Madden NFL 11 Review

maandag, 23 augustus 2010 om 15:00
Een nieuwe augustus betekent natuurlijk een nieuwe Madden NFL game. Is EA Sports erin geslaagd om dit jaar hun NFL-titel wederom een stuk beter te maken?
Het nieuwe American Football seizoen gaat binnenkort van start en dus is het weer tijd voor de jaarlijkse Madden NFL game. Dit jaar legt EA Sports de focus op eenvoud met het moto “Sneller. Eenvoudiger. Meer Diepgang.” Het bedrijf heeft dan ook haar best gedaan om Madden NFL 11 zo toegankelijk mogelijk te maken voor nieuwe spelers. Tijd om eens te kijken of het doel is bereikt.
Madden NFL 11 Screenshot 149345 Madden NFL 11 Screenshot 148653 Madden NFL 11 Screenshot 148641
GameFlow
De grootste wijziging aan Madden NFL 11 is de toevoeging van GameFlow. Dankzij GameFlow hoef je niet meer tussen honderden strategieën kiezen, maar wordt er ééntje voor jou gekozen. Het lijkt een beetje op de oude Ask Madden optie, alleen nu wordt de optie die de virtuele coach kiest gelijk klaargezet. Als je niet tevreden hierover bent kun je uiteraard nog steeds snel wisselen aan de start van elke offensieve of defensieve stelling.
GameFlow zorgt voor een vloeiend ritme en zal je spellen verkorten tot een dertig minuten. Als je graag aan één bepaalde tactiek werkt kun je je strategie bepalen voor elk spel en GameFlow zal hier rekening mee houden. De beginnende speler zal deze functie zeer dankbaar zijn, maar een geharde fan zal liever via het klassieke keuzemenu spelen, dat overigens nog steeds in het spel is ingebouwd.
Realisme
Wanneer je in de aanval staat kun je er niet meer voor kiezen om te sprinten en dat is een goede keuze geweest van EA. Het spel bepaalt de meest geschikte snelheid voor elke situatie. Hierdoor kun je niet meer egoïstisch spelen en moet je heel goed opletten waar iedereen zich bevindt op het veld. Ook de animaties zijn weer verbeterd en het voelt natuurlijker aan wanneer je iemand tegen de grond werkt. Als je in de aanval staat zal de camera schuin boven je speler staan, waardoor je een beter gevoel van snelheid en echtheid krijgt. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je je echt in een American Football wedstrijd waant.
Madden NFL 11 Screenshot 148635 Madden NFL 11 Screenshot 148609 Madden NFL 11 Screenshot 148573
Strategie
Al je bewegingen kun je vanaf nu ook maken met de twee analoge sticks. Je kunt de knoppen dus achterwege laten als je wilt spinnen of misleiden. De bal steviger vasthouden doe je nu ook met een simpele druk op de knop. Een leuke toevoeging die vroeger al mogelijk was in de NCAA Football games van EA Sports. Wie op het veld zijn strategie wil aanpassen kan dit ook met de analoge sticks doen waardoor alles weer een klein beetje sneller verloopt. Je zal echter wel moeten onthouden wat voor tactiek je instelt bij elke beweging, aangezien je tegenstanders soms te snel kunnen starten. Verder zijn er nog enkele kleine aanpassingen in het spel die alles soepeler doen verlopen maar eigenlijk niet noemenswaardig zijn.
Drie tegen drie
De online gameplay kent leuke aanpassingen, waaronder de mogelijkheid om drie tegen drie wedstrijden te spelen. Bij deze potjes is elke speler verantwoordelijk voor verschillende poppetjes. In de aanval speelt iemand met de quarterback, iemand met de running backs en iemand met de receivers. In de verdediging worden de rollen verdeeld tussen de linebackers, de safeties en de cornerbacks. Dit is een langverwachte toevoeging, maar is onspeelbaar in Europa vanwege de slechte connectie. Europa heeft niet zoveel fans van American Football waardoor je meestal met Amerikanen moet spelen en dat komt de connectie natuurlijk niet ten goede. Wanneer je zonder problemen speelt met goede teamgenoten is dit zonder twijfel wel de leukste beschikbare online modus, dus als je wat vrienden hebt die ook American Football fan zijn komt dat zeker goed uit in de multiplayer.
Madden NFL 11 Screenshot 148603 Madden NFL 11 Screenshot 148571 Madden NFL 11 Screenshot 148569
Spioneren
Een andere vernieuwing in de multiplayer is het 'spioneren'. Tijdens de online wedstrijden had je vroeger altijd die onzekerheid over de plannen van je tegenstander. In Madden NFL 11 is er een vernuftig systeem dat je de mogelijkheid geeft om je tegenspeler wat beter te begrijpen. Je kan namelijk bij elke opstelling op een “Scout” knop duwen waardoor je te zien krijgt wat je tegenhanger meestal doet bij de situatie waarin je je bevindt. Het is een optie die je het best kunt gebruiken wanneer je niet goed bezig bent. Elke keer dat je hier gebruik van maakt zal je Scout punten afstaan, die je weer kunt bijverdienen door wedstrijden te winnen. Een leuk systeem waardoor ook de minder goede spelers wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen.
Madden NFL 11 beschikt over enkele grote en kleine toevoegingen waardoor de franchise weer wat verder toegroeit naar het perfecte American Football spel. Perfect is het spel echter niet aangezien er geen enkele aanpassingen zijn gebeurd aan de Superstar en Franchise modi. Dit is geen ramp, maar deze modi zijn al heel wat jaren hetzelfde gebleven en wat vernieuwing is dan ook welkom. De nieuwe GameFlow is zeer handig en ook de online gameplay kent een grote vooruitgang. Het doel van EA Sports is bereikt en wie op zoek is naar een goede American Football game hoeft niet verder te kijken dan Madden NFL 11.