Infinite Crisis Preview

Preview
door Wouter
woensdag, 19 juni 2013 om 18:30
xgn google image
Het multiplayer online battle arena (MOBA) genre is goed op weg om een van de meest gespeelde multiplayer games te worden van dit moment. Titels als DOTA 2 en League of Legends zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van een hoop mensen. En zoals te verwachten proberen een hoop bedrijven hier hun slaatje uit te slaan. De volgende die de poging waagt is ontwikkelaar Turbine met Infinite Crisis. Een nieuwe game die wij alvast even mochten spelen in de gesloten bèta.
De naam zal waarschijnlijk geen belletje doen rinkelen, maar de verschillende personages die we in de game terugvinden ongetwijfeld wel. Niemand minder dan de helden en schurken uit het DC universum nemen het namelijk tegen elkaar op in Infinite Crisis. Dat houdt in dat karakters als Batman, Joker, Flash en Green Lantern allemaal een opkomst maken. Iets dat we natuurlijk helemaal niet erg vinden. Injustice: Gods Among Us deed het een paar maanden geleden ook al en ook toen vielen de helden uit DC in de smaak. Superhelden zijn simpelweg iets waar je nooit genoeg van kunt krijgen. En de leukste manier om deze personages in actie te zien, blijft in een groots gevecht met held en schurk strijdend naast elkaar.
Goed gejat
Iedereen die wel eens een MOBA game heeft gespeeld zal een groot Déjà Vu-gevoel krijgen wanneer ze Infinite Crisis zien. De game neemt op bijna alle vlakken wel iets over van bekende titels als League of Legends. En dat hoeft niet iets slechts te zijn. Die titel staat namelijk niet voor niets in de top en zal dus wel iets goed doen. Dat Turbine kijkt naar wat de community leuk vindt wordt door ons dan alleen maar aangemoedigd.
Maar natuurlijk wordt de nood voor vernieuwing niet door Turbine over het hoofd gezien. De grootste verandering die is aangebracht is de toevoeging van de karakters uit DC, of beter gezegd uit de Infinite Crisis-serie. Deze verhaallijn in de DC franchise gaat er van uit dat er meerdere parallelle universums zijn met ieder hun eigen variant van bijvoorbeeld Batman. Zo is er een vampierversie genaamd Nightmare Batman en een zogenaamde Gaslight Batman die uit een steampunk wereld komt. Dit betekent niet dat dit slechts een aantal verschillende skins zijn, want we hebben hier te maken met volwaardige karakters. Personages wiens speelstijl totaal verschilt van zijn broeder uit het andere universum. Je merkt op die manier dat er veel tijd wordt gestoken in het ontwerpen van de personages. Op het moment zijn er nog maar twaalf, maar dit aantal zal langzamerhand groeien.
Superkrachten
Net als in League of Legends hebben de personages in Infinite Crisis vier skills tot hun beschikking en twee zogenaamde stolen powers. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat een personage onder een van de volgende klassen wordt onderverdeeld: Enforcer, Bruiser, Marksman, Blaster, Assassin en Support. Je vecht in teams van vijf spelers tegen elkaar dus het is belangrijk dat je als groep zijnde een goede balans vindt tussen deze rollen. Zo moet een Marksman meer op de achtergrond blijven terwijl een Enforcer zorgt dat hij de klappen opvangt.
De in-game winkel is ook op de schop gegaan. In plaats van een lijst met alle spullen is alles onderverdeeld onder drie categorieën. Hoe meer spullen en upgrades je in een bepaalde categorie plaatst hoe langer het balkje daar wordt. Op die manier kun je snel zien op welk vlak je jouw karakter precies verbetert met de aankoop van nieuwe dingen.
Op straat
Nog iets waar aan gesleuteld wordt zijn de omgevingen. Bepaalde levels zullen constant veranderen en hun invloed uitoefenen op het gevecht. Een voorbeeld hiervan is een meteoor die neerdaalt in de omgeving en schade brengt aan personages. Daarnaast kunnen bepaalde karakters juist gebruik maken van de omgeving. Het level Gotham Heights bijvoorbeeld bestaat uit een paar straten met een parkje in het midden. Deze straten staan vol met auto’s die door bepaalde helden weer opgepakt en naar de vijand gegooid kunnen worden. Op die manier kan een map erg in jouw voordeel werken.
Ook zijn er geen torens meer die vernield moeten worden, zoals in League of Legends. In Infinite Crisis begint ieder team met een basis waarvan de levensbalk langzamerhand daalt. In het level zijn verschillende checkpoints terug te vinden die veroverd kunnen worden. Hoe meer checkpoints jij in bezit hebt des te langzamer zal de levensbalk van jouw basis dalen. De strijd kan dus op elk moment nog alle kanten op wanneer de checkpoints van eigenaar wisselen.
Leuk alternatief
Infinite Crisis heeft alles in zich om een geduchte concurrent te worden. Het DC-thema zorgt ervoor dat het spel heel bekend aanvoelt en ook nieuwelingen binnen het genre zullen zich zo sneller thuis voelen dan wanneer zij met totaal nieuwe karakters moeten spelen. Daarnaast vormt de interactie met de omgeving een leuke draai aan de gameplay. Je merkt echter wel dat er nog een lange weg te gaan is. De balans tussen alle personages is nog verre van perfect en de eigen identiteit van de game is moeilijk te vinden tussen alle overeenkomsten met de concurrentie. Hopelijk brengt de feedback uit de gesloten bèta hier nog wat verandering in aan. Het begin is er in ieder geval.

Populair Nieuws