Maneater Review - Een bloeddorstig spektakel

vrijdag, 22 mei 2020 om 17:30
Heb je altijd al als een bloeddorstige haai willen spelen? Dan hebben we goed nieuws voor alle liefhebbers. In Maneater speel je namelijk als een echte menseneter en moet je de koning van de oceaan worden, maar is het wel de 40 euro waard? Dat lees je in deze review.
Vanaf het begin van de game wordt het al snel duidelijk dat het leven van een haai niet altijd even mooi is. Je wordt geïntroduceerd als de moeder stierhaai die gauw opengesneden wordt door Scaly Pete, een gevreesde haaienjager die niks anders doet dan het vermoorden van deze beesten. Uit het opengesneden monster kom jij vandaan en moet je wraak zien te nemen.
Je start in een moeras als een babyhaai en je moet jezelf langzaam naar de top toe vreten. Terwijl je dat doet speel je verschillende missies vrij en maak je het grootste roofdier in de regio boos zodat je hem af kan maken. Het eerste gedeelte van het spel begint heel leuk. Op het ene moment verken je veel van de wereld en op het andere moment zit je jezelf vol te vreten met bijvoorbeeld zeehonden om een grote witte haai naar je toe te lokken.
maneater sharkteenf1590144549

Veel van hetzelfde

Helaas zijn dat ook de enige soort missies wat het spel bied: dingen eten en objecten verzamelen. Je pakt alle verzamelobjecten van een gebied, je eet beesten op om de Apex uit zijn hol te lokken, krijgt een cutscene en je gaat door naar de volgende regio. In Maneater zitten nauwelijks verhaalmissies en wat je hoogstens krijgt is een baas die te makkelijk is, waardoor het spel eentonig aanvoelt. Het spel zou al veel interessanter zijn als het verhaal meer diepgang had dan alleen de korte cutscenes en je ook echte verhaalmissies had zoals in de Jaws game uit 2006.
Ook de premiejagers zijn veel van hetzelfde. Je maakt de lokale populatie boos, je vermoordt de mensen die op je jagen, dan komt er een premiejager op je af die op eenzelfde soort voertuig zit en dat doe je tien keer opnieuw. Het voelt daardoor meer aan als een grind dan een echt eindbaasgevecht. Wat best jammer is, want de wereld en de RPG-elementen van het spel zijn wel goed gedaan.
maneater deepocean2f1590144604

Vampierentanden en botbepantsering

Van de premiejagers, collectibles en Apex-roofdieren die je verslaat krijg je verschillende evoluties om je haai nog sterker te maken. Je hebt organen en verschillende onderdelen van het lichaam die je kan toevoegen. Zo heb je vampierentanden waarmee je het leven uit je vijanden zuigt en jezelf tegelijkertijd ook heelt, je hebt bepantsering waardoor je minder snel dood gaat en je hebt teleportatiekrachten. Dat klinkt voor veel mensen misschien over de top, maar toch werkt het in deze titel goed en is het de reden wat dit spel zo speciaal maakt.
De RPG-elementen van Maneater werken namelijk ontzettend fijn. Je kan evoluties bij elkaar mixen naar jouw eigen voorkeur en de krachten hebben ook daadwerkelijk nut. Het spelen van de game wordt daardoor, desondanks de eentonigheid van de missies veel leuker. Je speelt nieuwe dingen vrij, je haai blijft groeien en al gauw kan je naar de volgende gebieden afreizen.
maneater greatwhitef1590144680

De wonderen van de zeven regio's

Elk gebied is stuk voor stuk speciaal. De gebieden zijn exact zoals ze moeten zijn en zwemmen voelt in elke regio anders. Het design van de wereld is dan ook het grootste pluspunt van de game. Op het ene moment zwem je in een moeras vol met boze alligators en op het andere moment zwem je weer in de open oceaan waar bijna elk gevaarlijk roofdier van de game in zwemt. Er is genoeg om te zien en dat helpt ook tegen de verveling.
In de wereld zwemmen voelt lekker aan. De besturing is top en doet wat het moet doen. Door de sterke controls is het vechten tegen de beesten ook fijn en desondanks de minpunten van de game ontzettend leuk om te doen. Mensen en dieren opeten voor een paar uur blijft natuurlijk toch zorgen voor een grappig en leuk spektakel zolang je de enorme hoeveelheid aan framedrops negeert.

Maneater Review – Een leuk, maar soms eentonig spektakel

Hoewel de game kampt met veel framedrops, het verhaal diepgaander had gekund en de missies minder eentonig hadden gemogen, is Maneater toch een leuk spel om eventjes lol in te kunnen trappen. Je zwemt in een mooie open wereld terwijl je verschillende mensen en beesten opeet, objecten verzamelt en je haai constant aanpast en dat zorgt voor best wat uren speelplezier.