Mario Party Superstars Review – Hét bordspel van het jaar?

donderdag, 28 oktober 2021 om 15:00
20211026 mariopartysuperstars04f1635275293
Mario is werkelijk van alle markten thuis. Naast zijn platformavonturen scheurt hij er regelmatig op los in Mario Kart, sport hij als een malle, knokt hij in Smash Bros. en meer. Ook houdt Mario van een feestje, want met Mario Party Superstars komt alweer het twaalfde deel in de serie uit. Lees alles over dit bordspel in deze Mario Party Superstars review.

Een feest van herkenning

Met Mario Party Superstars komt de franchise voor de tweede keer naar de Nintendo Switch. Waar eerder Super Mario Party al naar de console kwam voor een heerlijk feestje, is het nu tijd voor een aantal klassiekers. De content van Super Mario Party loog er niet om. Met tien karakters kon je spelen op acht speelborden en strijden in maar liefst 80 minigames. Superstars gaat hier soms overheen, maar levert op sommige vlakken ook wat in op deze aantallen.
Toch is de game een absolute aanrader voor een goede feestavond. Mario Party Superstars is namelijk een viering van de partygame, waarin allemaal bekende minigames en andere elementen uit voorgaande titels voorbij komen. Het beste van de Mario Party games duiken op in de verzameling, allemaal in een geheel vernieuwd grafisch jasje. Ergens is deze Mario Party game dus een enorme remake van de bekendste minigames. Bij een remake hoort natuurlijk een facelift en we weten allemaal dat Nintendo daar ontzettend goed in is. Games als Donkey Kong Country Tropical Freeze en Super Mario 3D World waren eerder al aan de beurt en nu krijgen de elementen uit de Mario Party franchise dezelfde behandeling.
Nintendo bewijst maar weer dat tijd geen rol speelt, want alles in Mario Party Superstars ziet eruit alsof het een game is die compleet nieuw is opgebouwd. Vooral op de nieuwe Nintendo Switch OLED springen de kleuren van je scherm af op de verschillende borden die de game je voorschotelt. De minigames lopen daarbij heerlijk soepel in 1080p resolutie met een stabiele framerate, die zelfs in de handheldmodus of tafelmodus voor een waar feestje zorgt. De besturing van de game is verder te vergelijken met die van Super Mario Party. Dat betekent dat je met de Joy-Con controllers aan de bak kunt, maar ook met een gerust hart aan de slag kunt met een Pro controller. Hoe je de game gaat spelen maakt niet zoveel uit, je mag je in ieder geval klaar maken voor een hele berg content!
20211026 mariopartysuperstars02f1635275321

Barst uit zijn voegen van de minigames

Met tien bekende karakters uit de Mario-franchise (Mario, Yoshi, Peach, Luigi, Donkey Kong, Waluigi, Wario, Daisy, Rosalina en Birdo) mag je je uitleven op vijf speelborden uit het Nintendo 64-tijdperk: Yoshi’s Tropical Island, Space Land, Horror Land, Woody Woods en Peach’s Birthday Cake. Elk van de vijf speelborden heeft een eigen moeilijkheidsgraad, thema en toffe elementen. Zo moet je op de taart van Peach allemaal aardbeien planten en is Horror Land een bord dat overdag anders is dan ’s nachts. Het is vooral voor de kenners van de franchise leuk om op de opgepoetste borden rond te rennen, maar een nieuw bord of zelfs wat meer oude borden hadden niet misstaan.
Natuurlijk barst Superstars ook van de minigames. In totaal vind je 100 minigames terug in de game die werkelijk uit élke Mario Party game komen. Het gros (55 stuks) van de minigames komt uit Mario Party, Mario Party 2 en Mario Party 3 en de rest is opgepoetst overgekomen vanuit deel 4 tot en met 10. De game voelt hiermee een beetje als Mario Party: The Top 100, waarbij de beste minigames uit alle Mario Party games al voorbij kwamen op de 3DS. Hoewel sommige games nu voor de derde keer gerecycled worden, liegen ze er niet om.
Zegt 'rood licht-groen licht' je bijvoorbeeld wat? Vast wel, want deze game is razend populair door de Netflix-serie Squid Game. In Superstars kun je deze game geheel in Mario stijl spelen. Daarnaast mag je onder andere ook Bowser een facelift geven, een Mario-variant van Tetris spelen, touwtrekken, Goombas bekogelen in een Splatoon-achtige minigame, racen met opwindbare Shy Guys, spelers van een plateau af duwen, penalty's schieten, plantjes water geven en veel meer. Er is van alles wat, waarbij het niet altijd ieder voor zichzelf is. De ene minigame zet namelijk vier spelers tegenover elkaar in een meedogenloze strijd, terwijl de andere de spelers verdeelt over teams of zelfs zorgt voor een drie tegen één strijd. Wat betreft afwisseling is er dus genoeg te vinden in de game en geen potje is hetzelfde.
20211026 mariopartysuperstars06f1635275347

Aloude (succes-)formule

Iets wat wel hetzelfde is gebleven in Mario Party Superstars is de formule van de Mario Party-modus. Je begint altijd met het kiezen van de karakers en het bord waarop je speelt. Daarna is het tijd om de regels in te stellen. Hierbij is er een zee van mogelijkheden. Je kiest de minigames die er beschikbaar zijn (uit welke Mario Party games), of er extra sterren toegekend worden, het aantal te spelen beurten en of een speler een handicap heeft. Hiermee kun je een potje al flink beïnvloeden nog voordat er een dobbelsteen gerold is. Vervolgens is het tijd om te gaan dobbelen en rondwandelen op het speelbord. Het doel is om hierbij zoveel mogelijk munten te verzamelen en te jagen op diverse sterren die op het bord te vinden zijn.
Na elke beurt (en soms tussendoor) wordt er een minigame gespeeld die voor extra munten kan zorgen. Het zorgt voor lekker veel variatie, de mogelijkheid om tegenstanders flink in de pan te hakken, te irriteren bij games zoals Mens-Erger-Je-Niet en vooral een ontzettend gezellige avond met bekende Nintendo karakters. Dat irriteren kun je trouwens tijdens de minigames doen, maar ook met voorwerpen. Je kunt op het bord voorwerpen krijgen zoals een dubbele dobbelsteen, een vervloekte dobbelsteen die je altijd 1, 2 of 3 laat gooien en een teleport die je in een oogwenk bij een ster kan laten komen.
Het bord helpt ook een handje mee in het in de war schoppen van het spel. Als je pech hebt komt een speler op een vak waarbij hij sterren of munten kan stelen van anderen of kom je op een vak waarbij het level ineens de aanval inzet. Zo kun je een laserstraal om je oren krijgen die je in één klap van al je munten berooft. Je kan ook nog op een actievakje terechtkomen, waarbij de ster die Toadette ergens op het bord bewaart ineens op een hele andere plek terecht komt. Als je bijna bij die ster bent, kan dit behoorlijk zuur zijn, want op die plek komt Bowser dan ineens te staan die ervoor zorgt dat je niet beloond wordt, maar juist beroofd wordt. Het spel kan op elk moment met één goede worp compleet overhoop gegooid worden, dus een potje blijft spannend tot het eind.
20211026 mariopartysuperstars03f1635275383

Alleen, samen of online!

Als je dan geen zin hebt om Mario Party te spelen en over een bord te hobbelen, maar wel aan de bak wil met minigames dan is er goed nieuws. Zoals bij veel Mario Party games kun je namelijk elke minigame los spelen op de minigame-berg. Op de minigame-berg heb je de keuze of je alleen of in teamverband ten strijde wil trekken en geloof ons, er is voor ieder wat te vinden in elke modus. Je kunt kiezen voor ieder voor zich, dubbelspel (twee tegen twee) of drie tegen een. Vervolgens kun je een losse minigame spelen, maar er ook voor kiezen om een minigame marathon te houden, waarbij je tientallen minigames achter elkaar doorloopt zonder ook maar een dobbelsteen aan te raken.
Het toffe is dat je dat niet alleen hoeft te doen als er even geen vrienden op je bank zitten. Mario Party Superstars is alleen te spelen, maar ook met maximaal drie anderen offline. Als er even geen vier spelers zijn, dan vult de game de rest aan met AI-spelers. De strijd om de sterren is door Nintendo dit keer globaal gemaakt, want de game is ook online te spelen met maximaal drie anderen van over de hele wereld. Mario Party Superstars is hiermee de eerste Mario Party game die vanaf dag één online multiplayer ondersteunt en dat is een flinke bonus voor Nintendo Switch-bezitters en een ijzersterke manier om Superstars een flinke replaywaarde te geven.
20211026 mariopartysuperstars05f1635275420

Veel vrij te spelen, maar geen extra content

Een andere bonus in de game komt voorbij in de vorm van een hele berg vrij te spelen voorwerpen in de game. Door minigames te spelen (en vooral door te winnen) speel je in Superstars munten bij elkaar. Die munten kun je vervolgens gebruiken om van alles te kopen. Dit kun je in de in-game winkel doen, maar ook in Kamek's Hut is een en ander te koop. Het begint met een encyclopedie, maar er is van alles te vinden in de winkel, van stickers tot soundtracks en meer.
Het is ergens jammer dat je niet even een nieuw karakter zoals Diddy Kong of een Mario Rabbid kunt kopen om mee te spelen of een nieuw bordspel. Nintendo had dit best toe kunnen voegen aan deze viering van de franchise om spelers zo nog meer aan te moedigen om munten bij elkaar te sprokkelen. Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid om downloadbare content uit te brengen en de game zo verder uit te breiden, maar van dingen vrijspelen worden wij altijd wel gelukkig.
Gaandeweg je speel je daarnaast elementen vrij in een soort Trophy-systeem. In Kamek's hut vind je een kaart met daarop een aantal sterrenstelsels. Elke keer dat je iets bijzonders doet in de bordspellen speel je hier een ster vrij. Onder andere met het verdienen van de meeste sterren, het verzamelen van de meeste munten en het winnen van álle minigames in een potje speel je een ster vrij. Sommige sterren zijn makkelijk te verdienen, maar voor anderen moet je je flink in het zweet werken. Een stelsel is dus niet zomaar compleet en wat de bonussen zijn voor het voltooien van de sterrenstelsels is ons helaas nog niet bekend. Wie weet wat Nintendo hierachter schuil houdt. Het is in ieder geval een mooie manier om spelers te stimuleren om alles te geven tijdens een potje Mario Party én wederom een reden om de game te blijven spelen.
20211026 mariopartysuperstars01f1635275450

Mario Party Superstars Review – Gooit hoog, maar geen twee zessen

Nintendo heeft met Mario Party Superstars dan ook geen overcomplete game neergezet, waarbij het aan niets ontbreekt. Daarvoor zit er net even te weinig content in de game. Toch is het een game die je vanaf dag één tot in de kleine uurtjes zal vermaken. Dat mag ook wel, want met ruim 100 minigames aan boord en vijf leuke borden kijkt niemand meer om naar die schaal bitterballen en kaasblokjes op tafel!