Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen: Sotsji 2014 Review

woensdag, 20 november 2013 om 12:00
De afgelopen jaren hebben de karakters uit de Mario en Sonic series zich al meermaals verzameld om te kijken wie de beste sporter is. De volgende Olympische Winterspelen liggen in het vooruitzicht en dus zijn deze karakters weer bij elkaar gekomen. Voor het eerst gaan de bekende gezichten de strijd aan op de Wii U. Zou deze sprong naar een nieuwe console ook een sprong in kwaliteit betekenen?
Een scheutje extra kwaliteit in de Mario & Sonic games is meer dan welkom. We hebben drie eerdere games van deze Olympische samenwerking gezien en deze wisten allemaal niet heel veel indruk te maken. De minigames waren maar voor zolang leuk en een paar uur later verdwenen de games weer in de kast. Het zou leuk zijn als SEGA een game in elkaar knutselt, waar we nog niet op uitgekeken zijn zodra de Olympische Winterspelen in februari beginnen. Maar is dat gelukt?

Bekende gezichten in Sotsji

Voor Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen: Sotsji 2014 reizen we met de hele club af naar Sotsji in Rusland. Het zijn dezelfde twintig personages uit de vorige delen die de strijd aan zullen gaan om de gouden medaille te winnen. Bekende namen als Mario, Luigi en Donkey Kong zijn natuurlijk aanwezig voor het team van Nintendo, terwijl team SEGA opgebouwd wordt uit onder andere Sonic, Knuckels en Dr Eggman. Het is een gevarieerde club die in vier groepen is verdeeld. Sommige karakters zijn sneller dan de andere, sommigen zijn sterker en anderen hebben weer een betere techniek.Heel veel verschil is er echter niet, dus je kunt altijd voor je favoriete personage kiezen als je wilt.

Wankelende besturing

Wanneer je de game voor het eerst opstart, kun je in de ‘Eén wedstrijd’-modus alle sporten uitproberen, met een uitleg van de besturing erbij. Deze uitleg is helaas niet altijd even duidelijk. Er worden steeds heel veel woorden gebruikt om iets heel simpels uit te leggen, en daar wordt het niet duidelijk op. Het helpt ook niet mee dat de besturing vaak niet helemaal meewerkt. Zelfs al denk je te weten wat je moet doen, dan kun je nog makkelijk de fout ingaan door de slechte besturing. Zowel met de Wii-mote als met de GamePad is het een hele kunst om jouw personage te laten doen wat jij wilt, omdat de motion controls niet willen meewerken. Zo wordt een gouden plak winnen opeens een stuk moeilijker.

De andere modi

Heb je alles een beetje onder de knie, dan kun je je geluk proberen in nog vier andere modi. De ‘Confrontatie der legenden’-modus dient als een soort verhaalmodus. Hierin word je aan de karakters voorgesteld en krijg je de meeste sporten voorgeschoteld. Zorg wel dat je genoeg tijd hebt als je hieraan begint, want eenmaal begonnen is er geen ontsnappen meer aan. Tussen de evenementen door zou je denken dat je simpel terug naar het menu zou kunnen om even iets anders te doen. Maar helaas, je zult het complete pakket moeten doorlopen en daar ben je wel even mee bezig.
Dan zijn er nog een paar modi over, waaronder een online multiplayer modus en een modus waarin je wordt onderworpen aan een quiz. Je hoeft niet bang te zijn dat je kennis over de Olympische Spelen of obscure Russische wintersportplaatsen op de proef gesteld zal worden. In deze modus speel je een willekeurig gekozen sport en terwijl je aan het spelen bent moet je goed op de omgeving letten. Er wordt voor de wedstrijd een vraag gesteld, en door op te letten kun je achteraf een vraag juist beantwoorden. Zo krijgen de evenementen weer even een leuke wending.

Alleen met mate

En dan met de nadruk op ‘even’. Nog steeds weet Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen niet al te lang indruk te maken. Als je eenmaal alle sporten een keer gedaan hebt, heb je het voor een groot deel wel gezien. Misschien dat je de leukste nog een keer wilt spelen, maar de slechte besturing maakt het meteen minder leuk. De game mag er in HD dan wel ontzettend goed uitzien, uitgever Nintendo weet dondersgoed dat gameplay boven graphics staat. Het enige wat nog leuk is na een paar keer zijn de droomsporten, speciale winterevenementen die SEGA zelf verzonnen heeft. Toch moeten we eerlijk zijn en ligt deze game al lang en breed stof te happen voordat de Olympische Winterspelen in Sotsji begonnen zijn.

Valt naast het erepodium

Hartstikke jammer natuurlijk, want zo’n thematische partygame kan heel leuk zijn om extra van een evenement te genieten. Als je interesse hebt in Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen: Sotsji 2014, wacht dan even totdat de Olympische Winterspelen begonnen zijn voor je het spel aanschaft. Anders ben je de game helaas al vergeten voordat het zo ver is. De minigames zijn gewoon niet aantrekkelijk genoeg voor langdurig plezier. Dat je er op de korte termijn door slechte besturing ook minder van kunt genieten, is dan al helemaal een probleem. De game ziet er wel erg netjes uit, maar dat alleen is geen aanschaf waard.
Cijfer: 4