Magic 2014: Duels of the Planeswalkers Review

door Wouter
donderdag, 25 juli 2013 om 15:30
Vergeet poker, leg je UNO kaarten aan de kant en berg je Pokémon plaatjes op. Het is namelijk tijd voor een nieuw kaartspel genaamd Magic the Gathering. Nou, technisch gezien bestaat deze franchise al twintig jaar dus nieuw kun je het niet noemen, maar de virtuele adaptie gemaakt door Stainless Games bevindt zich wél in zijn nieuwste vorm. Magic 2014: Duels of the Planeswalkers is het nieuwe deel in de jaarlijks terugkerende serie en wij kregen de kans om te kijken of het kaartspel na al die jaren nog steeds zo leuk is.
Magic the Gathering, de een verafschuwt het en de ander kan zich zijn leven niet voorstellen zonder dit kaartspel. Waar we het echter allemaal over eens kunnen zijn, is dat het een van de grootste kaartspellen is op aarde. En het is daarom ook niet verwonderlijk dat het niet alleen bij een fysiek spel is gebleven. Door de jaren heen zijn er ook verschillende virtuele games verschenen in de franchise. Het meest recente voorbeeld op dit gebied is de Duels of the Planeswalkers serie die in 2009 door Stainless Games het leven in werd geroepen. Vier jaar en drie delen verder zijn we aangekomen bij Magic 2014: Duels of the Planeswalkers. De nieuwste game in de serie die een nog meer realistische Magic the Gathering ervaring probeert neer te zetten dan iedere eerdere titels.
Nog steeds uitdagend
We kunnen een boek vol schrijven als we de volledige werking van het spel met al zijn regels moeten uitleggen, dus we houden het simpel. In Magic the Gathering nemen twee spelers het tegen elkaar op in een kaartspel. Door middel van monster- en spreukenkaarten moeten beide spelers proberen om het twintigtal levenspunten van de tegenstander naar nul te brengen. Al deze kaarten zijn onder te brengen onder vijf verschillende kleuren die ieder weer andere eigenschappen met zich meebrengen.
Hier schuilen natuurlijk heel veel spelregels achter en Magic 2014: Duels of the Planeswalkers neemt daarom ook ruim de tijd om alles goed uit te leggen. De tutorial is heel uitgebreid en biedt een serie aan duels die er op gericht zijn om jou stap voor stap alle kneepjes van het spel uit te leggen. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van het vorige deel, wat deze game ideaal maakt voor iedereen die kennis wil maken met het kaartspel.
Nog iets dat aanzienlijk is verbeterd, is de campagne. Deze keer zit hier een verhaal doorheen gewoven dat ondersteund wordt door allerlei cutscenes en korte dialogen. Je neemt het in een aantal hoofdstukken op tegen verschillende tegenstanders met op het eind steeds een soort eindbaas. De kleinere duels vergen niet zo veel moeite, maar die eindgevechten bewijzen hoe sterk de A.I. in elkaar steekt. Slimme kaartencombinaties komen hier aan bod waardoor je zelf ook gedwongen wordt om verder te kijken dan de kaarten in jouw hand.
Eindelijk je eigen deck bouwen
Laten we heel eerlijk zijn, de vorige Duels of the Planeswalker delen wisten al aardig goed een realistische ervaring neer te zetten. Toch was er iets dat nog ontbrak. Een heel belangrijk iets waar iedere verzamelaar het wel over eens kan zijn, namelijk het bouwen van een eigen deck. Het was weliswaar mogelijk om bestaande decks uit te breiden met vrijgespeelde kaarten, maar een deck vanaf de grond op bouwen kon niet. Maar nu heeft Stainless Games dan eindelijk geluisterd naar de fans en komt het met een systeem aanzetten waarin je het heerlijke gevoel ervaart van het openen van een pakje kaarten en het opbouwen van een deck.
Deze zogenaamde Sealed Play modus laat je met slechts een paar pakjes willekeurige kaarten een deck bouwen waarna je het in een soort campagne moet opnemen tegen allerlei tegenstanders. Als beloning voor het winnen van deze gevechten krijg je weer nieuwe pakjes om jouw deck mee aan te sterken. Voor velen zal dit de leukste modus zijn van het spel, omdat je totale vrijheid krijgt in het kiezen van jouw kaarten. Hoeveel landen je gebruikt, welke monsters je meeneemt en welke spreuken je belangrijk acht is geheel aan jou. Dit kan een beetje intimiderend overkomen voor de mensen die nieuw zijn met het spel, maar voor iedereen met ook maar een beetje kennis is dit een erg leuke toevoeging. Helemaal als je het online tegen andere spelers op gaat nemen.
Het nadeel is echter dat je in het begin van meerdere kleuren gebruik moet maken, omdat je nog niet zo heel veel kaarten hebt. Alleen groene of zwarte kaarten in je deck is dan bijvoorbeeld niet mogelijk. Bovendien krijg je slechts de mogelijkheid om maar twee verschillende decks te bouwen. Je kunt eventueel een extra plek vrijkopen met echt geld, maar voor iedereen die geen zin heeft om geld neer te leggen zit er niets anders op dan een bestaand deck te verwijderen.
Efficiënt maar onaantrekkelijk
Net als bij de vorige delen is het interface weer heerlijk. Je krijgt een goed overzicht over het duel en met veel gemak beweeg je je over het speelveld. Met één druk op de knop vergroot je een kaart zodat je de beschrijving kunt lezen en om het allemaal nog makkelijker te maken biedt het hulpsysteem nog eens verdere informatie over alle functies. En als het allemaal een beetje te snel gaat kun je te allen tijde het spel op pauze zetten, waarna je op je gemakje nog eens alle gespeelde kaarten kunt bekijken.
Het interface is dus alles behalve inefficiënt, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Hier en daar zie je wat animaties, maar voor de rest blijft het allemaal erg rustig. De achtergrondmuziek is ook nog eens erg kalm en veel geluidseffecten zijn er niet. Al met al komt een duel dus erg suf over. Je merkt dat er niet veel is gedaan om het spelen aantrekkelijker te maken, terwijl de mogelijkheden juist eindeloos zijn. 3D-modellen en speciale effecten bij aanvallen zijn dingen die ons zo even te binnen schieten. Kortom, verbeteringen die wat leven in de brouwerij brengen en ervoor zorgen dat je gebiologeerd naar het scherm blijft staren.
De beste tot op heden
We kunnen zonder twijfel zeggen dat Magic 2014: Duels of the Planeswalkers het beste deel is tot nu toe. Voor iedereen die kennis wil maken met de franchise is dit de ultieme opstap en voor de ervaren spelers biedt het ook genoeg diepgang door de Sealed Play en multiplayer modus. Het grootste en vrijwel enige minpunt is dan ook dat het spel niets extra’s doet om zich te onderscheiden van het fysieke spel. De duels komen vrij duf over en missen de mogelijkheden die een computersysteem juist te bieden heeft. Maar laat dat de pret niet drukken. Voor minder dan een tientje heb je een onwijs leuke adaptie in handen waar iedereen met affiniteit voor Magic the Gathering zich uren mee kan vermaken.