MAG Review

maandag, 08 februari 2010 om 18:15
Tot voor kort was het niet mogelijk om met meer dan honderd man samen een spelletje te spelen op een console. Met MAG heeft Sony een exclusieve first-person shooter in handen waarin je met maar liefst 256 gamers online het slagveld op kan. Gaat dit allemaal vlekkeloos, of lopen we tegen problemen aan wanneer we de online wereld van MAG betreden?
Online shooters zijn vaak beperkt tot 32 of 64 man. Dit is om vooral zogenaamde lag tegen te gaan, die optreedt wanneer gamers een slechte verbinding hebben met de servers. Op momenten wanneer lag de kroon siert, wordt het spelen bijna onmogelijk. Hoe meer spelers de server joinen, hoe meer kans op lag in de desbetreffende server. Om deze reden is de stap die Sony neemt behoorlijk risicovol, aangezien MAG in enkele modi 256 spelers toelaat.
Welke kant kies jij?
Voordat je online aan de gang gaat, zul je eerst moeten beslissen aan welke kant van de oorlog je wilt staan. Zo heb je de keuze uit Raven Industries, dat gevestigd is in Europa, de Seryi Volk Executive Respons (kortweg S.V.E.R.), met troepen uit Azië en het Midden-Oosten, en de Valor Company, die zowel Noord- als Zuid-Amerika als werelddelen heeft aangetrokken. Deze drie totaal verschillende militaire grootmachten zijn verwikkeld in de Shadow War, een geheime oorlog die uit moet maken welke grootmacht de heerschappij over de aarde zal hebben.
In de game wordt uitgebreid verteld waar de grootmachten zich onderling mee onderscheiden. Het komt erop neer dat Raven alle high-tech snufjes op het gebied van wapens en bescherming in huis heeft, S.V.E.R. bestaat uit soldaten die het schieten met wapens als grote hobby hebben, en Valor bestaat voornamelijk uit ervaren veteranen uit Amerika, Canada, Mexico en Groot-Brittannië die standaard wapens met zich meedragen. Nadat je een team gekozen hebt waarvan je denkt dat die het beste bij je past, krijg je de mogelijkheid om het gezicht en de stem van jouw soldaat aan te passen, wat de gameplay goed doet. Hierdoor is er namelijk veel variatie in de soldaten die je online tegenkomt.
De geur van het moorden
Wanneer je nog maar weinig ervaring hebt met shooters op consoles, dan kun je de training van MAG volgen. Ervaren gamers zullen deze waarschijnlijk overslaan, maar het is altijd handig een tutorial te hebben. Deze maakt je wegwijs in het spel door je een klein level voor te schotelen, waarin je de acties van de game leert kennen. Zo weet je na het voltooien van de training de basis van de game, en ben je klaar om deel te nemen aan een de echte gevechten.
Eenmaal hier klaar mee te zijn, of dit hebben overgeslagen, kom je uit bij de eerste modi genaamd Suppression. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de bekende modus Team Deathmatch, waarbij je team tegen team vecht zonder extra opdrachten. In deze modus kunnen ‘slechts’ 64 man meedoen, en gelukkig geen 256 gamers, want dan wordt het wel erg vol in de niet al te grote mappen.
Deze modus is dan ook meer bedoeld om de geur van het moorden te ruiken en om beter met de wapens om te leren gaan. Zo krijg je in het begin de keuze uit drie samengestelde wapens. Voor ieder is er wel wat wils in de game te vinden, en je kunt dan zelf kijken welke je het lekkerst vindt schieten. De wapens waar je in het begin uit kunt kiezen zijn een aardige start om je wegwijs te maken, voordat je de grotere slagvelden betreedt.
Opletten geblazen
Wanneer je denkt aardig wat vaardigheid te hebben met de wapens, kun je jezelf in de wachtrij zetten voor een potje Sabotage. Wanneer er genoeg spelers gevonden zijn, vaak een paar secondes later, kan het geweld opnieuw losbarsten. Echter moet je nu op meer dingen gaan letten wanneer je in het slagveld staat. Zo moeten de aanvallers simpel gezegd bunkers, gebouwen en satellieten opblazen, terwijl de verdedigers het opblazen uiteraard moeten voorkomen.
Je tegenstanders neerknallen is nu meer bijzaak geworden, maar je kunt natuurlijk niet als een kip zonder kop het slagveld doorrennen, was het maar zo makkelijk! Voor deze modus wordt ook een niet al te groot gebied gebruikt, waardoor ook hier een limiet van 64 man geldt. In de daarop volgende modi, die vrijgespeeld worden door te levelen, kunnen 128 en 256 spelers samenkomen.
Teamplay
Of je nou met 64, 128 of 256 man speelt, het is belangrijk om te doen wat er van je gevraagd wordt. Je wordt namelijk ingedeeld in teams van acht man, inclusief de teamleider, die jij ook kunt worden naarmate de game vordert. Hij vertelt waar je heen moet en wat je moet doen. Deze teams maken deel uit van een peloton, wat weer de grootmacht vormt. Ook heeft iemand weer de leiding over het peloton, die de teamleiders aanstuurt. Op deze manier wordt er overzicht gehouden over het slagveld en is de kans op slagen een stuk groter dan wanneer teams door elkaar heen gaan lopen.
Zoals gezegd zal dus elk team een specifiek doel hebben. Wanneer team Alpha de gevraagde opdracht heeft uitgevoerd, kan team Bravo haar eigen ding doen. Stukje bij beetje zul je zien dat jouw peloton de overmacht krijgt en uiteindelijk gaat winnen. Wanneer jouw team de opdracht succesvol heeft uitgevoerd, krijg je extra punten waardoor je sneller zult levelen.
Met hoe meer spelers je in de server zit, hoe beter je uit moet kijken dat er iemand niet om een hoekje zit. De beleving met 128 of 256 spelers is daarom behoorlijk intens, waarbij je goed op je hoede moet blijven. Wanneer je 'dood' geschoten wordt, heb je de keuze om te wachten op een teamlid die medisch bij kan springen en je op kan lappen of je kunt jezelf dood laten bloeden waardoor je weer bij je spawn terecht komt.
Snelheid en precisie
Het richten en schieten in MAG gaat in vergelijking met bijvoorbeeld Call of Duty: Modern Warfare 2 een tikkeltje minder snel. In MAG ligt het tempo daardoor iets trager dan in de eerder genoemde titel, maar dat maakt het spelen niet minder leuk.
Dat het tempo lager ligt in vergelijking met andere shooters valt erg goed op wanneer je met een geweer op iemand wilt richten. Zo heb je haast nooit direct je wapen op de goede plek waardoor je enkele seconden de tijd nodig hebt om het vizier op de goede plek te hebben. Dan is het nog maar de vraag of het doelwit nog wel op dezelfde plek staat. Dit is wel even wennen in het begin.
Visueel niet prachtig
Vorig jaar konden we van trailers afleiden dat MAG visueel niet prachtig is. In de uiteindelijke versie is het niet (veel) beter geworden, maar eigenlijk let je hier maar weinig op tijdens het spelen, aangezien de kogels letterlijk langs je oren vliegen en je dus wel goed op moet letten dat je niet neergeknald wordt. Door de goede sfeer wordt je haast in de game gezogen, waardoor de wat mindere graphics vergeven worden. Wanneer je hier wel op gaat letten, zie je duidelijk dat alles erg blokkerig oogt.
Details als rook zien er dan weer wel goed uit. Wanneer er iets ontploft zie je de rookpluim richting de wolken bewegen. In het geval van een rookgranaat zal er voor enige tijd een grote rookwolk ontstaan waar het onmogelijk is om doorheen te kijken. Zo heeft MAG enkele details die goed verzorgd zijn. Echter laten de omgevingen, die voor het overgrote deel niet vernietigbaar zijn, het afweten.
Audio van groot belang
Met het geluid zit het wel snor. De geluidseffecten zorgen ervoor dat je in de zonet genoemde sfeer belandt waardoor je eigenlijk alleen maar nog beter je best wilt doen op het slagveld. Een leuke extra, wat je eerder al kon lezen, is het aanpassen van de stem van je personage. Wanneer je bijvoorbeeld hulp nodig hebt, kun je met een paar drukken op de knop je personage om hulp laten roepen en dit doet hij natuurlijk met de stem die jij gekozen hebt.
Met MAG haal je een game in huis die je urenlang zoet kan houden op het online netwerk van de game. Doordat je goed moet samenwerken met elkaar is het wel een vereiste dat je goed kan luisteren, waardoor je een stuk vrijheid zal missen en wel een teamspeler moet zijn. Als je hier eenmaal aan gewend bent, is MAG zeer zeker een goede en vermakelijke game die niet snel vervelen zal. Wat betreft de lag waar we al eerder over spraken, dit hebben wij niet tot nauwelijks ervaren, dus op dat gebied zit het ook zeker goed.