Ma Review (Blu-ray) - van feesttante naar maniak

zondag, 10 november 2019 om 9:00
ma st 10 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1572991355
Moeders staan de laatste tijd nogal eens centraal in thrillers. Denk aan Mother! en de Netflix film I Am Mother. Blumhouse ontfermt zich nu ook over een geschifte moeder in Ma, waarin Octavia Spencer (The Help) voor het eerst in de rol van een maniak kruipt. Hoe geschift zij echt is lees je in deze Ma Review.
Als je het over een thriller hebt, denk je al snel aan gevaar of psychologische spelletjes. In het anderhalf uur durende Ma wordt een combinatie van beiden tentoongesteld. Het enge van Ma is gebaseerd op een herkenbare situatie die zomaar bij jou om de hoek zou kunnen gebeuren. De film van regisseur Tate Taylor (The Help) is niet specifiek eng als je de film ziet, maar kan wel voor flink wat rillingen zorgen als je erover nadenkt.

Suikertante

In Ma zoekt een groep tieners een volwassen vrijwilliger om alcohol bij de lokale slijterij te kopen voor ze. De tieners mogen het zelf niet aanschaffen en tot dusver hebben ze geen succes bij de volwassen shoppers. Totdat Sue Ann (Olivia Spencer) voorbij komt. Zij gaat wel met de boodschappenlijst van de tieners naar binnen en scoort een flinke tas sterke drank.
Al snel ontpopt de redelijk naïef overkomende Sue Ann zich tot de suikertante van de groep en laat de tieners in haar kelder feesten en drinken. De tieners zijn er maar wat blij mee en er ontstaan grote feesten bij Sue Ann, ofwel Ma, thuis. Daarbij gelden slechts twee regels: Er wordt niet gescholden en niemand mag ooit de andere verdiepingen bezoeken. Kort daarna begint het gedrag van Ma duistere vormen aan te nemen.
ma st 8 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1572991566

Thriller of hilariteit?

Het verhaal in Ma klinkt alsof het zomaar zou kunnen gebeuren. Hoe vaak hoor je niet van een of andere geschifte maniak die iemand in zijn of haar kelder opgesloten houdt? Ma lijkt op een dergelijk scenario af te stevenen, maar mist onderweg meer kansen dan een slecht voetbalteam.
De film heeft talloze momenten waarop het echt eng kan worden, maar zet nagenoeg al deze momenten om in hilarische taferelen. Hierdoor verdwijnt de geloofwaardigheid van de film als horror en denk je meermaals in een slechte komedie terecht gekomen te zijn. Zo is Haley (McKaley Miller) een brutale tiener die Ma meermaals op verontrustend gedrag betrapt en de groep voor haar waarschuwt, maar zelf telkens weer gaat feesten bij de gekke vrouw.
Daarnaast is Maggie (Diane Silvers) al snel op het spoor van de kwaadaardige bedoelingen van Ma, maar ook zij doet hier bijzonder weinig mee. Ma schommelt op haar beurt heen en weer tussen drie karakters. Een gepest meisje dat eenzaam opgegroeid is, een naïeve feesttante en een doortrapte maniak.
ma st 2 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1572991675

Klungelig

Als kijker kun je nooit peilen welke het nou is bij Ma. Vanuit het oogpunt van een doortrapte maniak is dat een goede zaak, ware het niet dat de daden van Ma eerder hilarisch en klungelig zijn dan dat ze eng overkomen. Verder worden in Ma simpelweg geen kansen aan de cast gegund om uit te blinken. Telkens wordt er een reden aangevoerd waarom de tieners toch weer bij Ma gaan feesten en vervolgens weer iets geks meemaken. Als kijker weet je na drie kwartier simpelweg niet meer wat je nog mag verwachten.
Op dat moment dient zich nog een lichtpuntje aan als de film zich wat meer op volwassen acteurs richt. Luke Evans komt dan wat prominenter in beeld als de vader van een van de kinderen. Hij en Spencer tillen samen het niveau nog wat omhoog, maar het mag niet baten.
De film valt al snel weer terug naar het niveau van de eerste helft. Vervolgens blijft het geheel rommelig tot aan het einde, zowel qua verhaal, als acteerwerk en camerawerk. Als je na het bekijken van Ma naar de interviews op de Blu-ray kijkt, heb je zelfs het idee naar een hele andere film gekeken te hebben dan hierop voorbij komt. Hierin hebben de acteurs het over de enge situaties die ze meemaken, terwijl je net zelf iets compleet anders ervaren hebt.
ma st 4 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1572992013

Ma Review - klungelig geheel

Door alle klungelige elementen in de film is Ma absoluut geen thriller te noemen. De film weet zichzelf geen goede vorm aan te meten en jou als kijker nergens mee te slepen. Het resultaat is wel vermakelijk, maar niet op de manier die op de kaft van de film beschreven staat.
Cijfer: 5