Mario Kart Live Review - Compleet nieuwe dimensie

zondag, 01 november 2020 om 17:00
img 20201026 095119 01f1603797556
Wie had er als kind nou geen raceautotje in de hand waarmee je door het hele huis rende. Het enige wat nog cooler kon zijn in die tijd was een bestuurbare wagen. Anno 2020 heeft Nintendo de ultieme middenweg gevonden die bestuurbare wagens combineert met iedereens favoriete loodgieter. In onze Mario Kart Live review ontdek je of die combinatie als een zonnetje rijdt.
Mario Kart Live Home Circuit is een gloednieuwe Mario Kart-titel waarin je met een bestuurbare kart over zelfgemaakte banen kan scheuren. Bij lancering is er een Mario- en Luigi-editie. De gebroeders hebben ieder hun eigen kart en wie beide pakketten heeft, kan zelfs virtueel als in huis tegen elkaar racen.

Meer dan een spinoff

Hoewel Mario Kart Live Home Circuit een simpele spinoff lijkt te zijn met een gimmick, is niets minder waar. In tegenstelling zelfs, want zodra je de auto voor de eerste verbindt met de Switch ontstaat er een bijna magisch gevoel. Het is verwondering dat de techniek daadwerkelijk werkt, een gevoel dat gamers collectief ook hadden toen de Switch voor het eerst op de markt kwam.
De camera die in miniatuur wagen zit mag dan niet het scherpste beeld opleveren, maar reageert actief op iedere input die je via de Switch geeft. Met je Joy-Con laat je de kart immers over de baan scheuren die je naar eigen fantasie kunt uitstippelen. Enige voorwaarde is dat de rubberen banden daadwerkelijk over de ondergrond kunnen racen.
Tevens wordt aangeraden om de game niet buiten te spelen, wat te maken lijkt te hebben met de camera. Die moet namelijk wel goed de raceborden kunnen lezen, anders registreert de wagen niet dat je over de finish bent gereden. Dit overkwam ons een handjevol keren bij het nemen van een te scherpe bocht waarbij de camera geen kans kreeg om de kartonnen poortjes te registreren.
mario kart live home circuit 2f1603797838

Creativiteit is een zegen

Die poortjes worden in viertal meegeleverd in het pakket van 119,99 euro. Hiermee kun je net zulke diverse banen bouwen als je creativiteit in de hersenpan hebt. Voordat het parcours daadwerkelijk geregistreerd wordt in de game, moet je deze via een testronde namelijk nog afleggen. Hierdoor merk je al snel of de baan te moeilijk is of niet.
Vervolgens begint het klassieke Mario Kart-gevoel pas echt te borrelen. In races van vijf rondes ga je de strijd aan tegen de Koopa Kids en Bowser Jr, waarbij bananenschillen en munten je constant om de oren vliegen. Laatstgenoemde moet je zoveel mogelijk zien te verzamelen, want daarmee speel je nieuwe customization vrij die de virtuele Luigi wat diversiteit bieden.
Verder zitten de races achter het scherm zelf vol spanning en sensatie. Met geknepen billen zit je op de bank, terwijl je je best doet om ieder obstakel in de woonkamer te vermijden, terwijl een blauw schild vanuit de achteruitkijkspiegel naar je toe snelt. Uiteindelijk wil je immers gewoon eerste worden, want ja, er zijn een scala aan cups om te winnen (net als in normale Mario Kart-games).
mario kart live home circuitf1603797811

Opties in overvloed

In totaal zijn er acht cups met ieder drie banen. Banen die telkens weer een andere, virtuele twist hebben. Hoe je de bochten maakt, hangt immers af van hoe je het parcours zelf uitzet. Naast de Grand Prix-modus heb je tevens een Time Trial-modus, misschien wel de leukste modus voor het hele gezin. Zet een baan uit en laat iedereen om beurten scheuren in een race om de snelste tijd neer te zetten.
Niets levert zoveel plezier op als die onderlinge competitie en op deze manier heeft Nintendo wat dat betreft een slimme manier gevonden om die competitiedrang toch terug te brengen in een game waarin het niet zo gemakkelijk is om samen te spelen. Om direct twee pakketten in huis te halen, is namelijk wel een beetje prijzig. Tevens moet de woonkamer dan dusdanig groot zijn dat er ruimte is voor twee auto’s die kunnen rondrijden, iets wat soms nog knap lastig kan zijn door de draaihoek van de kart.
De magie van het spelen met meerder personen zit dan ook meer in het toekijken hoe een racewagentje door het huis rijdt. Volwassenen zullen dit na een paar keer racen wel gezien hebben, maar kinderen zullen hier absoluut nog jaren plezier aan beleven. Wat dat betreft is het een briljante zet om Mario Kart Live Home Circuit tijdens een pandemie uit te brengen. Iedereen zit toch thuis en dus moet er vermaak gevonden worden, iets wat ideaal kan met Home Circuit.

Mario Kart Live Home Circuit Review - Perfect voor jong, vermakelijk voor oud

Al met al is Mario Kart Live Home Circuit het ideale spel voor een jonger publiek dat z’n ogen uit zal kijken. Hetzelfde geldt in het begin ook voor volwassenen die onder de indruk zullen zijn van de techniek achter het spel en het feit dat ze Mario Kart nu voor het eerst daadwerkelijk in de woonkamer kunnen spelen. Races zullen veel en vaak plaatsvinden in de eerste dagen.
Toch zullen deze nadat de Grands Prix gewonnen zijn alleen de Time Trials overblijven om je terug naar de game te trekken. Het speelplezier kan vergroot worden als je twee pakketten in huis haalt, maar dan ben je toch bijna 240 euro kwijt, wat toch veel geld is. Al helemaal als de techniek niet altijd werkt.