Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order Review - De ultieme mash-up!

maandag, 22 juli 2019 om 13:55
Superhelden en -schurken, die heeft de catalogus van Marvel genoeg, Maar wat nou als je al die karakters in één game zou stoppen? Het antwoord krijg je met Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order en in deze review lees je wat deze dungeon crawler allemaal voor je in petto heeft.

Alles van Marvel in één

Al meer dan tien jaar kunnen we genieten van alle toffe superhelden die Marvel te bieden heeft op het witte doek, met End Game als spectaculaire climax eerder dit jaar. Gelukkig is het superheldenvirus nog niet gaan liggen en kun je nu rustiger verder genieten van de gehele cast en meer in Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order. Deze top-down dungeon crawler propt zo’n beetje elk karakter dat ooit uit de hoge hoed van Stan Lee is getoverd en knalt ze bij elkaar, wat resulteert in een feest der herkenning en een chaotisch spektakel.
Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order borduurt verder op de basis die is gelegd door de eerste twee delen in de serie. Met een een top-down perspectief ren je met vier karakters door de verschillende levels heen en is je opdracht simpel: sla alles kort en klein wat je in de weg staat. En in dit geval is dat de Black Order zelf, onder leiding van de paarse bad guy Thanos. Hij heeft zijn zoektocht naar de Infinity Stones nog steeds niet opgegeven en zijn acties worden al snel opgemerkt door de bekende Marvel helden.
marvel ultimate alliance 3 the black order review

Reis naar alle bekende locaties

In een pakweg twaalf uur durende achtbaanrit reis je van wereld naar wereld om achter de Infinity Stones aan te gaan en ze te verzamelen voordat jouw aartsrivaal dat voor elkaar krijgt. Tijdens die rit kom je dus niet alleen op de meest iconische locaties, waaronder Avengers Tower en Asgard, maar je leert ook aan de lopende band nieuwe helden kennen. En die goedzakken kun je ook nog eens zonder problemen in je team stoppen! Zodoende kun je de ultieme cross-over creëren met karakters uit de verste hoeken van de Marvel-catalogus.
Het leuke daarbij is dat elk karakter een eigen set met aanvallen heeft en dat je bepaalde krachten goed kunt combineren om sterkere combinaties te maken. Naast je basisaanvallen met de Y- en X-knoppen, kun je ook sterkere krachten inzetten die te gebruiken zijn aan de hand van een powerbar. Met een druk op de knop begint Deadpool dan bijvoorbeeld bommen om zich heen te smijten, waarna Ghost Rider met het grootste gemak alles in de hens steekt. Je beeld spat bijna uit elkaar van de effecten en dat is precies het sterke punt van Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order.
Want de orde die de titel suggereert is in geen velden of wegen te bekennen. De chaos tijdens het spelen is constant aanwezig, maar is wel dermate gecoördineerd dat je het overzicht niet kwijtraakt. Meestal niet dan, want soms zie je door de explosies en alle lichteffecten het spreekwoordelijke bos niet meer. Of in dit geval jouw favoriete helden. Van begin tot eind zit je op het puntje van je stoel, al is het maar om ervoor te zorgen dat je niet het loodje legt.

Nodig je vrienden uit

Vind je het in je eentje toch lastig worden, nodig dan een paar vrienden uit om met je mee te spelen. De game ondersteunt namelijk co-op met maximaal vier spelers, waarbij elke speler aan één losse joy-con al genoeg heeft. De AI in de game doet namelijk wel zijn werk, maar het kan allemaal een stuk efficiënter en sneller. Met drie extra menselijke helden aan het roer kom je zonder problemen door het verhaal heen op de ‘normale’ Mighty-moeilijkheidsgraad. Die moeilijkheidsgraad biedt je een prima uitdaging, zonder écht frustrerend te worden.
Nee, die frustratie begint pas bij de moeilijkste modus, Superior, die je vrijspeelt zodra de credits de eerste keer over het scherm rollen. Het laat zien hoe je tegen de game aan moet kijken. Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order is zo gemaakt dat het juist aantrekkelijk is om je avonturen vaker te beleven. Zodoende level je je karakters verder op en speel je ook nieuwe kostuums vrij, al zijn die cosmetische extra’s een beetje karig in de game.
Veelal zijn de extra outfits niet meer dan dezelfde pakjes met een ander likje verf. Zeker met de inspiratie die er vandaag de dag te halen valt uit de films, comics én games binnen het Marvel-universum, valt de originaliteit van ontwikkelaar Ninja Theory op dit front een beetje tegen. Daarbij voelen de upgrades – waar er overigens echt een honderden van zijn – niet echt impactvol tijdens het spelen. Praktisch alles op dit gebied sleutelt aan statistieken van je helden en biedt visueel geen veranderingen.

Op sommige punten iets te simpel

Helaas dus geen gekke nieuwe wapens en outfits voor je helden, maar een simpele boost in het aantal levenspunten of het percentage schade dat je uitvoert bij je vijanden. De skilltrees in de game kunnen in het begin wat overweldigend overkomen, maar je komt er al snel achter dat het allemaal niet bijster ingewikkeld is. Het sluit prima aan op de kern van de gameplay, simpel en praktisch. Prima natuurlijk, maar iets meer diepgang was toch niet verkeerd geweest.
Het blijft nu toch een beetje simpel knopjes rammen totdat je vijand geen health meer heeft. Zwaardere vijanden hebben een staminabalkje dat je eerst moet leegmaken voordat je kunt aanvallen. Maar ook hier is het principe hetzelfde, doorrammen tot de balk leeg is. Wellicht hadden meer combo’s, zoals in traditionele fighters als Mortal Kombat of Injustice 2, de dynamiek wat goeds gedaan voor de lange termijn, maar je speelt Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order niet door vanwege de diverse mogelijkheden.
Hou er bovendien rekening mee dat niet alleen de normale vijanden in de game je tegenwerken. Ook de camera wil soms flink irritant doen, waardoor je niet goed ziet waar je tegenstander of jouw eigen karakter is. Zeker in smalle gangetjes kan dat nogal wat problemen oproepen. Het is geen ramp, maar het bederft de spelervaring soms wel en moet daarom aangekaart worden.

Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order Review - Spectaculair

Kun je daar doorheen prikken, geniet van vooral van het spektakel in de co-op. Hoewel de game prima solo te doorkruisen is, kan het niet genoeg aangeraden worden om dit Marvel-avontuur lekker met je vrienden door te spelen. Het levert niet alleen een heleboel gezelligheid op, maar je hebt ook meer aan elkaar en haalt het optimale uit de vier karakters die jullie kiezen. Het reizen door de iconische locaties is een genot voor elke fan van het bronmateriaal en ook de aanwezigheid van minder bekende karakters is enorm tof.
Voor die hard fans is het een feest der herkenning en voor relatief nieuwe mensen is deze dungeon crawler een leuke eerste kennismaking met wat Marvel nog meer te bieden heeft naast Captain America en Iron Man. De gameplay is voor sommige mensen wellicht iets té simpel en ook de camera wil niet altijd meewerken, maar alles bij elkaar opgeteld is Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order een heerlijke zomergame en bovendien een solide nieuwe exclusive voor de Nintendo Switch.