BioShock Infinite Preview

Preview
door Limpie
maandag, 23 augustus 2010 om 21:45
xgn google image
Ruim een week geleden onthulde Irrational Games dan eindelijk wat haar Project Icarus echt was. BioShock Infinite was een feit en een eerste trailer werd getoond. Gelukkig kregen wij afgelopen week de kans om meer dan alleen deze trailer te bekijken.
Columbia
Zoals in de trailer al snel duidelijk werd, speelt BioShock Infinite zich niet af onderwater, maar hoog in de lucht. De vliegende stad Columbia is dan ook geen geheim project, maar een openbaar experiment. In eerste instantie lijkt Columbia op een stad, maar al snel zul je ontdekken dat het een wapen is om het luchtruim te overheersen. De stad is alleen niet wat het had moeten zijn, want bijna alle mensen zijn veranderd in moordende en vechtende machines.
Jij speelt in BioShock Infinite als Booker DeWitt, een man die alles aanpakt en de meest lastige en smerige klusjes opknapt. Je bent benaderd om de vermiste Elizabeth te vinden, alleen blijkt dat moeilijker dan het klinkt. Ze is namelijk vijftien jaar geleden ontvoerd. Toch vind je haar al vrij snel, alleen is dat waarschijnlijk iets wat je achteraf liever niet had gedaan. Het blijkt dat ze over een enorm krachtige gave beschikt en dat heel de stad doordraait zodra zij in de buurt is. Gelukkig biedt ze jou bescherming tegen de effecten, waardoor je jezelf kunt blijven.
De krachten van Elizabeth hebben veel weg van de telekinesis uit het eerste BioShock deel. De creepy en mysterieuze sfeer die we uit de eerdere delen kennen is dan ook nog volledig intact. En dat is knap te noemen, want de game ziet er grafisch juist zeer zomers en kleurrijk uit. Maar schijn bedriegt, in deze luchtstad wordt je geconfronteerd met horror en macabre dingen. De inwoners van de stad zijn wederom niet normaal te noemen. Wanneer er bijvoorbeeld een enorme explosie plaatsvindt, lijkt het niemand te interesseren en vervolgen de mensen gewoon hun weg.
BioShock Infinite Screenshot 151860BioShock Infinite Screenshot 151858BioShock Infinite Screenshot 151856
Achtbaan rijden, maar dan anders
Ook reageren de inwoners van Columbia anders op jou dan de doorgedraaide Splicers en andere wezens uit Rapture. De vergelijking met het Wilde Westen werd gemaakt. Als een cowboy een saloon inloopt, dan knalt hij niet meteen iedereen overhoop, maar is het eerst even afwachten wat de anderen gaan doen. Maar mocht er iemand naar zijn wapen grijpen, dan breekt de hel ook los. Hetzelfde zien we terug in de vliegende stad van BioShock Infinite.

Op een bepaald moment kom je bij een persoon die jou helemaal niet op lijkt te merken tot je een wapen oppakt. Ineens lijkt hij bezeten te zijn en probeert hij je te vermoorden. Als je terugschiet springt hij vervolgens snel naar een achtbaanrails die in de lucht hangt om een stuk verder een kanon te kunnen bedienen. Dit alles is een nogal vage gewaarwording maar al snel bleek dat ook jouw karakter een haak heeft om langs deze rails voor te bewegen. Tijdens het ritje aan de rails maak je korte metten met deze vijand door hem op brute wijze tegen een muurtje aan te schoppen, waardoor hij uiteen spat.
Op welk punt in de game we tijdens de presentatie zaten is niet bekend, maar je bent zelf ook vanaf het begin al bekend met telekinesis. Zo kun je zonder maar een hand te gebruiken het wapen van een vijand afpakken. Deze zweeft dan door de lucht, draait zich om en vuurt zijn kogel af op de tegenstander. Kogels die worden gevuurd kun je ook tegenhouden en teruggooien. Op deze manier kun je zelfs de grotere vijanden tegenhouden en uitschakelen. Een grote groep aanvallen is alleen stuk moeilijker. In de gameplay demo kwam Elizabeth je te hulp, maar of dit altijd zal zijn is nog onduidelijk.
Natuurlijk keren ook de iconische Big Daddies weer terug, maar dan in een wat andere vorm. Hoe ze gaan heten, is nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat ze een stuk leniger en nog gevaarlijker zijn dan hun voorgangers. Ook is er een speciale variant van deze 'Big Daddy' die op Elizabeth jaagt, en waartegen je haar dus moet beschermen.
BioShock Infinite Screenshot 153027BioShock Infinite Screenshot 153025BioShock Infinite Screenshot 153143
Een bijzondere stad
Wat opvalt aan de stad Columbia is dat deze zich in de lucht bevindt. Verschillende delen van de stad worden door luchtballonnen zwevende gehouden, maar opvallend genoeg blijft alles dicht bij elkaar hangen. Dit zorgt ervoor dat je al gelijk het gevoel krijgt in een bijzondere stad te lopen. Ook als het gaat om de details in Columbia meer dan zomaar een stad. Zo zijn er dus bijvoorbeeld achtbaanrails tussen de verschillende stadsdelen en kom je onderweg ineens immense kanonnen tegen.
Het ziet er allemaal fantastisch uit, zowel qua sfeer en stijl als op het daadwerkelijke grafische gebied. Irrational Games bewijst weer dat ze op alle gebieden thuis is en brengt een unieke stad die er beter uitziet dan eigenlijk alles wat we tot nu toe gezien hebben op gamesgebied. Na afloop van de presentatie liep dan ook iedereen, waaronder wij, helemaal overweldigd weg.
Nog lang wachten...
BioShock Infinite lijkt nu al een game te worden die je in huis moet halen. Er is dan ook maar één minpunt te ontdekken aan deze titel, en dat is de releasedatum. Verwacht wordt dat de nieuwe BioShock pas ergens in 2012 gaat uitkomen, wat nog erg lang wachten is. Zeker is wel dat dit een absolute topper gaat worden en we zijn dan ook heel benieuwd naar alles wat er de komende tijd nog aan trailers en screenshots naar buiten komt.