Logitech G 923 Racing Wheel review - Als Max Verstappen door de bocht!

    Racen kan natuurlijk met keyboard/muis of met een controller, maar voor het echte werk kies je voor een stuurwiel. Liefst één met Force Feedback en een goede set pedalen. Laat Logitech nou precies zo'n racestuur op de markt brengen met de G923. Wij hebben dit nieuwe racestuur een tijdje uitgeprobeerd.

    De Logitech G923 is het nieuwe stuurwiel van Logitech en komt inclusief drie pedalen, een stevige Force Feedback en een stuurwiel dat zowel aan een bureau als aan een racestoel te monteren valt. De adviesprijs voor de set is 399 Euro. De G923 is niet het eerste stuurwiel van Logitech, deze G923 is de directe opvolger van de G920. Dat merk je, de G923 lijkt erg veel op zijn voorganger, hoewel er natuurlijk detailverschillen zijn. Ook is de G923 meteen geschikt voor de next-gen consoles. Let wel even op: voor je een stuurtje koopt moet je kiezen tussen een PC/PlayStation of PC/Xbox. Helaas is het officieel nog steeds niet mogelijk een stuur voor de ene console ook op de andere console te gebruiken

    Uitpakken en installeren maar!

    De Logitech G923 komt netjes verpakt in een vrij compacte doos met daarin de pedalen, het stuur en de bijbehorende kabels. Wat meteen opvalt is dat zowel het stuur als de pedalen van uitstekend materiaal gemaakt zijn. Het stuurwiel ziet er als een echt sportstuur uit met (nep-)leer afgewerkt. De pedalen zijn uitgevoerd met een vrij zware base, wat schuiven zou moeten voorkomen.

    Aansluiten is bijzonder eenvoudig. Vanwege de Force Feedback moet het stuur aan het stroomnet aangesloten worden. Een tweede kabel loopt naar de pedalen, een derde kabel loopt naar de PC of console. Na aansluiten wordt het stuur direct gevonden en actief. Let daarbij wel even op: voordat het stuur gebruikt kan worden wordt hij eerst gekalibreerd. Dat betekent dat hij eerst helemaal naar links en daarna helemaal naar rechts draait. Dat gaat met veel kracht, dus als het stuur nog niet geïnstalleerd is, dan stuitert hij zo de kamer rond. Dit proces wordt elke keer bij het opstarten herhaald, zeker iets om rekening mee te houden. Het stuur kan aan een race-stoel gemonteerd worden. Mocht je geen racestoel hebben, dan kan je het stuur met twee klemmen aan een bureautafel vastmaken. Dat gaat erg makkelijk met twee draaischroeven. Let wel op dat er veel kracht op deze klemmen komt te staan, dus kies wel een plek die niet makkelijk kan beschadigen.

    Al met al is het aansluiten, zodra je eenmaal een acceptabele plek gevonden hebt, een fluitje van een cent. Vanuit de doos naar aangesloten en speelklaar hoeft niet langer te duren dan zo'n tien minuten.

    Scherp door de bocht, maar instabiel op het rechte stuk?

    Dan is het tijd om de G923 aan een praktijktest te onderwerpen. Een van de eerste kandidaten is F1 2020, waarmee we in de huid van Max kruipen. Meteen bij de eerste training is al merkbaar dat de besturing een stuk prettiger en realistischer werkt. Bochten aansturen, doseren en weer gas geven, het voelt allemaal direct natuurlijk aan. De Force Feedback is krachtig, waardoor je echt het idee hebt dat je je door de bocht moet werken, maar dan op een goede manier. Zeker op bochtige circuits laat de G923 zijn meerwaarde zeker zien en kan je vrijwel direct je rondetijden verbeteren, puur door het betere gevoel en het veel nauwkeuriger kunnen doseren van je stuurkracht.

    De lange rechte stukken is een ander verhaal. Door de manier waarop de G923 intern werkt heeft het stuurwiel een vrij groot 'dood' stuk. Dit is het gebied waar het stuur niet naar links of naar rechts stuurt. De G923 heeft daarbij moeite om te kiezen wat hij aan force feedback moet leveren, met als gevolg dat je het gevoel heb in een botsauto te zitten die tussen twee banden heen en weer stuitert.

    Voor het betere voetenwerk is de G923 uitgerust met een unit met drie pedalen. De unit is vrij zwaar om schuiven te voorkomen, de pedalen zijn mooi vormgegeven met metalen platen en er is voldoende ruimte om je hak op de unit te plaatsen. Ondanks het gewicht heeft de unit toch de neiging te gaan schuiven. Het is dus aan te raden de pedalen op een stuk tapijt of tegen een muur te plaatsen, zodat schuiven onmogelijk wordt. De pedalen bieden goed weerstand. Misschien zelfs iets te veel. Remmen/ontkoppelen kost eigenlijk net te veel moeite om lekker te werken. Dat had iets minder gemogen.

    De Logitech G923 Review: de upgrade waard?

    Voor wie al een goed stuur in huis heeft, en zeker wie de G920 bezit is de boodschap eigenlijk wel duidelijk. Upgraden naar de G923 is zeker geen must, zeker niet omdat de verschillen niet erg groot zijn. Voor gamers die voor het eerst een stuur gaan kopen is de G923 zeker het overwegen waard. Het stuur zit solide in elkaar, is makkelijk te installeren, voelt prettig aan en biedt een uitstekende game-ervaring. Zeker omdat het stuur forward-compatible is naar de next gen consoles kan je lang plezier verwachten van dit stuur. Enige nadeel is de botsauto feedback die we ervoeren op lange rechte stukken. Bij een stuur van zo'n 400 Euro mag je eigenlijk verwachten dat dat niet voorkomt.

    8

    De plus- en minpunten

    • solide bouw
    • mooie en degelijke vormgeving
    • stevige force feedback
    • pedalen voelen stroef aan
    • force feedback bij rechtdoor
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.