Marvel Super Hero Squad Online Review

maandag, 28 januari 2013 om 17:00
In een tijd waarin het superhelden genre helemaal hot is, is het natuurlijk niet onlogisch dat we daar ook de nodige bijproducten van zien. Merchandise, stripverhalen, films en natuurlijk ook games staan prominent op de voorgrond. Want een tijdelijke uitweg van de realiteit waarin je je even een superheld kunt wanen, is natuurlijk een gouden ticket voor velen van ons. Wie wil er nou niet vliegen, vechten als een hulk of zonder moeite gebouwen opklimmen? Juist! In Marvel Super Hero Squad Online kun je deze zaken ook, maar verwacht geen keiharde duistere actiegame. Nee, deze is speciaal bedoeld voor de kinders.
Inderdaad, een Marvel game voor kinderen, dat is een tijdje geleden. Maar waarom ook niet? Waarom zouden alleen de oude, wijze volwassenen onder ons mogen genieten van de avonturen van superhelden? Met superhelden groei je op en als je een beetje fan bent, dan zul je deze zaken je hele leven een warm hart toedragen. Van Thing tot Wolverine en Miss Marvel, je vindt ze allemaal terug in de wereld van Marvel Super Hero Squad Online. Kunnen we ons in deze titel weer even een kind voelen?
Puur voor de kids
Deze informatie in je oren geknoopt hebbend, zul je duidelijk kunnen zien dat Marvel Super Hero Squad Online je op geen enkel moment blootstelt aan expliciete moordscènes, of liefdesperikelen tussen een superheld en zijn onmogelijke liefde. Nee, je bent voornamelijk bezig met het rondlopen door een, toch wel erg, statisch vormgegeven wereld waarin je af en toe eens een knokpartijtje aangaat, naar andere spelers zwaait en onder andere lantaarnpalen kapotslaat in de hoop nieuwe loot te vinden. Beetje in de trant van de LEGO games, maar dan aanzienlijk minder intens.
Leunt erg zwaar op microtransacties en een betaalsysteem
Het is goed om te weten dat Marvel Super Hero Squad Online een free-to-play online game is die je in je browser kunt spelen, maar je erg wordt aangemoedigd om lid te worden van Junior S.H.I.E.L.D, een betaalde feature waarin je exclusieve personages vrijspeelt en extra goud verdient. En microtransacties niet te vergeten. Je weet wel, van die optionele uitgaven die je kunt doen om belangrijk voorwerp in bezit te kunnen krijgen en zo een hele hoop tijd te besparen. Vooral dat laatste zal een ware doorn in het oog voor de gemiddelde speler van deze game kunnen zijn, want deze transacties zijn bijna verplicht als je überhaupt een beetje lol wilt beleven.
Voor een tientje koop je bijvoorbeeld duizend goud. Dat klinkt als een klein fortuin, maar in Marvel Hero Super Squad Online ben je die klinkende munten al heel snel kwijt. Een gloednieuwe nieuwe superheld voor in je arsenaal kost bijvoorbeeld al meerdere honderden goudstukken. En waarvoor? Eén van de ongeveer honderd nieuwe personages? Keitof, dat voelt nou bevredigend. Niet dus.
Of je kiest voor voor de gratis optie. Maar beste lezer, dan ben je lang bezig met werken. Heel lang. Nagenoeg iedere missie die je voltooit of andere kleinigheid achter de rug te hebben gekregen, is goed voor een ticket. Met dit ticket kunt je draaien aan een rad van fortuin. Met een beetje mazzel raak je de jackpot en ben je twintig goudstukken rijker. Wauw! Nog maar een week non-stop generieke missies voltooien en je mag weer een nieuwe superheld uitkiezen! Nou, deze onmenselijke vorm van enthousiasme is niet voor ons weggelegd en we kunnen ons goed voorstellen dat de kleintjes hier al heel snel gedemotiveerd door zullen raken. Als een lieve goedlachse moeder die je een lolly voorhoudt en steeds een stapje naar achteren zet als je dichterbij probeert te komen, smachtend naar een likje. Hatelijke praktijken.
Vechten? Nee, eerder een poppenkast
Deze missies zijn trouwens erg generiek te noemen. Een paar stadia met een handjevol vijanden neerknokken en uiteindelijk een baasgevecht aangaan. Klinkt op papier als een veilig maar geslaagd concept, alleen Marvel Super Hero Squad Online faalt hierin. Waarom dan? Nou, helaas schiet de game op een hele hoop punten tekort als je kijkt naar het vechtsysteem. Het is traag, heeft geen impact en het is net alsof je naar een interactieve poppenkast zit te kijken. Klappen komen niet écht aan, waardoor het lijkt als de vijanden steen, papier, schaar aan het spelen zijn. Daarnaast is er nergens echt uitdaging te vinden. Nu zal de jonge gamer hier natuurlijk veel minder last van hebben, maar laat deze doelgroep geen goedkoop excuus zijn om inferieure spelelementen toe te voegen.
Ook superhelden kunnen binnenhuisarchitect zijn
Wat je ook kunt doen is afreizen naar het hoofdkwartier van S.H.I.E.L.D. en je eigen persoonlijke kamer in te richten en bewonen. Nieuw meubilair kun je vergaren door aan het rad van fortuin te draaien en dan maar hopen dat je iets tofs vindt, of - en nu komt het - je legt weer wat echt geld neer om een redelijk fatsoenlijk huis te kunnen krijgen. Een superheld woont toch niet in een krot? Die resideert in een kasteel of een omgebouwd laboratorium, met alle snufjes die hij nodig heeft. Het moge duidelijk zijn dat je, als je een leuke basis wilt opbouwen in Marvel Super Hero Squad Online, je een klein fortuin moet neerleggen.
Toegankelijke sfeer
Als tegenhangende opmerking echter, mag er best gezegd worden dat het uiterlijk van de personages toch erg grappig kan zijn. Helemaal als je net een epische filmervaring met The Avengers hebt gehad. Hilarisch. Grote hoofden en nog grotere handen zorgen ervoor dat je deze game niet al te serieus moet nemen. De stijl die de ontwikkelaar voor de game heeft gekozen benadrukt nog maar eens extra dat Marvel Hero Super Hero Squad Online een hele toegankelijke titel is voor alle leeftijden.
Marvel onwaardig
Het is simpelweg zo ongelofelijk jammer dat kids het op gamegebied vaak moeten doen met halfbakken producten. Marvel Super Hero Squad Online hoort daar helaas bij. Zoveel potentie die wordt verspild, dat het pijn aan de ogen doet. Er is bizar weinig vlees op het bot te vinden, waardoor je je eigenlijk afvraagt of de game wel af is. Nergens blinkt deze Marvel titel echt uit en kan daarom maar het best gezien worden als wéér een MMO die op de gigantische stapel met generieke titels kan worden gegooid. Zonde. Wat een tergende jeugd zouden we hebben gehad, als we dit soort titels op de lopende band moesten verduren. Tipje van ons? Wacht nog even tot LEGO Marvel Super Heroes, die later dit jaar uitkomt. Verwacht daarin tijdloos vermaak voor jong en oud. Bedank ons later maar.
Cijfer: 4