Logitech G13 Gameboard Review

vrijdag, 04 januari 2013 om 17:30
We hebben de afgelopen tijd al veel producten van Logitech langs zien komen. Zo konden jullie recensies van verscheidene toetsenborden en muizen lezen. Daar kunnen we nu een nieuw product aan toevoegen; de Logitech G13 Gameboard.
Logitech brengt namelijk sinds jaar en dag producten uit die speciaal gericht zijn op gamers. De G13 is daar een goed voorbeeld van. Het betreft een speciaal soort toetsenbord met maar liefst 25 knoppen en een analoge stick. De vormgeving doet denken aan een besturingspaneel van een ruimteschip, maar hoe werkt het in de praktijk?
Vijfentwintig extra knoppen
De G13 is het meest bijzondere product in de G-lijn van Logitech. Het betreft namelijk een speciaal accessoire dat je naast je toetsenbord en muis gebruikt, waardoor je eigenlijk twee toetsenborden kunt bedienen. De G13 heeft namelijk vijfentwintig extra knoppen die je geheel naar eigen inzicht kunt indelen. Naast dat 25 knoppen al aardig wat is, kun je iedere knop drie functies meegeven, waardoor je in feite 75 extra knoppen hebt.
Het pookje
De meest interessante functie van de G13 is het pookje dat erop zit. Want je raadt het al, hierdoor kun je je personage besturen tijdens het gamen. Hoewel het pookje erg klein is, kunnen we niet anders zeggen dan dat het erg fijn aanvoelt. Bijzonder aan het pookje is dat hij erg veelzijdig is. Zo kun je een knop aan iedere kant toewijzen of het als joystick of muis laten functioneren. Vooral de laatste optie is erg handig als je veel games speelt waar je eigenlijk de muis bij gebruikt om te schieten, maar liever een 'consolegevoel' wilt hebben. Kanttekening is wel dat het pookje niet analoog aanvoelt, waardoor je niet de complete vrijheid hebt die je met een normale controller wel zou hebben.
Schermpje voor informatie
Naast de bovenstaande mogelijkheden, bevat de G13 ook nog een schermpje waar je snel allerlei informatie op kunt zien. Standaard betreft dit een klok, countdown en stopwatch, e-mail, RSS Reader, Media, PC Performance en de Profile Selector. De functies spreken voor zich. Diverse games ondersteunen ook de mogelijkheid om informatie erop weer te geven. De hoeveelheid games is echter erg mager, waardoor ondergetekende de Media en de Klok veelvuldig op het scherm gebruikte.
Design
Tijdens het spelen is te merken dat Logitech goed nagedacht heeft over het design, hoewel er een aantal kleine minpuntjes aan zitten. Alle knoppen zijn goed benaderbaar en reageren snel op de toetsaanslag. Het pookje kan ook ingedrukt worden, het nadeel hieraan is dat je er redelijk wat kracht voor moet gebruiken. Even snel indrukken zonder een kant ermee op te bewegen, zit er niet in. Een gemiste kans. Verder had het rubberen gedeelte aan de onderkant wel een kussentje mogen bevatten om wat meer comfort aan de pols te geven.
Logitech's Gaming Software
Net als alle overige producten binnen Logitech's G-serie, moet ook de G13 met de speciale Gaming Software ingesteld worden. Het is gelukkig niet heel omslachtig om het Gameboard in te stellen. Door simpelweg een knop of pookje aan te klikken in de software, krijg je de optie om één van de volgende mogelijkheden aan toe te wijzen:
  1. Knoppencombinatie (bijvoorbeeld: CTRL + 1).
  2. Multi Key (een toetsencombinatie die je vaak gebruikt, eventueel met vertragingen in de aanslagen).
  3. Text Block (een stuk tekst die je vaak typt, eventueel met vertragingen in de aanslagen).
  4. Een muisfunctie (muisklik of scrollen).
  5. Media (volgend nummer, afspelen/pauze etc.).
  6. Hotkeys (Sneltoetsen in Windows zoals CTRL + C).
  7. Shortcut (Om snel een map, bestand of programma te openen).
  8. Function (Diverse vooraf ingestelde functies zoals het openen van je e-mails).
  9. Ventrilo (Diverse functies voor Ventrilo).
Mocht je tijdens het gamen een nieuwe Macro willen aanmaken, dan kan dat via de MR-knop die zich boven aan de toetsenselectie bevindt. Het opnemen van een nieuwe macro gaat in vier simpele stappen:
  1. Druk de MR-knop in.
  2. Druk de gewenste G-knop in.
  3. Voer de nieuwe toetsencombinatie uit.
  4. Druk wederom op de MR-knop.
Uiteindelijk kun je ook ieder profiel een eigen kleur meegeven, die vervolgens weergegeven wordt door het schermpje en de knoppen op het Gameboard. Vind je dit vervelend, dan kun je het lichtknopje indrukken waardoor alle lichtjes verdwijnen.
Hoewel de software erg compleet is, is het jammer dat je slechts vijf profielen op de PC en vijf op het Gameboard kwijt kunt. Wel kun je de profielen opslaan, waarna je ze vanaf je PC weer in de software kunt laden. Zoals gezegd kun je op de G13 vijf profielen kwijt. Een handige functie, waardoor je niet overal eerst de software hoeft te installeren om bij je meest gebruikte profielen te kunnen.
Een geslaagd accessoire
Het G13 Gameboard is een vreemde eend in de bijt, maar weet een goede indruk bij ons achter te laten. De extra knoppen zijn een waardevolle toevoeging voor iedere gamer die knoppen te kort komt of vaak toetsencombinaties gebruikt tijdens het gamen. Helaas kent het Gameboard een aantal kleine minpuntjes, zoals de benodigde kracht voor het indrukken van het pookje. Gelukkig weegt dit niet op tegen de kernfunctie van de G13: de gamer meer knoppen, mogelijkheden en snelheid bieden. Die staat namelijk als een huis.
Pakketinhoud
  • Logitech G13 Gameboard
  • Handleiding