbox One-versie met tergend, maar dan ook echt tergend lange laadtijden. Als je arcade opstart, mag je soms wel een minuut wachten voor het scherm verandert en soms denk je zelfs dat je gehele console vastloopt. Een enkele keer is dit zelfs gebeurt! Ook tussendoor heeft de game bijzonder vervelend lange laadtijden die niet meer van deze tijd zijn. En dan nog wat: zoek vrienden om de game offline mee te spelen, want die match online ga je (helaas) niet altijd vinden. Het bewijst de populariteit van deze titel op de Xbox One. De game leeft niet voldoende.
Is dat terecht? Niet helemaal dus. Want met 30 personages en twee te gekke werelden kun je leuke partijen vechten. Voordat je elke poppetje uit je hoofd kent, ben je dagen verder. En de diverse stages om in te vechten zijn tof, de infinity stones die voor een stukje extra tactiek zorgen zijn tof. En eigenlijk is Marvel vs Capcom Infinite als je door alle gebreken heen kijkt, een vrij stabiele vechtgame waar jij je dagen, weken, zo niet maanden mee kan vermaken.
marvel vs capcom infinite review afbeelding 5

Marvel vs Capcom Infinite review - Schopt kont

Dat is tenminste, als je de graphics en animaties soms vergeeft en tergend lange laadtijden de tijd gunt. Want als je dat niet kunt, dan is Marvel vs Capcom Infinite niet aan jou besteed. Maar stiekem vinden wij het zeer tof om in teamverband kont te schoppen met een team dat bestaat uit Dante en Ryu. Hadouken!