Disney Infinity Preview

Preview
maandag, 28 januari 2013 om 14:00
xgn google image
Alles wat Disney aanraakt, verandert in goud. Een veelgehoord cliché waar wat voor te zeggen is. Jaar in jaar uit komt de Amerikaanse studio met een Oscar-waardige film, zoals Brave die als grootste kanshebber voor Beste Animatiefilm wordt gezien. Maar niet alles wat het bedrijf van wijlen Walt Disney tentoonstelt, is van een capabel niveau. Want als we kijken naar de games die zij de laatste twintig jaar heeft uitgebracht onder de loep Disney Interactive, staat er niet één tussen die echt wat heeft betekend voor de gamesindustrie. Disney Infinity moet de ommekeer betekenen.
Het was een groot geheim, de Infinity-game van Disney. Weken vóór de aankondiging kreeg de pers een mysterieus mailtje van de Amerikaanse studio. “Kom allen naar onze bioscoop in Hoofddorp, want daar is een exclusief online event van een nieuwe game live vanuit het El Capitan Theatre in Los Angeles.” Een belletje naar de Nederlandse afdeling van de uitgever hielp niets; zelfs de werknemers van Disney Interactive hadden geen idee wat ‘Infinity’ betekende. Die geheimzinnigheid zette de verwachtingen hoog.
Zijn deze ingelost? Op zich wel. Infinity is op papier het grootste en meest ambitieuze project dat Disney Interactive ooit heeft ondernomen. Achter de ontwikkeling staat Avalanche Studios, die we allemaal kennen van Just Cause en van de laatste Toy Story-game. Dat deze studio het Infinity-schip mag besturen, is dus niet vreemd. En kijkend naar de eerste beelden is ook echt duidelijk haar expertise te zien. In feite laat het spel zich het beste omschrijven als een game die vele Disney-franchises combineert in een grote openwereld game met Just Cause, Skylanders en LittleBigPlanet-elementen.
Knipoog naar Skylanders
De vergelijkenissen met die franchises komen in deze impressie allemaal langs. De grootste knipoog ging uit naar Skylanders. Ook in deze game krijg je bij aanschaf figuurtjes die je vervolgens 'tot leven kunt wekken' op je televisiescherm. Tijdens de presentatie zagen we de ontwikkelaars die bekende personages bestuurden uit diverse Disney-films, die grote open gebieden verkenden in auto's, te voet of vliegend. Beetje klooiend, waarvan niet echt duidelijk werd wat nu precies de bedoeling was. En om eerlijk te zijn weten we dat nog steeds niet.
Op het moment telt Infinity zo’n 17 poppetjes, waaronder Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean, Perry het Vogelbekdier uit Phineas & Ferb en alle The Incredibles-leden. Disney belooft verschillende mogelijkheden tot het aanpassen van deze karakters, maar daar hebben we helaas nog niets van gezien. De presentatie stond vooral in het teken van wat de personages precies kunnen. Zo was er een situatie waarin Toy Story's Woody een plakhandje gebruikt om zich vast te grijpen aan een voorbijkomend vliegtuig dat wordt bestuurd door Buzz Lightyear, vergelijkbaar met de grijphaak in Just Cause 2.
Twee games in één
In feite bestaat Infinity uit twee delen. De eerste laat je door een hele zooi werelden uit de Disney en Pixar-films reizen en opdrachten voltooien, zoals de werelden uit The Incredibles en Pirates, die we tijdens de presentatie kregen te zien. Hier is het de bedoeling dat spelers zelf hun invulling geven aan het spelverloop. Je kunt in Infinity overal naartoe en er zijn overal opdrachten, wat het tot een echte sandbox-game maakt. Wel volgt het spel het pad van drie campagnes, met ieder zijn eigen missies, puzzels, uitdagingen, collectibles en open werelden.
Het tweede deel van Infinity is weer iets compleet anders. In deze zogeheten 'Toy Box' laat je je eigen wereld maken en de Disney-franchises fuseren. Hierin kunnen spelers ook in splitscreen met elkaar spelen, waarin ze samen kunnen racen, schieten, bouwen en vernietigen. In de demonstratie kregen we te zien hoe een speelgoedkatapult in de grond zet en deze gebruikt om diverse explosieven en speelgoed af te vuren richting een blokkenkasteel in de verte. Uiteindelijk stort het gebouw in en worden er punten verzameld, dat duidelijk neigt naar de mechanics van Angry Birds, alleen dan met een typisch Disney-sausje.
Spelers wanen zich kortom in de Toy Box in een waar speeltuin waar ze dingen kunnen uitvreten waar ze op dat moment zin in hebben. Een race tussen Buzz Lightyear en Perry het Vogelbekdier? Het kan. Een wedstrijd wie er het beste een unieke versie van Disneyland Parijs kan maken? Ook mogelijk. Avalanche wil dat de speler zijn fantasie de vrije loop laat en met de uitgebreide editor maar wat gaat kloten, om vervolgens online met andere spelers daarin de grootste lol te trappen met hun favoriete Disney- en Pixarpersonages. LittleBigPlanet meets Minecraft, zullen we maar zeggen.
Beste Disneygame ooit?
Het is gek dat Disney met Infinity zich wil richten op het jongere publiek. Want hoewel de game door het uitgebreide kleurenfilter en de vele bekende Disneygezichten kinderlijk overkomt, zullen juist de wat oudere gamers eerder aan hun trekken komen. De editor die Infinity bevat is namelijk ontzettend groot en gevarieerd waar enkel de meest creatieve geesten het maximale uit zullen halen. De vraag is niet wát je kunt doen in Infinity, maar eerder: wat niet?